Bakalářská práce je zaměřená na výchovu a vzdělávání dětí se syndromem ADHD. Práce je rozdělena na praktickou a teoretickou část. Teoretická část se zabývá základním vyme-zením pojmů, srovnává vývoj dětí s diagnózou poruchy pozornosti a hyperaktivity a dětí bez této diagnózy a zaměřuje se na dítě ve školním prostředí na prvním stupni základní školy. Také zdůrazňuje výchovné zásady, které by mohly pomoci se lépe vyrovnat s ne-smírně náročnými požadavky, které klade výchova dítěte na rodiče a učitele. Praktická část je provedena pomocí kvantitativního výzkumu realizovaného metodou dotazníků určených pro pedagogy vyučující děti na prvním stupni základních škol. Otázky pro pedagogy jsou cíleně zaměřeny na děti nepozornější, vyrušující aneb na děti, u kterých je buď jisté, nebo velice pravděpodobné, že mají syndrom ADHD.
Anotace v angličtině
The theme of the bachelor thesis is focused on education of children with ADHD syndrome. The work is divided into practical and theoretical parts. The theoretical part defines the basic concepts, compares the development of children diagnosed with Attention Deficit Hyperactivity Disorder and children without this diagnosis, focusing on children in the school environment of a primary school. This part also outlines the educational principles that might help to cope better with the extremely demanding requirements put on parents and teachers who care of these children. The practical part is based on the quantitative research executed in the form of questionnaires intended for educators teaching children at primary schools. The questions for educators were targeted purposefully at children who are less attentive and disturbing i.e. children who are either certain or very likely to have ADHD syndrome.
ADHD, hyperkinetic disorder, attention deficit disorder, hyperactivity, conduct disorder, impulsivity, developmental psychology, education of children
Rozsah průvodní práce
65 s. (104 487 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřená na výchovu a vzdělávání dětí se syndromem ADHD. Práce je rozdělena na praktickou a teoretickou část. Teoretická část se zabývá základním vyme-zením pojmů, srovnává vývoj dětí s diagnózou poruchy pozornosti a hyperaktivity a dětí bez této diagnózy a zaměřuje se na dítě ve školním prostředí na prvním stupni základní školy. Také zdůrazňuje výchovné zásady, které by mohly pomoci se lépe vyrovnat s ne-smírně náročnými požadavky, které klade výchova dítěte na rodiče a učitele. Praktická část je provedena pomocí kvantitativního výzkumu realizovaného metodou dotazníků určených pro pedagogy vyučující děti na prvním stupni základních škol. Otázky pro pedagogy jsou cíleně zaměřeny na děti nepozornější, vyrušující aneb na děti, u kterých je buď jisté, nebo velice pravděpodobné, že mají syndrom ADHD.
Anotace v angličtině
The theme of the bachelor thesis is focused on education of children with ADHD syndrome. The work is divided into practical and theoretical parts. The theoretical part defines the basic concepts, compares the development of children diagnosed with Attention Deficit Hyperactivity Disorder and children without this diagnosis, focusing on children in the school environment of a primary school. This part also outlines the educational principles that might help to cope better with the extremely demanding requirements put on parents and teachers who care of these children. The practical part is based on the quantitative research executed in the form of questionnaires intended for educators teaching children at primary schools. The questions for educators were targeted purposefully at children who are less attentive and disturbing i.e. children who are either certain or very likely to have ADHD syndrome.
ADHD, hyperkinetic disorder, attention deficit disorder, hyperactivity, conduct disorder, impulsivity, developmental psychology, education of children
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti hyperkinetických poruch a možností jejich kompenzace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti hyperkinetických poruch a možností jejich kompenzace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GOETZ, Michal a Petra UHLÍKOVÁ. ADHD: porucha pozornosti s hyperaktivitou: příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, 160 s. ISBN 9788072626304.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 238 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024726977.
CARTER, Cheryl R. Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole: praktický rádce pro rodiče i učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 118 s. ISBN 978-80-262-0621-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
GOETZ, Michal a Petra UHLÍKOVÁ. ADHD: porucha pozornosti s hyperaktivitou: příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, 160 s. ISBN 9788072626304.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 238 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024726977.
CARTER, Cheryl R. Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole: praktický rádce pro rodiče i učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 118 s. ISBN 978-80-262-0621-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila bakalářskou práci s názvem projevy ADHD u dětí na 1. stupni základní školy. Uvedla pojetí výzkumu, hlavní výzkumný cíl a dílčí výzkumné cíle, výzkumný soubor a metody sběru dat. Následně prezentovala výsledky výzkumného šetření za pomoci odpovědí na výzkumné otázky. Studentka zodpověděla otázky k obhajobě. Dr. Hrbáčková: uveďte metody práce s ADHD. Studentka neodpověděla. Dr. Hrbáčková dále poukázala na nevhodnou terminologii.