Bakalářská práce se zaměřuje na objasnění pojmu ústavní výchovy ve školských zařízeních a na obecné povědomí dětí v běžných základních školách o ústavní výchově. Cílem bakalářské práce je zjistit znalost dětí o ústavní výchově obecně. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část vymezuje vývoj dětí, zaměřuje se na období pubescentů s poruchami chování a emocí, které mohou vést až k nařízení ústavní výchovy u rizikové mládeže, a psychická deprivace dětí v ústavní výchově. Dále na legislativní ukotvení ústavní a ochranné výchovy, sociálně-právní ochranu dětí a sociální práce. Praktická část je zaměřená na prozkoumání a ověřování předem stanovených cílů. Pro zjištění těchto dat je zvolen kvantitativní výzkum, který je realizován prostřednictvím anonymního dotazníkového šetření. Přínos práce spočívá v seznámení dětí s problematikou ústavní výchovy a její prevencí.
Anotace v angličtině
My bachelor work is aimed at claryfying of the term institutional care in the school facilities and at general awareness of the children about the institutional care in the common basic schools. The aim of the bachelor work is to find out the knowledge of children about the institutional care in general. My bachelor work is divided in a theoratical and practical part. The theoratical part includes the development of children, deals with the teenagers children with a behavioral and emotional disturbance which can result into the institutional care for the high-risk young people, mental deprivation of children in the institutional care. The legislative setting of institutional and protective care, socially-legislative protection of children, social work. The practical part of my work is intended for the research and verification of the in advance set aims.To reach these data I chose quantitative research which is applied through anonymous questionaire. The contribution of this work consists in the introduction and presentation of the problematic institutional care and its prevention to the children.
Klíčová slova
ústavní výchova, pubescent, sociální práce, pedagogika, riziková mládež
Klíčová slova v angličtině
Institutional care, teenagers, social work, pedagogy, high-risk young people
Rozsah průvodní práce
85 s. (125 461 zn.)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na objasnění pojmu ústavní výchovy ve školských zařízeních a na obecné povědomí dětí v běžných základních školách o ústavní výchově. Cílem bakalářské práce je zjistit znalost dětí o ústavní výchově obecně. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část vymezuje vývoj dětí, zaměřuje se na období pubescentů s poruchami chování a emocí, které mohou vést až k nařízení ústavní výchovy u rizikové mládeže, a psychická deprivace dětí v ústavní výchově. Dále na legislativní ukotvení ústavní a ochranné výchovy, sociálně-právní ochranu dětí a sociální práce. Praktická část je zaměřená na prozkoumání a ověřování předem stanovených cílů. Pro zjištění těchto dat je zvolen kvantitativní výzkum, který je realizován prostřednictvím anonymního dotazníkového šetření. Přínos práce spočívá v seznámení dětí s problematikou ústavní výchovy a její prevencí.
Anotace v angličtině
My bachelor work is aimed at claryfying of the term institutional care in the school facilities and at general awareness of the children about the institutional care in the common basic schools. The aim of the bachelor work is to find out the knowledge of children about the institutional care in general. My bachelor work is divided in a theoratical and practical part. The theoratical part includes the development of children, deals with the teenagers children with a behavioral and emotional disturbance which can result into the institutional care for the high-risk young people, mental deprivation of children in the institutional care. The legislative setting of institutional and protective care, socially-legislative protection of children, social work. The practical part of my work is intended for the research and verification of the in advance set aims.To reach these data I chose quantitative research which is applied through anonymous questionaire. The contribution of this work consists in the introduction and presentation of the problematic institutional care and its prevention to the children.
Klíčová slova
ústavní výchova, pubescent, sociální práce, pedagogika, riziková mládež
Klíčová slova v angličtině
Institutional care, teenagers, social work, pedagogy, high-risk young people
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, pedagogiky, sociální práce a práce s rizikovou mládeží.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, pedagogiky, sociální práce a práce s rizikovou mládeží.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
JÁNSKÝ, Pavel. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. přeprac. a rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-858-5076-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
JÁNSKÝ, Pavel. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. přeprac. a rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-858-5076-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretickou část bakalářské práce, blíže se věnovala praktické části, kde popsala metodologii výzkumného šetření a realizaci výzkumu. Dále představila doporučení pro praxi a odpovídala na otázky oponenta a vedoucí práce. Členové komise se doptávali na realizaci výzkumu a na výsledky.