Cílem práce je zkoumat současnou pozici a možnosti budoucího uplatnění sociálních pedagogů ve školském prostředí. Pozice sociálního pedagoga není v současné době uznána v zákoně 563/2004 Sb., O pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, i přesto ale na některých školách neoficiálně působí, a tak je důležité, aby měli jasně vymezené kompetence. Výzkumné otázky se zabývají názory respondentů na pozici sociálního pedagoga na základních školách z pohledu stávajících učitelů. Odpovědi byly získány prostřednictvím dotazníkového šetření mezi učiteli (n=207) v okresech Praha 1 a Brno-Židenice. Z odpovědí vyplývá, že učitelé jsou o profesi sociálního pedagoga informováni, avšak co se týká náplně práce sociálního pedagoga ve školním prostředí nejsou respondenti názorově jednotní.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to explore the current position and possibilities of the future em-ployment of the social pedagogues in a school environment. The position of the social pe-dagogue is currently not recognized in the Act on Pedagogical Staff, yet they act unoffi-cially at some schools so it is important to have clearly defined competencies. Research questions deals with respondents' views on the position of the social pedagogues in prima-ry schools in terms of existing teachers. Answers were obtained through a questionnaire survey among the teachers (n = 207) in the districts of Prague 1 and Brno-Židenice. The answers indicate that teachers are informed about the position of social pedagogue. Howe-ver, in terms of the job description of social pedagogue in the school environment the re-spondents´ opinions are not unaminous.
Klíčová slova
sociální pedagog, základní škola, preventivní program
Klíčová slova v angličtině
social pedagogue, primary school, preventive programs
Rozsah průvodní práce
75 s. (109 678 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je zkoumat současnou pozici a možnosti budoucího uplatnění sociálních pedagogů ve školském prostředí. Pozice sociálního pedagoga není v současné době uznána v zákoně 563/2004 Sb., O pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, i přesto ale na některých školách neoficiálně působí, a tak je důležité, aby měli jasně vymezené kompetence. Výzkumné otázky se zabývají názory respondentů na pozici sociálního pedagoga na základních školách z pohledu stávajících učitelů. Odpovědi byly získány prostřednictvím dotazníkového šetření mezi učiteli (n=207) v okresech Praha 1 a Brno-Židenice. Z odpovědí vyplývá, že učitelé jsou o profesi sociálního pedagoga informováni, avšak co se týká náplně práce sociálního pedagoga ve školním prostředí nejsou respondenti názorově jednotní.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to explore the current position and possibilities of the future em-ployment of the social pedagogues in a school environment. The position of the social pe-dagogue is currently not recognized in the Act on Pedagogical Staff, yet they act unoffi-cially at some schools so it is important to have clearly defined competencies. Research questions deals with respondents' views on the position of the social pedagogues in prima-ry schools in terms of existing teachers. Answers were obtained through a questionnaire survey among the teachers (n = 207) in the districts of Prague 1 and Brno-Židenice. The answers indicate that teachers are informed about the position of social pedagogue. Howe-ver, in terms of the job description of social pedagogue in the school environment the re-spondents´ opinions are not unaminous.
Klíčová slova
sociální pedagog, základní škola, preventivní program
Klíčová slova v angličtině
social pedagogue, primary school, preventive programs
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, osobnosti sociálního pedagoga a uplatnění ve školním prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, osobnosti sociálního pedagoga a uplatnění ve školním prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KLAPILOVÁ, Světla. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1996. ISBN 80-7067-669-8.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
MÜLLEROVÁ, Lenka, ed. a kol. Vybrané kapitoly ze sociální pedagogiky. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2002. Skripta. ISBN 80-7044-458-4.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3470-5.
PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-3469-6.
Seznam doporučené literatury
KLAPILOVÁ, Světla. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1996. ISBN 80-7067-669-8.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
MÜLLEROVÁ, Lenka, ed. a kol. Vybrané kapitoly ze sociální pedagogiky. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2002. Skripta. ISBN 80-7044-458-4.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3470-5.
PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-3469-6.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně popsala teoretická východiska práce a dále se věnovala výzkumnému šetření. Studentka prezentovala závěry výzkumu. Dále odpovídala na otázky k obhajobě od vedoucí a oponenta. Studentka byla na obhajobu adekvátně připravena a dokázala reagovat na otázky členů komise. Dr. Skarupská se dotazovala na profesi sociálního pedagoga v zahraničí.