Bakalářská práce se zabývá problematikou chování sester k pacientům. Je rozdělena na 2 části: teoretickou a praktickou. Součástí teoretické části je kapitola o sestře, jaká je její náplň práce, jak se vzdělává a především v jakých rolích se sestra může ocitnout. Další kapitoly se zabývají psychologií osobnosti, psychologií pacienta, kde jsou popsány různé typy pacientů a jak je k nim třeba přistupovat; a poslední kapitola se zabývá sociální psychologií, tedy utvářením vztahů a představami.
Praktická část má charakter výzkumu a zaměřuje se na to, jak studenti oboru Všeobecná sestra vidí osobnost typické sestry a to, jak se typická sestra chová k pacientům a zároveň jak by se měla v těch samých situacích zachovat ideální sestra.
Anotace v angličtině
The bachelor work deals with problems in behaviour between nurses and patients. It is divided into two parts: the theoretical part and practical one. In the theoretical part there is a chapter about a nurse, what is her job description, how educated she is and mainly in which roles she could be found. Next chapter is about personality psychology, patients psychology, where are described different types of patients and shown how to access to them. And the last chapter deals with social psychology, it means making relationship and imagination.
The practical part has a character of research which is focused on students of general nursing and how they see the personality of a typical nurse, it means how a typical nurse behaves to patients and also how should an ideal nurse behave in the same situations.
Klíčová slova
sestra, pacient, mezilidské vztahy, psychologie
Klíčová slova v angličtině
nurse, patient, relationships, psychology
Rozsah průvodní práce
79 s. (83 929 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou chování sester k pacientům. Je rozdělena na 2 části: teoretickou a praktickou. Součástí teoretické části je kapitola o sestře, jaká je její náplň práce, jak se vzdělává a především v jakých rolích se sestra může ocitnout. Další kapitoly se zabývají psychologií osobnosti, psychologií pacienta, kde jsou popsány různé typy pacientů a jak je k nim třeba přistupovat; a poslední kapitola se zabývá sociální psychologií, tedy utvářením vztahů a představami.
Praktická část má charakter výzkumu a zaměřuje se na to, jak studenti oboru Všeobecná sestra vidí osobnost typické sestry a to, jak se typická sestra chová k pacientům a zároveň jak by se měla v těch samých situacích zachovat ideální sestra.
Anotace v angličtině
The bachelor work deals with problems in behaviour between nurses and patients. It is divided into two parts: the theoretical part and practical one. In the theoretical part there is a chapter about a nurse, what is her job description, how educated she is and mainly in which roles she could be found. Next chapter is about personality psychology, patients psychology, where are described different types of patients and shown how to access to them. And the last chapter deals with social psychology, it means making relationship and imagination.
The practical part has a character of research which is focused on students of general nursing and how they see the personality of a typical nurse, it means how a typical nurse behaves to patients and also how should an ideal nurse behave in the same situations.
Klíčová slova
sestra, pacient, mezilidské vztahy, psychologie
Klíčová slova v angličtině
nurse, patient, relationships, psychology
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury zaměřené na psychologii.
Vypracování teoretické části.
Příprava metodiky průzkumné části.
Realizace průzkumu metodou dotazníkového šetření.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, zhodnocení cílů práce a formulování závěru.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury zaměřené na psychologii.
Vypracování teoretické části.
Příprava metodiky průzkumné části.
Realizace průzkumu metodou dotazníkového šetření.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, zhodnocení cílů práce a formulování závěru.
Seznam doporučené literatury
ANTAI-OTONG, Deborah. Nurse-client communication: a life span approach. Sudbury: Jones and Bartlett Publishers, 2007, 251 p. ISBN 978-0-7637-3588-3.
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Velký psychologický slovník. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010, 797 s. ISBN 978-80-7367-686-5.
JANOUŠEK, Jaromír. Psychologické zásady verbální komunikace: projevy psychických funkcí ve verbální komunikaci, významová dynamika a struktura komunikačního aktu, komunikace písemná, ženská, mužská, virtuální, vnitřní kooperace a vnitřní řeč ve verbální komunikaci. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 382 stran. ISBN 978-80-247-4295-3.
KUTNOHORSKÁ, Jana. Etika v ošetřovatelství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 163 s. ISBN 978-80-247-2069-2.
ŠAMÁNKOVÁ, Marie. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci: aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011, 134 s. ISBN 978-80-247-3223-7.
Seznam doporučené literatury
ANTAI-OTONG, Deborah. Nurse-client communication: a life span approach. Sudbury: Jones and Bartlett Publishers, 2007, 251 p. ISBN 978-0-7637-3588-3.
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Velký psychologický slovník. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010, 797 s. ISBN 978-80-7367-686-5.
JANOUŠEK, Jaromír. Psychologické zásady verbální komunikace: projevy psychických funkcí ve verbální komunikaci, významová dynamika a struktura komunikačního aktu, komunikace písemná, ženská, mužská, virtuální, vnitřní kooperace a vnitřní řeč ve verbální komunikaci. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 382 stran. ISBN 978-80-247-4295-3.
KUTNOHORSKÁ, Jana. Etika v ošetřovatelství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 163 s. ISBN 978-80-247-2069-2.
ŠAMÁNKOVÁ, Marie. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci: aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011, 134 s. ISBN 978-80-247-3223-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V jaké míře či nakolik může představa chování sestry působit jako seberegulující činitel pro budoucí chování v profesi u daných studentek? (doc. Konečný)
Jakým způsobem si vysvětlujete četnost odpovědí u otázky č.21 (Typické chování sestry vůči pacientovi, který ji o něco žádá), kdy zhruba 61% sester na poprvé vyslovený požadavek bezprostředně nereaguje? (Mgr. Kašná)
Myslíte si, že pohled studentů na práci sester (myšleno odpovědi směřující k typické sestře) vychází z reálného náhledu na práci sestry? (Mgr. Kašná)
Studentka reagovala na dotazy komise obsáhle a adekvátně.