Práce se zabývá metodami zájmového vzdělávání dospělých a hodnocením jejich efektivnosti. Práce popisuje specifika a cíle zájmového vzdělávání dospělých v kontextu celoživotního učení, současné legislativní ukotvení s poukázáním na chybějící klíčovou podporu této oblasti vzdělávání dospělých a vybrané metody, které bývají v zájmovém vzdělávání dospělých využívány.
Empirická část práce je založena na evaluačním hodnocení efektivnosti vybraných metod v zájmovém kurzu pro dospělé, který byl organizován a realizován autorkou této práce. V praxi bude pomocí vstupních a výstupních dotazníků ověřeno, které metody byly (v souvislosti s naplněním počátečního očekávání a potřeb uchazečů kurzu) efektivní,
a které nikoliv.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the interest adult educations methods and the evaluating their effectiveness. The thesis describes the specifics and aims of interest adult education
in the context of lifelong learning; the current law definition of interest adult education, with reference to the missing support to this field of adult education; and some methods which are most often used in interest adult education.
The practise part is based on the evaluation of the effectiveness of selected methods implemented in the interest education, which was organised by the author of this thesis.
In practise, there will be verified, through input and output questionnaires, which methods were (in the connection with the fulfillment of initial expectations and needs
of participants) effective and which were not.
Práce se zabývá metodami zájmového vzdělávání dospělých a hodnocením jejich efektivnosti. Práce popisuje specifika a cíle zájmového vzdělávání dospělých v kontextu celoživotního učení, současné legislativní ukotvení s poukázáním na chybějící klíčovou podporu této oblasti vzdělávání dospělých a vybrané metody, které bývají v zájmovém vzdělávání dospělých využívány.
Empirická část práce je založena na evaluačním hodnocení efektivnosti vybraných metod v zájmovém kurzu pro dospělé, který byl organizován a realizován autorkou této práce. V praxi bude pomocí vstupních a výstupních dotazníků ověřeno, které metody byly (v souvislosti s naplněním počátečního očekávání a potřeb uchazečů kurzu) efektivní,
a které nikoliv.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the interest adult educations methods and the evaluating their effectiveness. The thesis describes the specifics and aims of interest adult education
in the context of lifelong learning; the current law definition of interest adult education, with reference to the missing support to this field of adult education; and some methods which are most often used in interest adult education.
The practise part is based on the evaluation of the effectiveness of selected methods implemented in the interest education, which was organised by the author of this thesis.
In practise, there will be verified, through input and output questionnaires, which methods were (in the connection with the fulfillment of initial expectations and needs
of participants) effective and which were not.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti metod, specifik zájmového vzdělávání a potřeb účastníků zájmového vzdělávání. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou komparace vstupních a výstupních dat získaných na základě realizace vlastního zájmového kurzu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti metod, specifik zájmového vzdělávání a potřeb účastníků zájmového vzdělávání. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou komparace vstupních a výstupních dat získaných na základě realizace vlastního zájmového kurzu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Chomová, S. Krystoň, M.(eds.). Záujmové vzdelávanie: teória, metodika, prax. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2011. ISBN 978-80-7121-336-9.
Kupcová, V. Záujmové vzdelavanie dospelých z aspektu kvality. Banská Bystrica: Belianum, Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-557-0744-0.
Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
Plamínek, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4806-1.
Rabušic, L. Rabušicová, M. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4779-2.
Šerák, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.
Seznam doporučené literatury
Chomová, S. Krystoň, M.(eds.). Záujmové vzdelávanie: teória, metodika, prax. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2011. ISBN 978-80-7121-336-9.
Kupcová, V. Záujmové vzdelavanie dospelých z aspektu kvality. Banská Bystrica: Belianum, Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-557-0744-0.
Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
Plamínek, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4806-1.
Rabušic, L. Rabušicová, M. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4779-2.
Šerák, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce, zdůvodnila volbu tématu a dále se věnovala popisu praktické části práce. Studentka uvedla výzkumné cíle, výzkumné otázky a představila výzkumnou strategii a výzkumný soubor. Stěžejní část byla tvořena prezentací výsledků výzkumu. Dále byly prezentovány závěry výzkumu a doporučení pro praxi. Na závěr studentka odpovídala na otázky k obhajobě. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená a na otázky členů komise dokázala reagovat. Dr. Krausová se vyjádřila k teoretické části, kde se studentka mohla více věnovat konkrétním metodám a jejich teoretickému vymezení.