Diplomová práce je zaměřena na praktické úlohy se stavebnicí LEGO Mindstorms EV3 využitelné pro kurzy programování a robotiky na základních i středních školách. Teoretická část představuje využití interaktivních stavebnic v projektové výuce a seznamuje s možnostmi stavebnice. Výstupem práce je soubor řešených na sebe navazujících úloh se stavebnicí LEGO Mindstorms EV3. Praktická část se věnuje realizaci úloh, systému hod-nocení a vyhodnocení navržených úloh.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on practical tasks with LEGO Mindstorms EV3. These tasks can be used for courses of programming and robotics on primary or secondary schools. The theo-retical part introduces use of interactive building sets in project teaching. It also introduces what is possible to do with this set. The output of the thesis is the set of solved consequen-tial tasks with LEGO Mindstorms EV3. The practical part is focused on realization and the evaluation system of suggested tasks.
Klíčová slova
LEGO Mindstorms, EV3, řešené úlohy, projektová výuka, programování, robotické systémy
Klíčová slova v angličtině
LEGO Mindstorms, EV3, solved tasks, project teaching, programming, robotic systems
Rozsah průvodní práce
70
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na praktické úlohy se stavebnicí LEGO Mindstorms EV3 využitelné pro kurzy programování a robotiky na základních i středních školách. Teoretická část představuje využití interaktivních stavebnic v projektové výuce a seznamuje s možnostmi stavebnice. Výstupem práce je soubor řešených na sebe navazujících úloh se stavebnicí LEGO Mindstorms EV3. Praktická část se věnuje realizaci úloh, systému hod-nocení a vyhodnocení navržených úloh.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on practical tasks with LEGO Mindstorms EV3. These tasks can be used for courses of programming and robotics on primary or secondary schools. The theo-retical part introduces use of interactive building sets in project teaching. It also introduces what is possible to do with this set. The output of the thesis is the set of solved consequen-tial tasks with LEGO Mindstorms EV3. The practical part is focused on realization and the evaluation system of suggested tasks.
Klíčová slova
LEGO Mindstorms, EV3, řešené úlohy, projektová výuka, programování, robotické systémy
Klíčová slova v angličtině
LEGO Mindstorms, EV3, solved tasks, project teaching, programming, robotic systems
Zásady pro vypracování
Proveďte literární rešerši tématu, zaměřte se na oblast projektové výuky a využití interaktivních stavebnic.
Prostudujte vlastnosti stavebnice LEGO Mindstorms a její didaktické možnosti, včetně možností jejího zařazení do výuky.
Navrhněte několik navazujících projektově řešených úloh využívajících stavebnici LEGO Mindstorms.
Jednotlivé řešené úlohy realizujte a ověřte jejich efektivnost z pohledu výuky.
Sestavte systém hodnocení jednotlivých úloh.
Zhodnoťte účelnost navržených úloh z pohledu rozvoje dovedností žáka.
Zásady pro vypracování
Proveďte literární rešerši tématu, zaměřte se na oblast projektové výuky a využití interaktivních stavebnic.
Prostudujte vlastnosti stavebnice LEGO Mindstorms a její didaktické možnosti, včetně možností jejího zařazení do výuky.
Navrhněte několik navazujících projektově řešených úloh využívajících stavebnici LEGO Mindstorms.
Jednotlivé řešené úlohy realizujte a ověřte jejich efektivnost z pohledu výuky.
Sestavte systém hodnocení jednotlivých úloh.
Zhodnoťte účelnost navržených úloh z pohledu rozvoje dovedností žáka.
Seznam doporučené literatury
W. H. KILPATRICK, The Project Method: The Use of the Purposeful Act in the Educative Process, University of California, Eleventh Impression March, 1929.
KRATOCHVÍLOVÁ, J., Teorie a Praxe projektové výuky. Brno: MU 2006, ISBN: 89-210-4142-0.
NOVÁK, D., Elektrotechnické stavebnice v technické výchově, Praha, 1997, ISBN: 80-86039-37-4.
SKALKOVÁ, J., Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999, ISBN: 80-85866-33-1.
PAVELKOVÁ, I., Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Universita Karlova, 2002, ISBN: 80-729-0092-7
Seznam doporučené literatury
W. H. KILPATRICK, The Project Method: The Use of the Purposeful Act in the Educative Process, University of California, Eleventh Impression March, 1929.
KRATOCHVÍLOVÁ, J., Teorie a Praxe projektové výuky. Brno: MU 2006, ISBN: 89-210-4142-0.
NOVÁK, D., Elektrotechnické stavebnice v technické výchově, Praha, 1997, ISBN: 80-86039-37-4.
SKALKOVÁ, J., Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999, ISBN: 80-85866-33-1.
PAVELKOVÁ, I., Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Universita Karlova, 2002, ISBN: 80-729-0092-7
Přílohy volně vložené
CD s programy
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student nejprve seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta.
Následně byla vedena rozprava, během které byly položeny následující otázky a komentáře:
Student pracoval velmi samostatně, úroveň práce je velmi dobrá. Specifikujte typ studentů, pro které jsou úlohy určené a přínos práce pro rozvoj žáků. (Ing. Janků)
Proběhl již pilotní běh kurzu? Pokud ano s jakým výsledkem? Zmiňujete možnost programování v jiných programovacích jazycích (C, Java). Nebylo by vhodné připravit úlohy pro pokročilejší studenty v těchto jazycích?
Je možné ve stavebnici Lego Mindstorms EV3 ukládat data ze snímačů do paměti Paměťové karty) ? (dr. Kavka)
Může být diplomová práce k dispozici pro libovolného učitele na internetu? (doc. Jašek)
Líbí se mi názornost a užitečnost vaší práce. (doc. Botek)
Bude vytvořena nová úloha formou soutěže s jinými roboty? (dr. Sysala)
Student všechny dotazy správně zodpověděl.