Hlavním cílem diplomové práce je návrh a realizace několika na sebe navazujících řešení, která rozvíjejí postupnou formou technické schopnosti posluchačů.
Tato řešení byla aplikovaná v praxi, kdy byla vyzkoušena přímo ve školách. Následně bylo realizováno kvalitativní ověření aplikovaných řešení pomocí dotazníkového šetření, jehož jsou výsledky prezentovány v praktické části práce.
Součástí diplomové práce je rovněž literární rešerše na téma tabulkové kalkulátory a rozbor tabulkových kalkulátorů, které jsou nejčastěji používané na středních školách.
Anotace v angličtině
The design and implementation of several successive solutions, which develop the technical abilities of the students using a progressive form of teaching, is the main objective of this thesis. These solutions were applied in practice and they were verified in the schools. Subsequently, the qualitative validation of the applied solutions was realized using the questionnaire, which results are presented in the practical part of the thesis. The thesis also includes the literature review on the topic of the spreadsheets and the analysis of the spreadsheets that are commonly used at secondary schools.
Klíčová slova
Aplikační software, tabulkový kalkulátor, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, Microsoft Excel, pracovní list.
Klíčová slova v angličtině
Application software, spreadsheet, main educational program, school educational program, Microsoft Excel, worksheets.
Rozsah průvodní práce
101 s. (60 095 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem diplomové práce je návrh a realizace několika na sebe navazujících řešení, která rozvíjejí postupnou formou technické schopnosti posluchačů.
Tato řešení byla aplikovaná v praxi, kdy byla vyzkoušena přímo ve školách. Následně bylo realizováno kvalitativní ověření aplikovaných řešení pomocí dotazníkového šetření, jehož jsou výsledky prezentovány v praktické části práce.
Součástí diplomové práce je rovněž literární rešerše na téma tabulkové kalkulátory a rozbor tabulkových kalkulátorů, které jsou nejčastěji používané na středních školách.
Anotace v angličtině
The design and implementation of several successive solutions, which develop the technical abilities of the students using a progressive form of teaching, is the main objective of this thesis. These solutions were applied in practice and they were verified in the schools. Subsequently, the qualitative validation of the applied solutions was realized using the questionnaire, which results are presented in the practical part of the thesis. The thesis also includes the literature review on the topic of the spreadsheets and the analysis of the spreadsheets that are commonly used at secondary schools.
Klíčová slova
Aplikační software, tabulkový kalkulátor, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, Microsoft Excel, pracovní list.
Klíčová slova v angličtině
Application software, spreadsheet, main educational program, school educational program, Microsoft Excel, worksheets.
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerži na dané téma z oblasti didaktických pomůcek.
Proveďte rozbor tabulkových kalkulátorů, které jsou nejčastěji používané na středních školách.
Stručně popište tabulkové kalkulátory nejčastěji ve verzích používaných na těchto středních školách.
Vytvořte návrh a realizaci několika, nejlépe na sebe navazujících řešení, která rozvíjejí postupnou formou technické schopnosti posluchačů. Aplikujte je v praxi.
Prakticky ověřte průvodce pomocí dotazníků.
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerži na dané téma z oblasti didaktických pomůcek.
Proveďte rozbor tabulkových kalkulátorů, které jsou nejčastěji používané na středních školách.
Stručně popište tabulkové kalkulátory nejčastěji ve verzích používaných na těchto středních školách.
Vytvořte návrh a realizaci několika, nejlépe na sebe navazujících řešení, která rozvíjejí postupnou formou technické schopnosti posluchačů. Aplikujte je v praxi.
Prakticky ověřte průvodce pomocí dotazníků.
Seznam doporučené literatury
JURÁK, Zdeněk. Excel pro management, ekonomy a podnikatele. Vyd. 1. Hradec Králové: Computer Media, 2006, 216 s. ISBN 978-80-86686-64-6.
