Cílem diplomové práce je příprava zadání a řešení úloh pro práci s textovým procesorem Word 2016 s ohledem na RVP pro gymnázia, patřící do okruhu Informatika a informační a komunikační technologie, oblast učiva aplikační software pro práci s informacemi.
Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje popisy rámcových vzdělávacích programů (od předškolního vzdělávání po vzdělávání na gymnázi-ích a středních odborných školách). Dále je součástí teoretické části historie a současnost textových editorů a procesorů, a popis balíku Office 2016. Praktická část je zaměřena na výuku v programu Word 2016. Součástí praktické části je také provedení průzkumu pomocí e-mailové zprávy, ve které bylo potřebné odpovědět na dvě otázky: Jaké textové editory (a jejich verze) na škole používáte? Jaký je obsah výuky v těchto programech? Poté byl vytvo-řen kurz, který je rozdělen do 19 hodin výuky.
Předpokládaným výstupem je návrh a realizace na sebe navazujících řešení, která rozvíjejí postupnou formou technické schopnosti posluchačů a návrh pracovních listů. Součástí je také praktické ověření vytvořené sady úloh pomocí dotazníků.
Anotace v angličtině
The aims of this work is to establish terms of solving problems and working with a proces-sor Word 2016 with respect to the framework educational programme for grammar schools belonging a round for Information and communication technology, curriculum area applica-tion software for working with information.
The work is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part contains descriptions of general educational programs (from Pre-School Education to Upper Secon-dary General Education). Another part of the theoretical part is the history and the present text editors and processors, and a description of the package Office 2016. The practical part is focused at teaching the Word 2016. Part of the practical part is also conducting a survey via e-mail messages in which it was required to answer two questions: What text editors (and their versions) use at your school? What is the content of teaching in these programs? It was created a course, which is divided into 19 hours of instruction.
The anticipated output is the design and implementation of consecutive solutions which develop a progressive form of technical skills of students and the draft worksheets. Also included is a practical verification of the generated set of tasks using questionnaire.
Klíčová slova
Office 2016, Office 365, Word 2016, dokument, rámcový vzdělávací program.
Klíčová slova v angličtině
Office 2016, Office 365, Word 2016, document, framework educational programme.
Rozsah průvodní práce
97 s. (146 877 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je příprava zadání a řešení úloh pro práci s textovým procesorem Word 2016 s ohledem na RVP pro gymnázia, patřící do okruhu Informatika a informační a komunikační technologie, oblast učiva aplikační software pro práci s informacemi.
Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje popisy rámcových vzdělávacích programů (od předškolního vzdělávání po vzdělávání na gymnázi-ích a středních odborných školách). Dále je součástí teoretické části historie a současnost textových editorů a procesorů, a popis balíku Office 2016. Praktická část je zaměřena na výuku v programu Word 2016. Součástí praktické části je také provedení průzkumu pomocí e-mailové zprávy, ve které bylo potřebné odpovědět na dvě otázky: Jaké textové editory (a jejich verze) na škole používáte? Jaký je obsah výuky v těchto programech? Poté byl vytvo-řen kurz, který je rozdělen do 19 hodin výuky.
Předpokládaným výstupem je návrh a realizace na sebe navazujících řešení, která rozvíjejí postupnou formou technické schopnosti posluchačů a návrh pracovních listů. Součástí je také praktické ověření vytvořené sady úloh pomocí dotazníků.
Anotace v angličtině
The aims of this work is to establish terms of solving problems and working with a proces-sor Word 2016 with respect to the framework educational programme for grammar schools belonging a round for Information and communication technology, curriculum area applica-tion software for working with information.
The work is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part contains descriptions of general educational programs (from Pre-School Education to Upper Secon-dary General Education). Another part of the theoretical part is the history and the present text editors and processors, and a description of the package Office 2016. The practical part is focused at teaching the Word 2016. Part of the practical part is also conducting a survey via e-mail messages in which it was required to answer two questions: What text editors (and their versions) use at your school? What is the content of teaching in these programs? It was created a course, which is divided into 19 hours of instruction.
The anticipated output is the design and implementation of consecutive solutions which develop a progressive form of technical skills of students and the draft worksheets. Also included is a practical verification of the generated set of tasks using questionnaire.
Klíčová slova
Office 2016, Office 365, Word 2016, dokument, rámcový vzdělávací program.
Klíčová slova v angličtině
Office 2016, Office 365, Word 2016, document, framework educational programme.
Zásady pro vypracování
Seznamte se s rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia.
Proveďte analýzu používaných textových editorů na gymnáziích a středních školách zaměřených na informační technologie.
Popište textové editory používané na gymnáziích a středních školách.
Vytvořte sadu podkladů pro výuku včetně pracovních listů.
