Bakalářská práce se zabývá dopadem rozpadu rodiny na chování dítěte v předškolním věku. Nastiňuje možné způsoby, jak zamezit negativním změnách v chování dítěte vlivem neúplné rodiny a jak těmto změnám předcházet nebo je úplně eliminovat. Práce obsahuje teoretické informace o dětech v předškolním věku, jako je výchova a vývoj. Dále popisuje vztah rodiny a dítěte, rozpad rodiny a změny chování dítěte. Praktická část je zaměřena na výzkumné šetření v mateřských školách, kde bylo dotazováno pedagogů na jejich zkušenosti a postřehy z praxe s dětmi z neúplných rodin. Cílem práce je veškeré poznatky analyzovat, interpretovat a aplikovat v pedagogické praxi.
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis focuses on the impact of family breakdown on the child behaviour
in preschool age. It outlines possible ways to avoid negative changes in children's behaviour due to single-parent families and how to prevent these changes or eliminate them totally. Thesis includes theoretical information about children in preschool age such as education and development. It also describes the relationship between the family and the child, family breakdown and changes in child behaviour. The practical part is focused on research in preschool facilities, where teachers were surveyed on their experiences and observations from practice with children from single-parent families. The goal is to analyse, interpret and apply all knowledge in all the knowledge to analyse, interpret and apply in pedagogical practise.
Klíčová slova
Dítě předškolního věku, předškolní zařízení, neúplná rodina, změny chování dítěte
Klíčová slova v angličtině
Preschool Child, Preschool Facilities, Single Parent Family, Child Behaviour Changes
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá dopadem rozpadu rodiny na chování dítěte v předškolním věku. Nastiňuje možné způsoby, jak zamezit negativním změnách v chování dítěte vlivem neúplné rodiny a jak těmto změnám předcházet nebo je úplně eliminovat. Práce obsahuje teoretické informace o dětech v předškolním věku, jako je výchova a vývoj. Dále popisuje vztah rodiny a dítěte, rozpad rodiny a změny chování dítěte. Praktická část je zaměřena na výzkumné šetření v mateřských školách, kde bylo dotazováno pedagogů na jejich zkušenosti a postřehy z praxe s dětmi z neúplných rodin. Cílem práce je veškeré poznatky analyzovat, interpretovat a aplikovat v pedagogické praxi.
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis focuses on the impact of family breakdown on the child behaviour
in preschool age. It outlines possible ways to avoid negative changes in children's behaviour due to single-parent families and how to prevent these changes or eliminate them totally. Thesis includes theoretical information about children in preschool age such as education and development. It also describes the relationship between the family and the child, family breakdown and changes in child behaviour. The practical part is focused on research in preschool facilities, where teachers were surveyed on their experiences and observations from practice with children from single-parent families. The goal is to analyse, interpret and apply all knowledge in all the knowledge to analyse, interpret and apply in pedagogical practise.
Klíčová slova
Dítě předškolního věku, předškolní zařízení, neúplná rodina, změny chování dítěte
Klíčová slova v angličtině
Preschool Child, Preschool Facilities, Single Parent Family, Child Behaviour Changes
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti rodiny a změn chování dítěte v důsledku rozpadu rodiny.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti rodiny a změn chování dítěte v důsledku rozpadu rodiny.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Vydání: 1. Praha: Grada, 2014, 256 s. ISBN 978-80-247-1568-1.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vydání: 3. Praha: Portál, 2000, 143 s. ISBN 80-7178-494-X.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Vydání: 1. Praha: Grada Publishing, 2005, 184 s. ISBN 80-247-0870-1.
TEYBER, Edward. Děti a rozvod: Jak pomoci dětem vyrovnat se s rozvodem rodičů. Vydání: 1. Praha: Návrat domů, 2007. 227 s. ISBN 978-80-7255-163-7.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Vydání: 1. Praha: Grada, 2014, 256 s. ISBN 978-80-247-1568-1.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vydání: 3. Praha: Portál, 2000, 143 s. ISBN 80-7178-494-X.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Vydání: 1. Praha: Grada Publishing, 2005, 184 s. ISBN 80-247-0870-1.
TEYBER, Edward. Děti a rozvod: Jak pomoci dětem vyrovnat se s rozvodem rodičů. Vydání: 1. Praha: Návrat domů, 2007. 227 s. ISBN 978-80-7255-163-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala design výzkumu a poté se zaměřila na výsledky analýzy dat. Výsledky výzkumu uvedla prostřednictvím grafů. Dále zkušební komisi seznámila se shrnutím výzkumu a doporučením pro praktické využití. Doc. Balvín poukázal na terminologické nepřesnosti. Dr. Hrbáčková: z čeho usuzujete, že 3% dětí mají dlouhodobé následky? Studentka nejasně odpověděla. Dr. Hrábáčková upozornila na nevhodnost tohoto tvrzení, které nevyplývá z analyzovaných dat. Dr. Hladík poukázal na nevhodné vnímání neúplných rodin. Studentka zodpověděla otázky k obhajobě. Doc. Balvín upozornil na gramatické chyby jak v bakalářské práci, tak v prezentaci.