BENÁČANOVÁ, Helena. Tvorba aplikací v MS Office Excel. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2012, 351 s. ISBN 978-80-245-1899-2.
MYŠÁK, Milan. Kontingenční tabulky a grafy: výukový průvodce. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 223 s. ISBN 978-80-251-4113-7.
LAURENČÍK, Marek. Excel 2010: práce s databázemi a kontingenčními tabulkami. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 168 s. Snadno a rychle (Grada). ISBN 978-80-247-3986-1.
LAURENČÍK, Marek a Michal BUREŠ. Programování v Excelu 2010 \& 2013: záznam, úprava a programování maker. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 198 s. Průvodce (Grada). ISBN 978-80-247-5033-0.
BROŽ, Milan a Václav BEZVODA. Microsoft Excel 2007/2010: vzorce, funkce, výpočty. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 616 s. ISBN 978-80-251-3267-8.
Seznam doporučené literatury
JURÁK, Zdeněk. Excel pro management, ekonomy a podnikatele. Vyd. 1. Hradec Králové: Computer Media, 2006, 216 s. ISBN 978-80-86686-64-6.
BENÁČANOVÁ, Helena. Tvorba aplikací v MS Office Excel. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2012, 351 s. ISBN 978-80-245-1899-2.
MYŠÁK, Milan. Kontingenční tabulky a grafy: výukový průvodce. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 223 s. ISBN 978-80-251-4113-7.
LAURENČÍK, Marek. Excel 2010: práce s databázemi a kontingenčními tabulkami. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 168 s. Snadno a rychle (Grada). ISBN 978-80-247-3986-1.
LAURENČÍK, Marek a Michal BUREŠ. Programování v Excelu 2010 \& 2013: záznam, úprava a programování maker. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 198 s. Průvodce (Grada). ISBN 978-80-247-5033-0.
BROŽ, Milan a Václav BEZVODA. Microsoft Excel 2007/2010: vzorce, funkce, výpočty. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 616 s. ISBN 978-80-251-3267-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka nejprve seznámila komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponentky.
Následně byla vedena rozprava, během které byly položeny následující otázky a komentáře:
Tabulkový kalkulátor Lotus 1-2-3 byl v době uvedení přelomový program, představuje jeden z milníků vývoje tabulkových kalkulátorů, a který se pak stal vzorem pro ostatní a z jeho konceptu se vychází dodnes. Kdy byl poprvé uveden, v čem byl přelomový?
Hlavní vývojáři, který stáli u zrodu programu Quattro, byli 3 východoevropané. Kterého z nich následně zaměstnal Microsoft?
V které škole a na kterém stupni se žáci poprvé seznamují s tabulkovými kalkulátory? O jaký program se jedná, jaký je rozsah výuky na této škole?
Na s. 26 uvádíte výsledek šetření, ve kterém ročníku se vyučují tabulkové kalkulátory. Jaké typy škol odpověděly, že výuka probíhá v 1. ročníku a jaké ve 2. ročníku?
Na základě vámi vytvořených meteriálů si zvolte nějakou z 10ti vyučovacích hodin a prezentujte, co všechno za konkrétní materiály, které jste vytvořila, může vyučující použít.
Vyhodnoťte spokojenost uživatelů s vámi vytvořenou sadou úloh, str. 63, 64. (dr. Perůtka)
Jak by bylo možno rozšířit Vámi navržené studijní materiály v těch oblastech, které studentům činily největší potíže? Uveďte u obhajoby konkrétní příklady.
Považujete za Vámi vytvořenou sérii pracovních listů za vyčerpávající svým rozsahem pro ideální ŠVP? Případně které oblasti byste do něj ještě zařadila ? v souladu s příslušnou časovou dotací na ZŠ/SŠ hodin informatiky.
(doc. Kostolányová)
Proč jste předala práci jinému učiteli, aby provedl aplikaci a průzkum? (doc. Botek)
Studentka pružně reagovala a všechny dotazy správně zodpověděla.