Cílem této bakalářské práce je navrhnout spojení ramena zavěšení kola závodního vozidla Formule Student a jeho koncovky tak, aby spojení mezi kompozitovým tělem ramena a kovovou koncovkou přeneslo požadovanou statickou osovou sílu působící na toto rameno při jízdě vozidla.
Teoretická část je zaměřena na popis a použití kovových a kompozitních materiálů pro stavbu závodních vozidel, konstrukci spojů mezi kovem a kompozitním materiálem, charakteristiku závodních vozidel a soutěží Formule Student a problematiku lepených spojů a jejich zkoušení.
Praktická část obsahuje zkoušky pevnosti zvolených druhů lepidel, návrhy konstrukce koncovky a zkoušení pevnosti v tahu jejího spojení s uhlíkovou kompozitní a porovnání vhodnosti jednotlivých konstrukčních řešení ramena pro jeho praktickou aplikaci na závodní vozidlo.
Anotace v angličtině
This thesis aims to design an adhesive bond of Formula Student carbon fibre suspension rod and its steel rod-end. The joint is meant to hold an axial tensile stress which affects the rods during a formula car race.
The first part deals with a description of metal and composite materials and their application for racing car construction. There are alternatives of joint design between a metal and a composite part given, the Formula Student racing cars and the racing events description and adhesive bonds issues.
The second part describes adhesive shear strength testing, the rod-ends design and the bonded rod-ends axial tensile stress testing.
Klíčová slova
Formule Student, kompozit, lepení, pevnost ve smyku
Klíčová slova v angličtině
Formula Student, composite material, adhesive bonding, shear strength
Rozsah průvodní práce
86
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je navrhnout spojení ramena zavěšení kola závodního vozidla Formule Student a jeho koncovky tak, aby spojení mezi kompozitovým tělem ramena a kovovou koncovkou přeneslo požadovanou statickou osovou sílu působící na toto rameno při jízdě vozidla.
Teoretická část je zaměřena na popis a použití kovových a kompozitních materiálů pro stavbu závodních vozidel, konstrukci spojů mezi kovem a kompozitním materiálem, charakteristiku závodních vozidel a soutěží Formule Student a problematiku lepených spojů a jejich zkoušení.
Praktická část obsahuje zkoušky pevnosti zvolených druhů lepidel, návrhy konstrukce koncovky a zkoušení pevnosti v tahu jejího spojení s uhlíkovou kompozitní a porovnání vhodnosti jednotlivých konstrukčních řešení ramena pro jeho praktickou aplikaci na závodní vozidlo.
Anotace v angličtině
This thesis aims to design an adhesive bond of Formula Student carbon fibre suspension rod and its steel rod-end. The joint is meant to hold an axial tensile stress which affects the rods during a formula car race.
The first part deals with a description of metal and composite materials and their application for racing car construction. There are alternatives of joint design between a metal and a composite part given, the Formula Student racing cars and the racing events description and adhesive bonds issues.
The second part describes adhesive shear strength testing, the rod-ends design and the bonded rod-ends axial tensile stress testing.
Klíčová slova
Formule Student, kompozit, lepení, pevnost ve smyku
Klíčová slova v angličtině
Formula Student, composite material, adhesive bonding, shear strength
Zásady pro vypracování
\begin {arab}
I. Teoretická část
Kovové a kompozitní (polymerní) materiály používané ve stavbě závodních automobilů
Konstrukce a technologie spojů kov - kompozit
Popis závodního vozu Formule Student
Analýza namáhání podvozku závodního automobilu
Statické zkoušky materiálů
II. Praktická část
Cíl bakalářské práce
Navržení a výroba přípravku pro statickou zkoušku tahem
Provedení zkoušek
Vyhodnocení zkoušek
\end {arab}
Zásady pro vypracování
\begin {arab}
I. Teoretická část
Kovové a kompozitní (polymerní) materiály používané ve stavbě závodních automobilů
Konstrukce a technologie spojů kov - kompozit
Popis závodního vozu Formule Student
Analýza namáhání podvozku závodního automobilu
Statické zkoušky materiálů
II. Praktická část
Cíl bakalářské práce
Navržení a výroba přípravku pro statickou zkoušku tahem
Provedení zkoušek
Vyhodnocení zkoušek
\end {arab}
Seznam doporučené literatury
\begin {arab}
Ehrenstein, G. W.: Polymerní kompozitní materiály, Scientia, Praha, 2009.
Bareš, R. A.: Kompozitní materiály, SNTL, Praha, 1988.
Pluhař, J.: Strojírenské materiály, SNTL, Praha, 1981.
Harper, C. A: Handbook of Plastics, Elastomers, and Composites, McGraw-Hill, New York, 2002.
Trzesniowski, M.: Rennwagentechnik, GWV Fachverlage GmbH, Wiesbaden, 2008.
\end {arab}
Seznam doporučené literatury
\begin {arab}
Ehrenstein, G. W.: Polymerní kompozitní materiály, Scientia, Praha, 2009.
Bareš, R. A.: Kompozitní materiály, SNTL, Praha, 1988.
Pluhař, J.: Strojírenské materiály, SNTL, Praha, 1981.
Harper, C. A: Handbook of Plastics, Elastomers, and Composites, McGraw-Hill, New York, 2002.
Trzesniowski, M.: Rennwagentechnik, GWV Fachverlage GmbH, Wiesbaden, 2008.
\end {arab}
Přílohy volně vložené
6 výkresů, 3 listy s fotografiemi, 2 tabulky, 1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Ing.Maloch: Nebylo by nutno provést testy dynamických zkoušek?
prof. Kocman: Jaká je optimální diference průměrů?