Prakticky ověřte sadu úloh pomocí dotazníku.
Zásady pro vypracování
Seznamte se s rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia.
Proveďte analýzu používaných textových editorů na gymnáziích a středních školách zaměřených na informační technologie.
Popište textové editory používané na gymnáziích a středních školách.
Vytvořte sadu podkladů pro výuku včetně pracovních listů.
Prakticky ověřte sadu úloh pomocí dotazníku.
Seznam doporučené literatury
KRÁL, Mojmír. Word 2013: snadno a rychle. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 176 s. Snadno a rychle (Grada). ISBN 978-80-247-4727-9.
PECINOVSKÝ, Josef. Microsoft Word 2013: podrobná uživatelská příručka. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 367 s. ISBN 978-80-251-3831-1.
JANŮ, Stanislav. Bible MS Office 2013 a 365. Brno: Zoner Press, 2013, 287 s. ISBN 978-80-7413-268-1.
VERMAAT, Misty. Microsoft Word 2013: comprehensive. Boston, MA: Cengage Learning, 2014, 1 volume (various pagings). ISBN 12-851-6768-6.
LAMBERT, Joan a Joyce COX. Microsoft Word 2013: step by step. Farnham: O\symbol{39}Reilly \matsymb{lbrack}distributor\matsymb{rbrack}, 2013, xv, 556 p. Step by step (Redmond, Wash.). ISBN 07-356-6912-0.
JOAN LAMBERT. MOS 2013 study guide for Microsoft Word. Redmond, Wash: Microsoft Press, 2013. ISBN 978-073-5669-253.
Seznam doporučené literatury
KRÁL, Mojmír. Word 2013: snadno a rychle. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 176 s. Snadno a rychle (Grada). ISBN 978-80-247-4727-9.
PECINOVSKÝ, Josef. Microsoft Word 2013: podrobná uživatelská příručka. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 367 s. ISBN 978-80-251-3831-1.
JANŮ, Stanislav. Bible MS Office 2013 a 365. Brno: Zoner Press, 2013, 287 s. ISBN 978-80-7413-268-1.
VERMAAT, Misty. Microsoft Word 2013: comprehensive. Boston, MA: Cengage Learning, 2014, 1 volume (various pagings). ISBN 12-851-6768-6.
LAMBERT, Joan a Joyce COX. Microsoft Word 2013: step by step. Farnham: O\symbol{39}Reilly \matsymb{lbrack}distributor\matsymb{rbrack}, 2013, xv, 556 p. Step by step (Redmond, Wash.). ISBN 07-356-6912-0.
JOAN LAMBERT. MOS 2013 study guide for Microsoft Word. Redmond, Wash: Microsoft Press, 2013. ISBN 978-073-5669-253.
Přílohy volně vložené
CD-ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka nejprve seznámila komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta.
Následně byla vedena rozprava, během které byly položeny následující otázky a komentáře:
Vzdělávací učivo pro vzdělávací oblast Informatika a informační a komunikační technologie je rozděleno na 3 okruhy, jeden z okruhů je věnován aplikačnímu software pro práci s informacemi (s. 16). Jmenujte alespoň 3 programy, software, které se používají na SŠ během výuky v tomto okruhu.
Prvním textovým procesorem bývá označován (podle Ústavu počítačových věd Univeristy v Iowě) Friden Flexowriter. Uveďte, v terém roce byl uveden na trh, v které zemi byl vyráběn na jakém principu pracoval.
V roce 1995 přišel Microsoft s novým označením pro Word jako Word 95, předchozí verze z roku 1993 byla Word 6. (str. 29) Proč došlo ke změně označení? A v čem byl Microsft Office 95 pokrokový vůči předchozí verzi 4.0, ve které byl Word 6?
Na s. 34 a 35 uvádíte strukturovaný obsah výuky pro gymnázia a střední odborné školy. V čem se liší výuka u těchto typů škol? (hodinová dotace, obsah výuky)
Na základě vámi vytvořených meteriálů si zvolte nějakou z 19ti vyučovacích hodin a prezentujte, co všechno za konkrétní materiály, které jste vytvořila, může vyučující použít.
Vyhodnoťte spokojenost uživatelů s vámi vytvořenou sadou úloh, str. 84, 85. (dr. Perůtka)
K obhajobě si připravte jednu Vámi vytvořenou hodinu, kterou sestavíte jako klasickou ?přípravu na hodinu? ? jak bude hodina rozfázována z hlediska didaktických pravidel?
2. Které části vámi vytvořeného popisu, jak používat MS Word, si dovedete představit jako multimediálně zpracované? A jak konkrétně? (doc.Kostolányová)
Studentka pružně reagovala a všechny dotazy správně zodpověděla.