Tématem bakalářské práce je participace - angažování dětí pracovníky orgánů sociálně-právní ochrany dětí při vyhodnocování situace dítěte a tvorbě individuálního plánu. V teoretické části práce je na úvod popsána sociálně-právní ochrana dětí a její fungování v ČR, poté je představeno vyhodnocování situace dítěte a individuální plánování jako metoda práce s ohroženým dítětem a jeho rodinou. Dále jsou zmíněny dostupné nástroje pro to, aby byl slyšen názor dětí a aby jejich vyjádření byla získávána přirozeným a hravým způsobem. Pokud je možné nějakými způsoby zajistit, aby tyto metody a nástroje vedly ke zkvalitnění sociální práce s dětmi a rodinou, je nutné zjistit příčiny, které pracovníkům brání aplikovat je v praxi. Zjištění těchto příčin je cílem výzkumu, kterému se bude práce věnovat. Výzkum je realizován prostřednictvím kvantitativního šetření dotazníkovou formou mezi sociálními pracovníky oddělení sociálně-právní ochrany dětí ve Zlínském kraji. Z výzkumu pak vyplynou doporučení pro praxi, návrhy na možná řešení.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor´s thesis is participation the way social and legal protection workers engage children during the evaluation of their current situation and the creation of an individual plan. In the theoretical part of the paper, there is a description of social and legal child protection and how it works in the Czech Republic, followed by an introduction of the child´s current situation evaluation and individual planning as a work method with an endangered child and its family. The thesis further mentions available tools to achieve the children expressing their opinion and to gain their point of view in a natural and playful way. If it is by any means possible to ensure that the usage of these methods would lead to the improvement of social work with children and their families, it is necessary to find the reasons, which obstruct the application of these methods in the field. Identification of the-se reasons is the main target of my research. The research is realized by a quantitative survey, by questioners which were given to social workers of the social and legal child protection department in the Zlín region. The result of the research should lead to recommendations for social work in the field, suggestions for possible solutions.
Klíčová slova
sociálně-právní ochrana dětí, vyhodnocování situace dítěte a rodiny, individuální plánování, participace dětí, sociální pracovník, vzdělání sociálních pracovníků
Klíčová slova v angličtině
social and legal child protection, evaluation of child´s and his family´s current situation, individual planning, children´s participation, social worker, education of social workers
Rozsah průvodní práce
74 s. (89 483 znaků), pří27s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je participace - angažování dětí pracovníky orgánů sociálně-právní ochrany dětí při vyhodnocování situace dítěte a tvorbě individuálního plánu. V teoretické části práce je na úvod popsána sociálně-právní ochrana dětí a její fungování v ČR, poté je představeno vyhodnocování situace dítěte a individuální plánování jako metoda práce s ohroženým dítětem a jeho rodinou. Dále jsou zmíněny dostupné nástroje pro to, aby byl slyšen názor dětí a aby jejich vyjádření byla získávána přirozeným a hravým způsobem. Pokud je možné nějakými způsoby zajistit, aby tyto metody a nástroje vedly ke zkvalitnění sociální práce s dětmi a rodinou, je nutné zjistit příčiny, které pracovníkům brání aplikovat je v praxi. Zjištění těchto příčin je cílem výzkumu, kterému se bude práce věnovat. Výzkum je realizován prostřednictvím kvantitativního šetření dotazníkovou formou mezi sociálními pracovníky oddělení sociálně-právní ochrany dětí ve Zlínském kraji. Z výzkumu pak vyplynou doporučení pro praxi, návrhy na možná řešení.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor´s thesis is participation the way social and legal protection workers engage children during the evaluation of their current situation and the creation of an individual plan. In the theoretical part of the paper, there is a description of social and legal child protection and how it works in the Czech Republic, followed by an introduction of the child´s current situation evaluation and individual planning as a work method with an endangered child and its family. The thesis further mentions available tools to achieve the children expressing their opinion and to gain their point of view in a natural and playful way. If it is by any means possible to ensure that the usage of these methods would lead to the improvement of social work with children and their families, it is necessary to find the reasons, which obstruct the application of these methods in the field. Identification of the-se reasons is the main target of my research. The research is realized by a quantitative survey, by questioners which were given to social workers of the social and legal child protection department in the Zlín region. The result of the research should lead to recommendations for social work in the field, suggestions for possible solutions.
Klíčová slova
sociálně-právní ochrana dětí, vyhodnocování situace dítěte a rodiny, individuální plánování, participace dětí, sociální pracovník, vzdělání sociálních pracovníků
Klíčová slova v angličtině
social and legal child protection, evaluation of child´s and his family´s current situation, individual planning, children´s participation, social worker, education of social workers
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálně-právní ochrany dětí, sociální práce s dětmi a rodinou.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření u pracovníků sociálně-právní ochrany dětí.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálně-právní ochrany dětí, sociální práce s dětmi a rodinou.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření u pracovníků sociálně-právní ochrany dětí.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007, 260 s. ISBN 978-80-247-139-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013, 576 s. ISBN 978-80-262-0366-7.
MPSV ČR. Manuál implementace vyhodnocování situace dítěte a rodiny a tvorby individuálního plánu ochrany dítěte. Praha: MPSV, 2014.
NOVOTNÁ, Věra, Eva BURDOVÁ a Jana RIEDLOVÁ JURKOVÁ. Zákon o sociálně-právní ochraně dětí s komentářem. Olomouc: Anag, 2014, 798 s. ISBN 978-80-7263-914-4.
PÉMOVÁ, Terezie a Radek PTÁČEK. Sociálně-právní ochrana dětí pro praxi. Praha: Grada, 2012, 192 s. ISBN 978-80-247-4317-2.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007, 260 s. ISBN 978-80-247-139-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013, 576 s. ISBN 978-80-262-0366-7.
MPSV ČR. Manuál implementace vyhodnocování situace dítěte a rodiny a tvorby individuálního plánu ochrany dítěte. Praha: MPSV, 2014.
NOVOTNÁ, Věra, Eva BURDOVÁ a Jana RIEDLOVÁ JURKOVÁ. Zákon o sociálně-právní ochraně dětí s komentářem. Olomouc: Anag, 2014, 798 s. ISBN 978-80-7263-914-4.
PÉMOVÁ, Terezie a Radek PTÁČEK. Sociálně-právní ochrana dětí pro praxi. Praha: Grada, 2012, 192 s. ISBN 978-80-247-4317-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student stručně představil teoretická východiska práce, blíže se zabýval praktickou částí a realizovaným výzkumným šetřením. Student prezentoval výsledky výzkumu, uvedl doporučení pro praxi a odpovídal na otázky k obhajobě. Dr. Skarupská se vyjádřila k výzkumnému souboru.