Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku svobody ve výchově dětí a uznávání autority. Teoretická část se na základě studia odborné literatury zabývá různými pohledy na svobodu ve výchově a vzdělávání, rozdílným pojetím autority, autoritou učitele a rodičovskou autoritou, výchovou a výchovnými styly rodičů. Praktická část obsahuje výsledky kvantitativního výzkumu, provedeného formou dotazníkového šetření mezi rodiči žáků základních škol, zjišťující míru svobody a autority v rodinách žáků.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issue of freedom in the upbringing of children and recognition of authority. The theoretical part is based on studies of the literature deals with different views on freedom in education and training, the various conceptions of authority, the authority of teachers and parental authority, education and educational styles of parents. The practical part contains the results of the quantitative research carried out by means of a questionnaire survey among parents of pupils of primary schools, identifying the degree of freedom and authority in the families of pupils.
Klíčová slova
svoboda ve výchově, autorita, výchova, výchovné styly, chyby ve výchově
Klíčová slova v angličtině
freedom in education, authority, education and educational styles, faults in education
Rozsah průvodní práce
48 s. (65 700 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku svobody ve výchově dětí a uznávání autority. Teoretická část se na základě studia odborné literatury zabývá různými pohledy na svobodu ve výchově a vzdělávání, rozdílným pojetím autority, autoritou učitele a rodičovskou autoritou, výchovou a výchovnými styly rodičů. Praktická část obsahuje výsledky kvantitativního výzkumu, provedeného formou dotazníkového šetření mezi rodiči žáků základních škol, zjišťující míru svobody a autority v rodinách žáků.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issue of freedom in the upbringing of children and recognition of authority. The theoretical part is based on studies of the literature deals with different views on freedom in education and training, the various conceptions of authority, the authority of teachers and parental authority, education and educational styles of parents. The practical part contains the results of the quantitative research carried out by means of a questionnaire survey among parents of pupils of primary schools, identifying the degree of freedom and authority in the families of pupils.
Klíčová slova
svoboda ve výchově, autorita, výchova, výchovné styly, chyby ve výchově
Klíčová slova v angličtině
freedom in education, authority, education and educational styles, faults in education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti svobody ve výchově a autority učitele a rodiče.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkové metody.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti svobody ve výchově a autority učitele a rodiče.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkové metody.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2007. 280 s. ISBN 978-80-247-1168-3.
KOHOUTEK, Rudolf. Vývoj a výchova dítěte v rodině. Brno: CERM, 1998, 17 s. ITEM. ISBN 80-7204-105-3.
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém? Praha: Portál, 2015, ISBN 978-80-262-0852-5 (8. vydání).
PELIKÁN, Jiří. Výchova pro život. Praha: ISV 2004. 123 s. ISBN 8085866234.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 9788024621531 (2. vydání).
CHRÁSTKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. 265 s. ISBN 8024713691, 97880024713694.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2007. 280 s. ISBN 978-80-247-1168-3.
KOHOUTEK, Rudolf. Vývoj a výchova dítěte v rodině. Brno: CERM, 1998, 17 s. ITEM. ISBN 80-7204-105-3.
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém? Praha: Portál, 2015, ISBN 978-80-262-0852-5 (8. vydání).
PELIKÁN, Jiří. Výchova pro život. Praha: ISV 2004. 123 s. ISBN 8085866234.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 9788024621531 (2. vydání).
CHRÁSTKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. 265 s. ISBN 8024713691, 97880024713694.
Přílohy volně vložené
1 disketa
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska práce, dále se věnovala praktické části a prezentovala výsledky výzkumu. Dále se zaměřila na závěry práce a odpovídala na otázky oponenta a vedoucí práce. V diskuzi byl řešen výzkumný soubor, zajímavé výsledky výzkumu a výzkumný nástroj.