V bakalářské práci jsme se zaměřili na problematiku žáků s narušenou komunikační schopností v běžné základní škole. Sledovali jsme vliv prostředí na tyto žáky. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí, teoretické a praktické.
V teoretické části se zaměřujeme hlavně na charakteristiku žáka, komunikaci, řeč, narušenou komunikační schopnost, společnost a prostředí jak školní tak rodinné.
Praktická část je zpracována na základě výsledků dotazníků ze tří základních škol v Otrokovicích, které jsou určeny pro pedagogické pracovníky těchto škol a rodiče žáků. Zde jsme se zaměřili hlavně na to z jakých sociální a rodinných poměrů žák s narušenou komunikační schopností pochází, jaký má na něj vliv rodinné prostředí, školní prostředí a společnost.
Anotace v angličtině
In this thesis, we focused on the problems of pupils with impaired communication ability in the primary school. We watched the influence of environment on these pupils. The work is divided into two main parts, theoretical and practical.
The theoretical part will focus mainly on the characteristics of the pupil, communication, speech, impaired communication abilities, society and the environment of both school and family.
The practical part is based on the results of questionnaires from three primary schools in Otrokovice, which are intended for teachers of these schools and parents. Here we focused mainly on from which social and family relationships a pupil with impaired communication abilities comes from, what is the influence of family environment, school environment and society.
Klíčová slova
narušená komunikační schopnost, komunikace, žák, řeč, společnost, školní prostředí, rodinné prostředí, interakce
Klíčová slova v angličtině
impaired communication ability, communication, pupil, speech, society, school environment, family environment, interaction
Rozsah průvodní práce
79 s. (90 497 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci jsme se zaměřili na problematiku žáků s narušenou komunikační schopností v běžné základní škole. Sledovali jsme vliv prostředí na tyto žáky. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí, teoretické a praktické.
V teoretické části se zaměřujeme hlavně na charakteristiku žáka, komunikaci, řeč, narušenou komunikační schopnost, společnost a prostředí jak školní tak rodinné.
Praktická část je zpracována na základě výsledků dotazníků ze tří základních škol v Otrokovicích, které jsou určeny pro pedagogické pracovníky těchto škol a rodiče žáků. Zde jsme se zaměřili hlavně na to z jakých sociální a rodinných poměrů žák s narušenou komunikační schopností pochází, jaký má na něj vliv rodinné prostředí, školní prostředí a společnost.
Anotace v angličtině
In this thesis, we focused on the problems of pupils with impaired communication ability in the primary school. We watched the influence of environment on these pupils. The work is divided into two main parts, theoretical and practical.
The theoretical part will focus mainly on the characteristics of the pupil, communication, speech, impaired communication abilities, society and the environment of both school and family.
The practical part is based on the results of questionnaires from three primary schools in Otrokovice, which are intended for teachers of these schools and parents. Here we focused mainly on from which social and family relationships a pupil with impaired communication abilities comes from, what is the influence of family environment, school environment and society.
Klíčová slova
narušená komunikační schopnost, komunikace, žák, řeč, společnost, školní prostředí, rodinné prostředí, interakce
Klíčová slova v angličtině
impaired communication ability, communication, pupil, speech, society, school environment, family environment, interaction
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti narušené komunikační schopnosti, logopedie, komunikace, sociálního prostředí a integrace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti narušené komunikační schopnosti, logopedie, komunikace, sociálního prostředí a integrace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 1998.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KLENKOVÁ, J. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Brno: Paido: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4708-2.
KUTÁLKOVÁ, D. Průvodce vývojem dětské řeči: Logopedická prevence. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-598-7.
LECHTA, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003.ISBN 80-7178-801-5.
LECHTA, V. Metody logopedické intervence. In ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2007, 2. vydání. ISBN 978-80-7367-340-6.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 1998.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KLENKOVÁ, J. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Brno: Paido: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4708-2.
KUTÁLKOVÁ, D. Průvodce vývojem dětské řeči: Logopedická prevence. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-598-7.
LECHTA, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003.ISBN 80-7178-801-5.
LECHTA, V. Metody logopedické intervence. In ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2007, 2. vydání. ISBN 978-80-7367-340-6.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala záměr bakalářské práce a cíle výzkumu. Poté uvedla výzkumné otázky, výzkumný soubor a techniku sběru dat. Studentka zkušební komisi seznámila s výsledky výzkumu a doporučením pro praktické využití. Zkušební komise diskutovala nad doporučením, zdali vyplývá z bakalářské práce. Studentka zodpověděla otázky k obhajobě. Mgr. Šalenová: poukázala na možnost predikovat závěry práce a extrémní množství gramatických chyb. Dr. Hrbáčková: jak vám mohli odpovědět rodiče dětí bez NKS na Váš dotazník? Studentka připustila chybu. Dr. Hrbáčková tím poukázala na limity bakalářské práce.