Tablet jako didaktická pomůcka na základních školách je aktuální, hojně diskutované téma. Otázky rodičů i mediálních kritiků však zůstávají nezodpovězeny a ve společnosti se vytváří prostor pro spekulace. Ministerstvo školství přesto aktivně zavádí tablety do výuky na základních školách. Tato diplomová práce na vzniklou situaci odpovídá a navrhuje praktické řešení ve vybrané specifické oblasti vzdělávání vlastivědě. V první části práce je aplikace jako didaktická pomůcka teoreticky ukotvena, a to v diskurzu mediálních teorií a sociálních dopadů, stavu aktuální nabídky trhu a v kontextu legislativního systému základního vzdělávání. V druhé části je na základě zjištěných zásad, limitací, cílů a kritérií graficky navržena aplikace pro tablet, která si klade za cíl plnohodnotné naplnění vzdělávací funkce učební pomůcky.
Anotace v angličtině
The use of tablet computers as educational tools in Primary Schools is a controversial but under researched topic. Stakeholders, including educators and parents, are left with many unanswered questions in this area. Despite the ongoing uncertainty, the Ministry of Education of the Czech Republic is proceeding with its planned rollout of tablets into schools. This Diploma thesis proposes to discuss some of the outstanding questions and offers a practical answer in a form of an educational software app. First, the thesis will introduce a theoretical framework of tablets situated in the discourse of legal system of Ministry of Education and media theory and its consequences. Second, the thesis will undertake market research of current educational app offers and an analysis of pupil's art preferences. Third, the thesis will conclude with suggested solutions in a form of graphic design proposal of software app as an educational tool.
Klíčová slova
Aplikace, tablet, základní škola, vzdělávací program, RVP, ŠVP, vlastivěda, žák, žáci, první stupeň, člověk a jeho svět, lidé a čas, nová technologie, mediální teorie, McLuhan, Rogers, inovace, komunikační medium, výuka, pátá třída, interaktivita, vyučování, učební pomůcka, didaktická pomůcka, časová osa, mediální teorie
Klíčová slova v angličtině
Applications, tablet, primary school, educational program, FEP, SEP, history, pupil, pupils, the first grade, man and his world, people and time, new technologies, McLuhan, Rogers, innovation, communication media, teaching, fifth grade, interactivity, teaching tool, education, timeline, media theory
Rozsah průvodní práce
110 s. (179 735 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tablet jako didaktická pomůcka na základních školách je aktuální, hojně diskutované téma. Otázky rodičů i mediálních kritiků však zůstávají nezodpovězeny a ve společnosti se vytváří prostor pro spekulace. Ministerstvo školství přesto aktivně zavádí tablety do výuky na základních školách. Tato diplomová práce na vzniklou situaci odpovídá a navrhuje praktické řešení ve vybrané specifické oblasti vzdělávání vlastivědě. V první části práce je aplikace jako didaktická pomůcka teoreticky ukotvena, a to v diskurzu mediálních teorií a sociálních dopadů, stavu aktuální nabídky trhu a v kontextu legislativního systému základního vzdělávání. V druhé části je na základě zjištěných zásad, limitací, cílů a kritérií graficky navržena aplikace pro tablet, která si klade za cíl plnohodnotné naplnění vzdělávací funkce učební pomůcky.
Anotace v angličtině
The use of tablet computers as educational tools in Primary Schools is a controversial but under researched topic. Stakeholders, including educators and parents, are left with many unanswered questions in this area. Despite the ongoing uncertainty, the Ministry of Education of the Czech Republic is proceeding with its planned rollout of tablets into schools. This Diploma thesis proposes to discuss some of the outstanding questions and offers a practical answer in a form of an educational software app. First, the thesis will introduce a theoretical framework of tablets situated in the discourse of legal system of Ministry of Education and media theory and its consequences. Second, the thesis will undertake market research of current educational app offers and an analysis of pupil's art preferences. Third, the thesis will conclude with suggested solutions in a form of graphic design proposal of software app as an educational tool.
Klíčová slova
Aplikace, tablet, základní škola, vzdělávací program, RVP, ŠVP, vlastivěda, žák, žáci, první stupeň, člověk a jeho svět, lidé a čas, nová technologie, mediální teorie, McLuhan, Rogers, inovace, komunikační medium, výuka, pátá třída, interaktivita, vyučování, učební pomůcka, didaktická pomůcka, časová osa, mediální teorie
Klíčová slova v angličtině
Applications, tablet, primary school, educational program, FEP, SEP, history, pupil, pupils, the first grade, man and his world, people and time, new technologies, McLuhan, Rogers, innovation, communication media, teaching, fifth grade, interactivity, teaching tool, education, timeline, media theory
Zásady pro vypracování
Rozsah teoretické práce minimálně 40 - 45 stran + obrazové přílohy (dokumentace praktické části). Práci odevzdat v elektronické podobě (dle předepsané celouniverzitní šablony viz směrnice rektora č. 7/2014) ve formátu PDF na 1 ks CD (DVD) nosiče, dále odevzdat 2 kusy výtisků elektronické podoby práce a 1 výtisk graficky zpracované práce, která má volnější grafickou podobu.
1. Teoretická část: tablet jako učební pomůcka v teoretickém kontextu
2. Praktická část: návrh realizace aplikace jako učební pomůcky pro základní školy
Dále na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce v minimálním počtu 10 kusů pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
Rozsah teoretické práce minimálně 40 - 45 stran + obrazové přílohy (dokumentace praktické části). Práci odevzdat v elektronické podobě (dle předepsané celouniverzitní šablony viz směrnice rektora č. 7/2014) ve formátu PDF na 1 ks CD (DVD) nosiče, dále odevzdat 2 kusy výtisků elektronické podoby práce a 1 výtisk graficky zpracované práce, která má volnější grafickou podobu.
1. Teoretická část: tablet jako učební pomůcka v teoretickém kontextu
2. Praktická část: návrh realizace aplikace jako učební pomůcky pro základní školy
Dále na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce v minimálním počtu 10 kusů pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
doporučené zdroje:
veškeré knihovnické a jiné fondy s literaturou na území ČR, SK, EU, webové stránky vztahující se k tématu, odborné časopisy a další literatura po konzultaci s vedoucím práce.
Seznam doporučené literatury
doporučené zdroje:
veškeré knihovnické a jiné fondy s literaturou na území ČR, SK, EU, webové stránky vztahující se k tématu, odborné časopisy a další literatura po konzultaci s vedoucím práce.
Přílohy volně vložené
1 DVD
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Prezentace velmi podrobná. Vysvětlení záměru vyhovující. Diskuse velmi detailní.
Dušan Wolf: výtka ke stylizaci figur a příliš složitá vizuální stránka.
Václav Houf: estetika doby je nevalná, škola má dávat kvalitní vzory.
Lenka Baroňová: výtky ke kvalitě písmového záznamu.
Jan Šlégr: cení si metodické části, ale pochybuje o účinku obrazové dokumentace.
Reakce na otázky a výtky byly kvalitní, v mezích zadání.