Bakalářská práce se zabývá sociálně patologickými jevy v oblasti primárního a sekundárního školství. Práce je zaměřena na charakteristiku problematiky šikany, agrese, záškoláctví, kriminality a delikvence u dětí a mládeže. Popisuje možnosti řešení a uvádí způsoby prevence z oblasti zdravotně sociální práce. Praktická část práce popisuje četnost výskytu sociálně patologických jevů mezi dětmi a mládeží v primárním a sekundárním školství a formy prevence a řešení problematiky ze strany školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with social pathological phenomena in the area of primary and secondary education. The bachelor thesis is focused on the characteristics of bullying, ag-gression, truancy, criminality and delinquency in children and youth. It describes the possi-bilities of the solution and presents ways of prevention from the area of health and social work. The practical part describes the frequency of occurrence of socially pathological phe-nomena among children and youth in primary and secondary education and forms of prevention and solving of problems by the school.
Bakalářská práce se zabývá sociálně patologickými jevy v oblasti primárního a sekundárního školství. Práce je zaměřena na charakteristiku problematiky šikany, agrese, záškoláctví, kriminality a delikvence u dětí a mládeže. Popisuje možnosti řešení a uvádí způsoby prevence z oblasti zdravotně sociální práce. Praktická část práce popisuje četnost výskytu sociálně patologických jevů mezi dětmi a mládeží v primárním a sekundárním školství a formy prevence a řešení problematiky ze strany školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with social pathological phenomena in the area of primary and secondary education. The bachelor thesis is focused on the characteristics of bullying, ag-gression, truancy, criminality and delinquency in children and youth. It describes the possi-bilities of the solution and presents ways of prevention from the area of health and social work. The practical part describes the frequency of occurrence of socially pathological phe-nomena among children and youth in primary and secondary education and forms of prevention and solving of problems by the school.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti sociálně patologických jevů v primárním a sekundárním školství.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního šetření o sociálně patologických jevech v primárním a sekundárním školství formou dotazníkového šetření.
Zpracovávání a vyhodnocování získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti sociálně patologických jevů v primárním a sekundárním školství.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního šetření o sociálně patologických jevech v primárním a sekundárním školství formou dotazníkového šetření.
Zpracovávání a vyhodnocování získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ANDERSON, Tammy L. Understanding deviance: connecting classical and contemporary perspectives. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2014. ISBN 978-0-415-64260-6.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
JEDLIČKA, Richard. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
MAJERČÍKOVÁ, Jana. K otázkam primárnej prevencie drogových a iných závislostí v predškolnom veku. Bratislava: OZ V4, 2011. ISBN 978-80-89443-07-9.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5309-6.
Seznam doporučené literatury
ANDERSON, Tammy L. Understanding deviance: connecting classical and contemporary perspectives. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2014. ISBN 978-0-415-64260-6.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
JEDLIČKA, Richard. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
MAJERČÍKOVÁ, Jana. K otázkam primárnej prevencie drogových a iných závislostí v predškolnom veku. Bratislava: OZ V4, 2011. ISBN 978-80-89443-07-9.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5309-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V čem lze spatřovat zvyšující se agresivitu v chování žáku? (Dr. Šnédar)
"Především v liberální a nejednotné výchově rodičů, také je zde vliv médií, počítačových her. Toto podle mě snižuje autoritu učitelů ve školách."
Porovnejte možnosti represe a prevence při řešení sociálně patologických jevů ve školství? (Dr. Šnédar)
Zhodnoťte možnosti při řešení sociálně patologických jevů ze strany:
a)Škola
b)Rodina
c)Stát (Dr. Šnédar)
Domníváte se, že lze současný negativní stav řešit bez odpovídajících legislativních změn (zejména ve školské legislativě) (Dr. Šnédar)
Může být jednou z příčin i značná feminizace českého školství? (Dr. Šnédar)