Tato bakalářská práce se zabývá rodinou dítěte s mentálním postižením a integritou dítěte do společnosti. Teoretická část je zaměřena na popis a charakteristiku jednotlivých skupin mentálního postižení, druhy jiného postižení. V dalších kapitolách jsou popsány reakce rodičů na postižené dítě, sociální integrace dítěte, možnosti vzdělání pro mentálně postižené, zaměstnanost osob se zdravotním postižením a ekonomickou situaci rodiny a možnosti využití sociálních dávek či sociálních služeb. Praktická část je tvořena kvalitativním výzkumem, který je tvořen polostrukturovanými rozhovory s vedoucími zájmových kroužků, rodiči a jejich dětmi. Cílem bakalářské práce je posoudit kvalitu integrace dětí s mentálním postižením ve volnočasových aktivitách z pohledu rodičů a vedoucích zájmových kroužků. V závěru práce jsou výsledky výzkumného šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with a family with a mentally handicapped child and the integrity of the child into the society. The theoretical part is focused on the description and the characteristics of different categories of mental handicappes and different kinds of other disabilities. In the other chapters the following problems have been described: the reactions of parents to their handicapped child, the social integration of the child, educational opportunities for mentally handicapped children, the employment of people with a handicap and the economic situation of the family and the possibilities of social benefits and social servi-ces. The practical part includes a qualitative research, which consists of semi-structured interviews with leaders of groups for spending free time, parents and childrens. The aim of the thesis is to assess the quality of the integration of mentally handicapped children into leisure time activities from the perspective of parents and leaders of leisure time activities. In the conclusion, the results of the research have been enclosed.
Klíčová slova
mentální postižení, integrace, dítě, rodina, volnočasové aktivity
Klíčová slova v angličtině
mental handicap, integration, child, family, leisure time activities
Rozsah průvodní práce
56 s. (101 964 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá rodinou dítěte s mentálním postižením a integritou dítěte do společnosti. Teoretická část je zaměřena na popis a charakteristiku jednotlivých skupin mentálního postižení, druhy jiného postižení. V dalších kapitolách jsou popsány reakce rodičů na postižené dítě, sociální integrace dítěte, možnosti vzdělání pro mentálně postižené, zaměstnanost osob se zdravotním postižením a ekonomickou situaci rodiny a možnosti využití sociálních dávek či sociálních služeb. Praktická část je tvořena kvalitativním výzkumem, který je tvořen polostrukturovanými rozhovory s vedoucími zájmových kroužků, rodiči a jejich dětmi. Cílem bakalářské práce je posoudit kvalitu integrace dětí s mentálním postižením ve volnočasových aktivitách z pohledu rodičů a vedoucích zájmových kroužků. V závěru práce jsou výsledky výzkumného šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with a family with a mentally handicapped child and the integrity of the child into the society. The theoretical part is focused on the description and the characteristics of different categories of mental handicappes and different kinds of other disabilities. In the other chapters the following problems have been described: the reactions of parents to their handicapped child, the social integration of the child, educational opportunities for mentally handicapped children, the employment of people with a handicap and the economic situation of the family and the possibilities of social benefits and social servi-ces. The practical part includes a qualitative research, which consists of semi-structured interviews with leaders of groups for spending free time, parents and childrens. The aim of the thesis is to assess the quality of the integration of mentally handicapped children into leisure time activities from the perspective of parents and leaders of leisure time activities. In the conclusion, the results of the research have been enclosed.
Klíčová slova
mentální postižení, integrace, dítě, rodina, volnočasové aktivity
Klíčová slova v angličtině
mental handicap, integration, child, family, leisure time activities
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a výzkumných zpráv.
Vymezení teoretických východisek a pojmů ve vztahu k tématu bakalářské práce.
Příprava metodologie výzkumu: metoda kvalitativního výzkumu a technika polostrukturovaného rozhovoru.
Analýza, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich zhodnocení a návrh aplikace pro praxi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a výzkumných zpráv.
Vymezení teoretických východisek a pojmů ve vztahu k tématu bakalářské práce.
Příprava metodologie výzkumu: metoda kvalitativního výzkumu a technika polostrukturovaného rozhovoru.
Analýza, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich zhodnocení a návrh aplikace pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3.
FRANIOK, Petr. Vzdělání osob s mentálním postižením: inkluzivní vzdělání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením. 3. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-622-2.
KUTNOHORSKÁ, Jana, Martina CICHÁ a Radoslav GOLDMANN. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3843-7.
NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
VÁGNEROVÁ, Marie, Iva STRNADOVÁ a Lenka KREJČOVÁ. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Praha: Univerzita Karlova, 2009. ISBN 978-80-246-1616-2.
PIPELKOVÁ, Jana, Marie Vítková et al. Social inclusion of people with intellectual disabilities. Brno: Masaryk University, 2015. ISBN 978-80-210-7726-3.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3.
FRANIOK, Petr. Vzdělání osob s mentálním postižením: inkluzivní vzdělání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením. 3. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-622-2.
KUTNOHORSKÁ, Jana, Martina CICHÁ a Radoslav GOLDMANN. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3843-7.
NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
VÁGNEROVÁ, Marie, Iva STRNADOVÁ a Lenka KREJČOVÁ. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Praha: Univerzita Karlova, 2009. ISBN 978-80-246-1616-2.
PIPELKOVÁ, Jana, Marie Vítková et al. Social inclusion of people with intellectual disabilities. Brno: Masaryk University, 2015. ISBN 978-80-210-7726-3.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky doc. Kutnohorské:
S jakými překážkami jste se musela potýkat při realizaci výzkumu?
Nějaké velké překážky tam nebyly, z etických důvodů jsem se ptala na citlivé informace, to bylo to nejhorší, co jsem musela překonat.
Jak využijete výsledky výzkumu v praxi?
Co byla asi nejcitlivější informace? (dr. Krátká) - obava, co bude s jejich dětmi, až rodiče zemřou, ale citlivé téma byla i integrace.