Bakalářská práce empirického charakteru se zabývá sociálními vztahy dětí v mateřské škole. Tato práce obsahuje přehled problematiky k tématu sociálních vztahů u dětí. Věnuje se oblastem jako sociální vývoj dítěte, socializace, vysvětlení pojmu sociální vztah a interakce, dále vztahům mezi vrstevníky. Objasňuje, jak se projevují pozitivní a negativní sociální vtahy, zabývá se také vztahy mezi vrstevníky a dynamikou skupiny v mateřské škole. Empirická část se věnuje výsledkům výzkumu provedeného nestrukturovaným pozorováním. Zkoumají se zde druhy sociálních vztahů, jejich projevy a to, jaké vůbec vztahy mezi dětmi jsou. Data ze zúčastněného pozorování v průběhu jednoho měsíce jsou zpracována otevřeným kódováním a následně interpretována.
Anotace v angličtině
My Bachelor thesis as an empirical character deals with the social relations between in kindergarten. Parts of my thesis cover social child development, socialization, the notion of social relationship and interaction, as well as relations among peers. It explains how to show positive and negative social relationships. It also deals with relationships among peers and group dynamics in kindergarten. An empirical part of the research conducted deals with the results of unstructured observation. More precisely, forms of social relationship, their symptoms and what all the relationships among children. Data from a participatory observation period of one month are processed, openly coded and subsequently interpreted.
Klíčová slova
Sociální vztah, sociální interakce, sociální vývoj, vztahy mezi vrstevníky, sociální pozice, pozitivní vztahy, negativní vztahy.
Klíčová slova v angličtině
Social relationships, social interaction, social development, relations between peers, social position, positive relationships, negative relationships.
Rozsah průvodní práce
47 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce empirického charakteru se zabývá sociálními vztahy dětí v mateřské škole. Tato práce obsahuje přehled problematiky k tématu sociálních vztahů u dětí. Věnuje se oblastem jako sociální vývoj dítěte, socializace, vysvětlení pojmu sociální vztah a interakce, dále vztahům mezi vrstevníky. Objasňuje, jak se projevují pozitivní a negativní sociální vtahy, zabývá se také vztahy mezi vrstevníky a dynamikou skupiny v mateřské škole. Empirická část se věnuje výsledkům výzkumu provedeného nestrukturovaným pozorováním. Zkoumají se zde druhy sociálních vztahů, jejich projevy a to, jaké vůbec vztahy mezi dětmi jsou. Data ze zúčastněného pozorování v průběhu jednoho měsíce jsou zpracována otevřeným kódováním a následně interpretována.
Anotace v angličtině
My Bachelor thesis as an empirical character deals with the social relations between in kindergarten. Parts of my thesis cover social child development, socialization, the notion of social relationship and interaction, as well as relations among peers. It explains how to show positive and negative social relationships. It also deals with relationships among peers and group dynamics in kindergarten. An empirical part of the research conducted deals with the results of unstructured observation. More precisely, forms of social relationship, their symptoms and what all the relationships among children. Data from a participatory observation period of one month are processed, openly coded and subsequently interpreted.
Klíčová slova
Sociální vztah, sociální interakce, sociální vývoj, vztahy mezi vrstevníky, sociální pozice, pozitivní vztahy, negativní vztahy.
Klíčová slova v angličtině
Social relationships, social interaction, social development, relations between peers, social position, positive relationships, negative relationships.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice vztahů mezi dětmi v předškolním období.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálních vztahů a komunikace mezi dětmi ve třídě mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice vztahů mezi dětmi v předškolním období.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálních vztahů a komunikace mezi dětmi ve třídě mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
DE VITO, Joseph A., Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada. 2001. ISBN 80-1769-988-8.
HAY, Dale F., Alexandra PAYNE a Andrea CHADWICK, Peer relations in childhood. Journal of Child Psychology and Psychiatry [online]. 45.ročník (1. číslo), 25 [cit. 2016-05-10]. DOI: 10.1046/j.0021-9630.2003.00308.x. 2004. ISSN 1469-7610. Dostupné z: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.0021-9630.2003.00308.x/abstract.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. 193 s. ISBN 978-80247-1568-1.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. 2. vydání. Praha: Academia, 2009. 498 s. ISBN 978-80-200-1679-9.
Seznam doporučené literatury
DE VITO, Joseph A., Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada. 2001. ISBN 80-1769-988-8.
HAY, Dale F., Alexandra PAYNE a Andrea CHADWICK, Peer relations in childhood. Journal of Child Psychology and Psychiatry [online]. 45.ročník (1. číslo), 25 [cit. 2016-05-10]. DOI: 10.1046/j.0021-9630.2003.00308.x. 2004. ISSN 1469-7610. Dostupné z: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.0021-9630.2003.00308.x/abstract.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. 193 s. ISBN 978-80247-1568-1.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. 2. vydání. Praha: Academia, 2009. 498 s. ISBN 978-80-200-1679-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci na standardní úrovni. Doc. Wiegerová upozorňuje na nepřesnou interpretaci dat v empirické části, výčet působí jako ,,telefonní seznam dat". Vedoucí práce dr. Doležalová vyzdvihuje integraci v teoretické části a vyditelné propojení v koncepci práce. Souhlasí s nedostatky v empirické části. Konkrétně v interpretaci pozorovaných jevů. Upozorňuje na důležitost propojení teorie a praxe ve výsledné podobě práce. Na otázky vedoucího práce i oponenta odpověděla studentka samostatně a věcně.