Bakalářská práce má teoreticko empirický charakter. Cílem práce je prostudovat a analyzovat dostupnou literaturu v oblasti pedagogické evaluace a diagnostiky vývoje dětí předškolního věku a následně sestavit soubor diagnostických nástrojů a analyzovat je z hlediska zvolených kritérií. V teoretické části vymezujeme problematiku pedagogické evaluace a pedagogické diagnostiky dítěte předškolního věku. V empirické části jsou pak prezentovány výsledky z kvantitativně orientovaného výzkumu s využitím metody analýzy dokumentů.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis has a theoretical and an empiric character. The aim of the thesis is to read the available literature up and analyze it in the field of pedagogical evaluation and diagnostics of development in preschool children and then to create a group of diagnostics tools and analyze them from the selected criteria. The theoretical part deals with the theme of the pedagogical evaluation and the pedagogical diagnostics of preschool children. The empirical part presents the data obtained from the quantitatively oriented research with use of the analyzed documents.
Klíčová slova
pedagogická diagnostika, pedagogická evaluace, diagnostické nástroje
Bakalářská práce má teoreticko empirický charakter. Cílem práce je prostudovat a analyzovat dostupnou literaturu v oblasti pedagogické evaluace a diagnostiky vývoje dětí předškolního věku a následně sestavit soubor diagnostických nástrojů a analyzovat je z hlediska zvolených kritérií. V teoretické části vymezujeme problematiku pedagogické evaluace a pedagogické diagnostiky dítěte předškolního věku. V empirické části jsou pak prezentovány výsledky z kvantitativně orientovaného výzkumu s využitím metody analýzy dokumentů.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis has a theoretical and an empiric character. The aim of the thesis is to read the available literature up and analyze it in the field of pedagogical evaluation and diagnostics of development in preschool children and then to create a group of diagnostics tools and analyze them from the selected criteria. The theoretical part deals with the theme of the pedagogical evaluation and the pedagogical diagnostics of preschool children. The empirical part presents the data obtained from the quantitatively oriented research with use of the analyzed documents.
Klíčová slova
pedagogická diagnostika, pedagogická evaluace, diagnostické nástroje
Vymezení teoretických východisek z oblasti pedagogické evaluace a diagnostiky v mateřské škole, představení vybraných diagnostických nástrojů pro sledování a hodnocení rozvoje dětí v mateřské škole.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cíle výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu formou analýzy dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti pedagogické evaluace a diagnostiky v mateřské škole, představení vybraných diagnostických nástrojů pro sledování a hodnocení rozvoje dětí v mateřské škole.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cíle výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu formou analýzy dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KALEJA, Martin. Edukace dětí předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-630-0.
KREJČOVÁ, Věra, Jana KARGEROVÁ a Zora SYSLOVÁ. Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2. doplněné a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
PIERANGELO, Roger a George A. GIULIANI. The special educator's comprehensive guide to 301 diagnostic tests. Rev. and expanded ed. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2006. ISBN 0-7879-7813-2.
SEDLÁČKOVÁ, Hana, Zora SYSLOVÁ a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.
Seznam doporučené literatury
KALEJA, Martin. Edukace dětí předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-630-0.
KREJČOVÁ, Věra, Jana KARGEROVÁ a Zora SYSLOVÁ. Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2. doplněné a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
PIERANGELO, Roger a George A. GIULIANI. The special educator's comprehensive guide to 301 diagnostic tests. Rev. and expanded ed. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2006. ISBN 0-7879-7813-2.
SEDLÁČKOVÁ, Hana, Zora SYSLOVÁ a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci se zaujetím a přehledně. Práce splňuje všechny předpoklady na standardní úrovni. Vedoucí práce zmiňuje různorodost datového materiálu z oblasti struktury a rozsahu. Vyzdvihuje systematičnost a přehlednost zpracování práce v teoretické i empirické rovině. Oponent práce se shoduje s vedoucím práce a přiklání se k jeho hodnocení. Studentka na otázky kladené vedoucím i oponentem práce odpověděla samostatně a informačně bohatě.