Hlavní téma bakalářské práce je zaměřeno na problematiku prevence návykových látek na středních školách. Zabývá se tedy samotnou prací školních metodiků prevence, zda tito participují na výuce prevence návykových látek, jaké k tomu využívají pomůcky či metody, zda reagují na aktuální témata a zda by oni samy uvítali nějaké nové pomocné prvky v dané problematice. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí, na teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy závislosti, dělení návykových látek a rozborem jejich účinků především na mladý organismus a na důsledky způsobené jejich užíváním. Dále je zde řešena otázka drogové prevence, jejím hlavním dělením a řešení primární prevence ve školství. V neposlední řadě je zde zmíněna také otázka legislativních možností dané problematiky v České republice, především ve vztahu ke studentům. V praktické části jsou uvedeny výsledky vlastního šetření provedeného kvalitativním výzkumem. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak probíhá v současné době výuka o prevenci návykových látek, jak tuto problematiku metodici prevence v současné době postihují a řeší.
Anotace v angličtině
The main topic of the bachelor thesis is focused on the prevention of addictive substances usage on high schools. It deals with the school prevention methodists work, their partici-pation in addictive substances prevention education, their methods and tools of aid, whe-ther they react on actual topics or not and the need of new variations and helping elements in this topic. Bachelor thesis is divided into two parts - theoretical and practical. In the the-oretical part are described concepts of addiction, the addictive substances division and analysis of their effecton the young organism and the consequences of the usage. Further on there is dealt the question of the drug prevention, its division and the primary prevention in education. Last but not least is dealt the legislative question of the topic in Czech republic, specialy with the relation to students. In the practical part of the thesis are described the results of own surwey which was performed by quantitative research. The main goal of this research was the question of the addictive substances prevention education and the ways of the prevention methodologists are dealing and solving it.
Hlavní téma bakalářské práce je zaměřeno na problematiku prevence návykových látek na středních školách. Zabývá se tedy samotnou prací školních metodiků prevence, zda tito participují na výuce prevence návykových látek, jaké k tomu využívají pomůcky či metody, zda reagují na aktuální témata a zda by oni samy uvítali nějaké nové pomocné prvky v dané problematice. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí, na teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy závislosti, dělení návykových látek a rozborem jejich účinků především na mladý organismus a na důsledky způsobené jejich užíváním. Dále je zde řešena otázka drogové prevence, jejím hlavním dělením a řešení primární prevence ve školství. V neposlední řadě je zde zmíněna také otázka legislativních možností dané problematiky v České republice, především ve vztahu ke studentům. V praktické části jsou uvedeny výsledky vlastního šetření provedeného kvalitativním výzkumem. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak probíhá v současné době výuka o prevenci návykových látek, jak tuto problematiku metodici prevence v současné době postihují a řeší.
Anotace v angličtině
The main topic of the bachelor thesis is focused on the prevention of addictive substances usage on high schools. It deals with the school prevention methodists work, their partici-pation in addictive substances prevention education, their methods and tools of aid, whe-ther they react on actual topics or not and the need of new variations and helping elements in this topic. Bachelor thesis is divided into two parts - theoretical and practical. In the the-oretical part are described concepts of addiction, the addictive substances division and analysis of their effecton the young organism and the consequences of the usage. Further on there is dealt the question of the drug prevention, its division and the primary prevention in education. Last but not least is dealt the legislative question of the topic in Czech republic, specialy with the relation to students. In the practical part of the thesis are described the results of own surwey which was performed by quantitative research. The main goal of this research was the question of the addictive substances prevention education and the ways of the prevention methodologists are dealing and solving it.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti návykových látek, závislosti a protidrogové prevence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu, stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti návykových látek, závislosti a protidrogové prevence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu, stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 384 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
KALINA, Kamil. Drogy a drogové závislosti: mezioborový přístup. Vyd. 1. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003, 319 s. ISBN 8086734056.
NEŠPOR, Karel: Vaše děti a návykové látky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 157 s. ISBN 80-7178-516-6.
KOLEKTIV AUTORŮ SANANIM, o.s., Drogy: otázky a odpovědi: příručka pro rodinné příslušníky a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 198 s. ISBN 978-80-73-7367-223-2.
ILLES, Tom. Děti a drogy: fakta, informace, prevence. Vyd. 2., upr. Praha: ISV, 2002, 55 s. ISBN 80-86642-12-7.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 384 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
KALINA, Kamil. Drogy a drogové závislosti: mezioborový přístup. Vyd. 1. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003, 319 s. ISBN 8086734056.
NEŠPOR, Karel: Vaše děti a návykové látky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 157 s. ISBN 80-7178-516-6.
KOLEKTIV AUTORŮ SANANIM, o.s., Drogy: otázky a odpovědi: příručka pro rodinné příslušníky a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 198 s. ISBN 978-80-73-7367-223-2.
ILLES, Tom. Děti a drogy: fakta, informace, prevence. Vyd. 2., upr. Praha: ISV, 2002, 55 s. ISBN 80-86642-12-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka popsala teoretickou část bakalářské práce, blíže se věnovala praktické části bakalářské práce. Představila realizovaný výzkum a prezentovala doporučení pro praxi. Studentka adekvátně odpověděla na otázky k obhajobě od vedoucí a oponentky práce.