Cílem diplomové práce je zjistit postoj rodičů a dětí ke střídavé péči jako alternativě po-rozvodového uspořádání péče o nezletilé dítě. V diplomové práci je kladen důraz na odli-šení střídavé péče od ostatních zákonem umožněných způsobů péče o nezletilé dítě a to jak výlučné péče matky, výlučné péče otce, tak společné péče. Teoretická část je zaměřena na to, co je to rodina, jaké jsou její funkce, jaká je role matky a otce. Poté se zaměřujeme na rozvod a jeho příčiny. Jaký vliv má rozvod na dítě a také, jaké jsou výhody a nevýhody střídavé péče. V praktické části se budeme zabývat kazuistikami střídavé péče, provedené kvalitativní metodou doplněnou dotazníkem sestaveným pro rodiče i nezletilé děti.
Anotace v angličtině
The purpose of this master's thesis is to found out the attitude of parents and children on an alternate care of minor children after divorce.
This master's thesis emphasizes an alternate care distinction from the other ways of childcare enabled by law. Especially mother's father's and their common care.
The theoretical part is focused on family, its functions and the role of mother and father. Then it focuses on a divorce, its reasons and divorce influence on child. Also it deals with the advantages and disadvantages of alternate care.
In the practical part there are described casuistry of alternate care, which are done by qualitative method and questionnaire created both for parents and minor children.
Klíčová slova
Dítě, rodiče, rozvod, střídavá výchova, postoj, klady a zápory
Klíčová slova v angličtině
Child, parents, divorce, sharp care, attitudes, positives and negatives
Rozsah průvodní práce
88 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je zjistit postoj rodičů a dětí ke střídavé péči jako alternativě po-rozvodového uspořádání péče o nezletilé dítě. V diplomové práci je kladen důraz na odli-šení střídavé péče od ostatních zákonem umožněných způsobů péče o nezletilé dítě a to jak výlučné péče matky, výlučné péče otce, tak společné péče. Teoretická část je zaměřena na to, co je to rodina, jaké jsou její funkce, jaká je role matky a otce. Poté se zaměřujeme na rozvod a jeho příčiny. Jaký vliv má rozvod na dítě a také, jaké jsou výhody a nevýhody střídavé péče. V praktické části se budeme zabývat kazuistikami střídavé péče, provedené kvalitativní metodou doplněnou dotazníkem sestaveným pro rodiče i nezletilé děti.
Anotace v angličtině
The purpose of this master's thesis is to found out the attitude of parents and children on an alternate care of minor children after divorce.
This master's thesis emphasizes an alternate care distinction from the other ways of childcare enabled by law. Especially mother's father's and their common care.
The theoretical part is focused on family, its functions and the role of mother and father. Then it focuses on a divorce, its reasons and divorce influence on child. Also it deals with the advantages and disadvantages of alternate care.
In the practical part there are described casuistry of alternate care, which are done by qualitative method and questionnaire created both for parents and minor children.
Klíčová slova
Dítě, rodiče, rozvod, střídavá výchova, postoj, klady a zápory
Klíčová slova v angličtině
Child, parents, divorce, sharp care, attitudes, positives and negatives
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti sociologie rodiny, rodinného práva a sociálně právní ochrany dětí.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se ke střídavé péči, postojům dítěte a rodičů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou kazuistik.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti sociologie rodiny, rodinného práva a sociálně právní ochrany dětí.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se ke střídavé péči, postojům dítěte a rodičů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou kazuistik.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika jako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, 2008. ISBN 978-80-87182-15-4.
KLIMEŠ, Jeroným. Partneři a rozchody. Praha: Portál, 2005. Psychologie (Portál). ISBN 80-7367-045-3.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
NOVÁK, Tomáš, Simona CORRADINIOVÁ a Radim VYPUŠŤÁK. Kontakt s dětmi po rozvodu: jak nepřijít o dítě. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-910-6.
NOVÁK, Tomáš. Střídavá péče o dítě: zájem dítěte především. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0342-1.
TRÁVNÍČEK, Milan. Střídavá péče. V Praze: C.H. Beck, 2015. Beckova edice právní instituty. ISBN 978-80-7400-596-1.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika jako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, 2008. ISBN 978-80-87182-15-4.
KLIMEŠ, Jeroným. Partneři a rozchody. Praha: Portál, 2005. Psychologie (Portál). ISBN 80-7367-045-3.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
NOVÁK, Tomáš, Simona CORRADINIOVÁ a Radim VYPUŠŤÁK. Kontakt s dětmi po rozvodu: jak nepřijít o dítě. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-910-6.
NOVÁK, Tomáš. Střídavá péče o dítě: zájem dítěte především. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0342-1.
TRÁVNÍČEK, Milan. Střídavá péče. V Praze: C.H. Beck, 2015. Beckova edice právní instituty. ISBN 978-80-7400-596-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její výzkumný design a metodologii.
Komise diskutovala nejasnosti v užití všech zvolených metod pro praktickou část práce. Studentka užila mnoho výzkumných metod, které nejsou v souladu s metodologickými standardy a taktéž nejsou vyhodnocené. Analýza dat a jejich interpretace nejsou prezentované. U obhajoby studentka výsledky výzkumu neprezentovala a nebyla sto odpovědět na otázky vztahující se k výsledkům výzkumu.
doc. PhDr. Lenka Haburajová Ilavská, Ph.D. upozornila na nedostatky teoretické části práce, zejména na práci s odbornými zdroji, na nedostatečné penzum odborné literatury a také na užití zastaralých zdrojů.
Diplomová práce neodpovídá požadavkům kladeným na tento typ závěrečné práce. Komise doporučila studentce diplomovou práci přepracovat, jak v části teoretické, tak i praktické. Komise rozhodla v poměru 4:0.