Bakalářská práce pojednává o edukovanosti pacientů s diagnostikovanou ulcerosní kolitidou, kdy tato nemoc se řadí do skupiny idiopatických střevních zánětů. Práce je členěna na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je členěna na čtyři kapitoly, které zahrnují základy anatomie a fyziologie onemocnění s jeho základní charakteristikou, klinickým obrazem, komplikacemi, diagnostickými a léčebnými metodami. Dále teoretická část obsahuje informace o edukaci, která je následně aplikovaná na pacienty s ulcerosní kolitidou. Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké informace pacienti nejčastěji postrádají, kdo je nejčastěji edukuje či do jaké míry se na edukaci podílejí všeobecné sestry. Budeme se zajímat i o to, jaké formě předávání informací, dávají respondenti přednost.
Anotace v angličtině
The bachelor work is about education of patient with diagnosed ulcerative colitis, which belongs to group of idiopathic bowel inflammations. The work is divided into theoretical and practical part. Theoretical part is divided into four parts which contain basics of anatomy and physiology of an illness with its basic characteristic, clinical picture and complications, diagnostic and therapeutic methods. The theoretical part also contains information about education which is applied on patients with ulcerative colitis. The goal of the bachelor work is detect what information patients lack, who mostly educates them and to which extent nurses are taking part in education. We will be interested in form of information that patients prefers.
Bakalářská práce pojednává o edukovanosti pacientů s diagnostikovanou ulcerosní kolitidou, kdy tato nemoc se řadí do skupiny idiopatických střevních zánětů. Práce je členěna na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je členěna na čtyři kapitoly, které zahrnují základy anatomie a fyziologie onemocnění s jeho základní charakteristikou, klinickým obrazem, komplikacemi, diagnostickými a léčebnými metodami. Dále teoretická část obsahuje informace o edukaci, která je následně aplikovaná na pacienty s ulcerosní kolitidou. Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké informace pacienti nejčastěji postrádají, kdo je nejčastěji edukuje či do jaké míry se na edukaci podílejí všeobecné sestry. Budeme se zajímat i o to, jaké formě předávání informací, dávají respondenti přednost.
Anotace v angličtině
The bachelor work is about education of patient with diagnosed ulcerative colitis, which belongs to group of idiopathic bowel inflammations. The work is divided into theoretical and practical part. Theoretical part is divided into four parts which contain basics of anatomy and physiology of an illness with its basic characteristic, clinical picture and complications, diagnostic and therapeutic methods. The theoretical part also contains information about education which is applied on patients with ulcerative colitis. The goal of the bachelor work is detect what information patients lack, who mostly educates them and to which extent nurses are taking part in education. We will be interested in form of information that patients prefers.
Studium odborné literatury zaměřené na problematiku ideopatických střevních zánětů.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti edukace a colitis ulcerosa.
Příprava metodiky průzkumné části.
Realizace průzkumu metodou dotazníkového šetření.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, zhodnocení cílů práce a formulování závěru.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury zaměřené na problematiku ideopatických střevních zánětů.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti edukace a colitis ulcerosa.
Příprava metodiky průzkumné části.
Realizace průzkumu metodou dotazníkového šetření.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, zhodnocení cílů práce a formulování závěru.
Seznam doporučené literatury
ČERVENKOVÁ, Renata. Crohnova nemoc a ulcerózní kolitida. 1. vyd. Praha: Galén, c2009. 111 s. ISBN 978-80-7262-600-7.
HOLUBOVÁ, Adéla, Helena NOVOTNÁ a Jana MAREČKOVÁ. Ošetřovatelská péče v gastroenterologii a hepatologii. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2013. 267 s. ISBN 978-80-204-2806-6.
JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 77 s. ISBN 978-80-247-2171-2.
KOHOUT, Pavel a Jaroslava PAVLÍČKOVÁ. Crohnova choroba, ulcerózní kolitida. 1. vyd. Praha: Forsapi, c2006. 80 s. ISBN 80-903820-0-2.
REDMAN, Barbara Klug. The practice of patient education: a case study approach. 10th ed. St. Louis, Mo.: Mosby, c2007. 157 p. ISBN 978-0-323-03905-5.
Seznam doporučené literatury
ČERVENKOVÁ, Renata. Crohnova nemoc a ulcerózní kolitida. 1. vyd. Praha: Galén, c2009. 111 s. ISBN 978-80-7262-600-7.
HOLUBOVÁ, Adéla, Helena NOVOTNÁ a Jana MAREČKOVÁ. Ošetřovatelská péče v gastroenterologii a hepatologii. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2013. 267 s. ISBN 978-80-204-2806-6.
JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 77 s. ISBN 978-80-247-2171-2.
KOHOUT, Pavel a Jaroslava PAVLÍČKOVÁ. Crohnova choroba, ulcerózní kolitida. 1. vyd. Praha: Forsapi, c2006. 80 s. ISBN 80-903820-0-2.
REDMAN, Barbara Klug. The practice of patient education: a case study approach. 10th ed. St. Louis, Mo.: Mosby, c2007. 157 p. ISBN 978-0-323-03905-5.
Přílohy volně vložené
Brožura
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Jak bude využitý Váš edukační materiál pro pacienty s ulcerozní kolitidou? (Mgr. Treterová) Studentka reagovala na dotazy zkušební komise adekvátně.