Bakalářská práce se zabývá současnou sociální oporou rodin a osob pečujících o dítě se zdravotním postižením. Práce popisuje možnosti finanční podpory ze systému sociálního zabezpečení v rámci platné legislativy České republiky. Bakalářská práce vymezuje možnosti volnočasových aktivit dětí se zdravotním postižením a pečujících osob. V rámci bakalářské práce byly provedeny rozhovory s cílem zjistit informovanost rodin o zařízeních, která jsou zaměřena na poskytování sociálních služeb dětem se zdravotním postižením.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the contemporary social support of families and persons caring for children with disabilities. The thesis describes the possibility of financial support from the social security system in compliance with the legislation of the Czech Republic. This thesis defines the possibilities of leisure activities for children with disabilities and caregivers. As part of the thesis were interviewed in order to ascertain the awareness of families about the facilities that are aimed at providing social services to children with disabilities.
Klíčová slova
dítě, rodina, péče, zdravotní postižení, sociální opora
Klíčová slova v angličtině
child, family, care, disability, social support
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá současnou sociální oporou rodin a osob pečujících o dítě se zdravotním postižením. Práce popisuje možnosti finanční podpory ze systému sociálního zabezpečení v rámci platné legislativy České republiky. Bakalářská práce vymezuje možnosti volnočasových aktivit dětí se zdravotním postižením a pečujících osob. V rámci bakalářské práce byly provedeny rozhovory s cílem zjistit informovanost rodin o zařízeních, která jsou zaměřena na poskytování sociálních služeb dětem se zdravotním postižením.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the contemporary social support of families and persons caring for children with disabilities. The thesis describes the possibility of financial support from the social security system in compliance with the legislation of the Czech Republic. This thesis defines the possibilities of leisure activities for children with disabilities and caregivers. As part of the thesis were interviewed in order to ascertain the awareness of families about the facilities that are aimed at providing social services to children with disabilities.
Klíčová slova
dítě, rodina, péče, zdravotní postižení, sociální opora
Klíčová slova v angličtině
child, family, care, disability, social support
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury, zmapování současného stavu řešené problematiky.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti sociální opory u osob se zdravotním postižením.
Příprava metodiky průzkumné části.
Realizace kvalitativního šetření formou rozhovorů a pozorování.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury, zmapování současného stavu řešené problematiky.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti sociální opory u osob se zdravotním postižením.
Příprava metodiky průzkumné části.
Realizace kvalitativního šetření formou rozhovorů a pozorování.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Seznam doporučené literatury
HELD, Virginia. Etika péče: osobní, politická a globální. Praha: Filosofia, 2015. ISBN 978-80-7007-447-3.
KIRBY, Amanda. Nešikovné dítě: dyspraxie a další poruchy motoriky: diagnostika, pomoc, podpora, cesta k nezávislosti. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-424-9.
KUTNOHORSKÁ, Jana, Martina CICHÁ a Radoslav GOLDMANN. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3843-7.
MATOUŠEK, Oldřich a Alois KŘIŠŤAN. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-368-0.
TSCHUDIN, Verena. Ethics in Nursing. The Caring Relationship. London: Elsevier, 2003. ISBN 0-7506-5265-9.
TRÖSTER, Petr a kolektiv. Právo sociálního zabezpečení. Praha: C.H. Beck, 2013. ISBN 978-80-7400-473-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Seznam doporučené literatury
HELD, Virginia. Etika péče: osobní, politická a globální. Praha: Filosofia, 2015. ISBN 978-80-7007-447-3.
KIRBY, Amanda. Nešikovné dítě: dyspraxie a další poruchy motoriky: diagnostika, pomoc, podpora, cesta k nezávislosti. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-424-9.
KUTNOHORSKÁ, Jana, Martina CICHÁ a Radoslav GOLDMANN. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3843-7.
MATOUŠEK, Oldřich a Alois KŘIŠŤAN. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-368-0.
TSCHUDIN, Verena. Ethics in Nursing. The Caring Relationship. London: Elsevier, 2003. ISBN 0-7506-5265-9.
TRÖSTER, Petr a kolektiv. Právo sociálního zabezpečení. Praha: C.H. Beck, 2013. ISBN 978-80-7400-473-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Jaký byl důvod nezařazení čtvrtého rozhovoru, resp. proč musely být kladeny jiné otázky? (Mgr. Olecká)
"V momentě, kdy jsem si domlouvala rozhovor, jsem netušila, že nemocný chlapec nechodí do žádného zařízení a matka jej samostatně vzdělává...."
Jaká byla metoda zpracování a analýzy dat? (Mgr. Olecká)
"Jednalo se o rozhovory, s následným doplněním údajů. Informace jsem přepsala doslovně... Analýza rozhovoru probíhala pomocí kódováním, kdy jsem si podle dílčích cílů stanovila pojmy, věty, které se mi vztahovaly k dané otázce/cíli."
Z jakého důvodu jste se rozhodla pro kvalitativní výzkum? (Mgr. Olecká)
"V našem zařízení je celkem 15 rodin a ne všechny byly ochotné se svěřit."
Jak byl konstruován výzkumný soubor? (Mgr. Olecká)
Byl výzkum vaším výzkumným souborem teoreticky saturován? (Mgr. Olecká)
Jaký přínos pro vás mělo sepsání této práce? (Mgr. Olecká)
"Jednoznačně přínos pro moji odbornou praxi, navázala jsem bližší kontakt s rodinami..."
Studentka odpovídala přiléhavě na položené otázky.