Diplomová práce se zabývá problematikou adolescentova sociálního světa. Práce je rozdělena do dvou částí na teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje dvě hlavní kapitoly. První kapitola popisuje pojetí sociálního světa a jednotlivé elementy, které jsme do něj zařadili (rodina, škola, vrstevníci, média). Druhá kapitola vymezuje pojem adolescence a vše, co se s ní pojí. Po teoretické části následuje praktická část, která je zaměřená na šetření pomocí rozhovorů. Cílem praktické části je proniknout do světa adolescentů a zjistit, co do svého sociálního světa zahrnují.
Anotace v angličtině
The thesis is about the world of an adolescent and the problems he or she might need to deal with. The work is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part has two main chapters. The first chapter describes the conception of a social world, and topics such as family, peers, school and media. The other chapter outlines the term adolescence and everything connected to it. The theoretical part is followed by the practi-cal part, which is focused on interviews and their consequent analysis. The aim of this section is to examine the world of adolescents and ascertain what they include into their social world
Klíčová slova
Sociální svět, adolescence, rodina, vrstevnická skupina, škola, média
Klíčová slova v angličtině
Social world, adolescence, family, peer group, school, media
Rozsah průvodní práce
130 s. (232 183)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou adolescentova sociálního světa. Práce je rozdělena do dvou částí na teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje dvě hlavní kapitoly. První kapitola popisuje pojetí sociálního světa a jednotlivé elementy, které jsme do něj zařadili (rodina, škola, vrstevníci, média). Druhá kapitola vymezuje pojem adolescence a vše, co se s ní pojí. Po teoretické části následuje praktická část, která je zaměřená na šetření pomocí rozhovorů. Cílem praktické části je proniknout do světa adolescentů a zjistit, co do svého sociálního světa zahrnují.
Anotace v angličtině
The thesis is about the world of an adolescent and the problems he or she might need to deal with. The work is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part has two main chapters. The first chapter describes the conception of a social world, and topics such as family, peers, school and media. The other chapter outlines the term adolescence and everything connected to it. The theoretical part is followed by the practi-cal part, which is focused on interviews and their consequent analysis. The aim of this section is to examine the world of adolescents and ascertain what they include into their social world
Klíčová slova
Sociální svět, adolescence, rodina, vrstevnická skupina, škola, média
Klíčová slova v angličtině
Social world, adolescence, family, peer group, school, media
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k dospívání a vlivu sociálního prostředí na adolescenty.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k dospívání a vlivu sociálního prostředí na adolescenty.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-46-1.
BERK, Laura E. a Adena Beth MEYERS. Infants, children, and adolescents. Boston: Pearson, 2016. ISBN 978-0-13-393673-5.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-46-1.
BERK, Laura E. a Adena Beth MEYERS. Infants, children, and adolescents. Boston: Pearson, 2016. ISBN 978-0-13-393673-5.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Přílohy volně vložené
CD - diplomová práce, 2 CD - s přepisem rozhovorů
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou práci, prezentovala výsledky výzkumu. Mgr. Jakub Hladík, Ph.D. ocenil metodu analýzy dat. Poukázal však na široký název práce a tím i na široký výzkumný problém. Jak jsou využitelné výsledky v praxi? (Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D.). Studentka se snažila zformulovat využití ve vztahu k médiím, avšak nedostatečně.