Volný čas se stal fenoménem moderní doby. Na volnočasové aktivity a smysluplné využití volného času je kladen, od poloviny 20. století až po současnost, větší význam, než kdykoli předtím. Volnočasová pedagogika byla především zaměřena na děti a mládež. 21. Století tuto oblast rozšířilo i na dospělé a zejména seniory, a také seniory v institucionální péči. Přístup k seniorům v pobytových institucích se v posledním čtvrtstoletí značně změnil, a to směrem k lepšímu.
Předkládaná diplomová práce se tímto fenoménem zabývá z pohledu seniorů. Cílem práce je posoudit význam volnočasových aktivit v životě seniorů v zařízení pro seniory. Teore-tická část objasňuje pojmy související s volným časem, stářím a s aktivním stárnutím. Dále přináší pohled na volný čas během století a na volnočasové aktivity v zařízení pro seniory. Praktická část se snaží posoudit smysl volnočasových aktivit pro uživatele služeb v domově pro seniory v Brně Židenicích.
Anotace v angličtině
Leisure time has become a phenomenon of the modern era. From the midst of the 20th cen-tury, up until now, much greater emphasis than ever before has been put on leisure activities and meaningful utilization of leisure. Pedagogy of leisure focused predominantly on children and youth. The 21st century extended the scope to include adults, particularly sen-iors, and elderly in institutional care. Attitude towards seniors in residential care has signif-icantly changed for the better in the last quarter century.
The presented thesis investigates the phenomenon from senior citizens´ point of view. It aims at evaluating the significance of leisure activities in life of seniors and in senior care institution. The theoretical part clarifies terms related to leisure, age and active ageing. It includes the concept of leisure as it developed through the century. It also reviews leisure activities as applied in senior care institutions. The empirical part of thesis evaluates signif-icance of leisure activities as perceived by the recipients of care in the Home for seniors, Brno Židenice.
Klíčová slova
Volný čas, aktivní stárnutí, senior, volnočasové aktivity, institucionální péče
Klíčová slova v angličtině
Leisure, active ageing, senior, leisure activities, institutional care
Rozsah průvodní práce
87
Jazyk
CZ
Anotace
Volný čas se stal fenoménem moderní doby. Na volnočasové aktivity a smysluplné využití volného času je kladen, od poloviny 20. století až po současnost, větší význam, než kdykoli předtím. Volnočasová pedagogika byla především zaměřena na děti a mládež. 21. Století tuto oblast rozšířilo i na dospělé a zejména seniory, a také seniory v institucionální péči. Přístup k seniorům v pobytových institucích se v posledním čtvrtstoletí značně změnil, a to směrem k lepšímu.
Předkládaná diplomová práce se tímto fenoménem zabývá z pohledu seniorů. Cílem práce je posoudit význam volnočasových aktivit v životě seniorů v zařízení pro seniory. Teore-tická část objasňuje pojmy související s volným časem, stářím a s aktivním stárnutím. Dále přináší pohled na volný čas během století a na volnočasové aktivity v zařízení pro seniory. Praktická část se snaží posoudit smysl volnočasových aktivit pro uživatele služeb v domově pro seniory v Brně Židenicích.
Anotace v angličtině
Leisure time has become a phenomenon of the modern era. From the midst of the 20th cen-tury, up until now, much greater emphasis than ever before has been put on leisure activities and meaningful utilization of leisure. Pedagogy of leisure focused predominantly on children and youth. The 21st century extended the scope to include adults, particularly sen-iors, and elderly in institutional care. Attitude towards seniors in residential care has signif-icantly changed for the better in the last quarter century.
The presented thesis investigates the phenomenon from senior citizens´ point of view. It aims at evaluating the significance of leisure activities in life of seniors and in senior care institution. The theoretical part clarifies terms related to leisure, age and active ageing. It includes the concept of leisure as it developed through the century. It also reviews leisure activities as applied in senior care institutions. The empirical part of thesis evaluates signif-icance of leisure activities as perceived by the recipients of care in the Home for seniors, Brno Židenice.
Klíčová slova
Volný čas, aktivní stárnutí, senior, volnočasové aktivity, institucionální péče
Klíčová slova v angličtině
Leisure, active ageing, senior, leisure activities, institutional care
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb pro seniory, volnočasových aktivit a geragogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu formou rozhovorů a dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb pro seniory, volnočasových aktivit a geragogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu formou rozhovorů a dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ,Milena. Aktivní senior. Vydání první. Liberec: Prowel, 2015. ISBN 978-80-260-7601-8.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-569-5.
PETŘKOVÁ, Anna a Rozália ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika: úvod do teorie a praxe edukace seniorů : studijní texty pro distanční studium. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0879-1.
SCHIRRMACHER, Frank. Spiknutí metuzalémů: stáří má zelenou!. Vyd. 1. V Praze: Knižní klub, 2005. 206 s. ISBN 80-242-1496-2.
VIEWEGH, Josef. Psychologie stáří. 2. nezm. vyd. Brno: Ústav pro další vzdělávání středních zdravotnických pracovníků, 1974. Učební texty.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ,Milena. Aktivní senior. Vydání první. Liberec: Prowel, 2015. ISBN 978-80-260-7601-8.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-569-5.
PETŘKOVÁ, Anna a Rozália ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika: úvod do teorie a praxe edukace seniorů : studijní texty pro distanční studium. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0879-1.
SCHIRRMACHER, Frank. Spiknutí metuzalémů: stáří má zelenou!. Vyd. 1. V Praze: Knižní klub, 2005. 206 s. ISBN 80-242-1496-2.
VIEWEGH, Josef. Psychologie stáří. 2. nezm. vyd. Brno: Ústav pro další vzdělávání středních zdravotnických pracovníků, 1974. Učební texty.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její hlavní cíle, výzkumný design a metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření.
Mgr. Jakub Hladík, Ph.D. upozornil na fakt, že autorka nepřináší novum do studované problematiky, a také na fakt, že se nevěnuje konkrétně volnému času seniorů.
Studentka odpověděla na otázky uvedené v posudcích diplomové práce.
doc. PhDr. Lenka Haburajová Ilavská, Ph.D. Jak jste využila případovou studii ve své praktické části? Studentka odpověděla velmi obecně a Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D. upozornila na fakt, že na otázku neodpověděla a také na to, že v práci se tato metoda nevyskytuje.
doc. PhDr. Lenka Haburajová Ilavská, Ph.D. komentovala nedostatečnou kvalitu teoretické části práce, na zastaralost použitých odborných zdrojů. V praktické části také shledává nedostatky. Výzkumný problém a výzkumné cíle spolu nekorespondují, nejsou v paralele s výzkumnými metodami. Autorka užila množství metod, které nebyly vyhodnocené a interpretované.
Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D. upozornila také na fakt, že nekorespondují výzkumné cíle s konstrukcí dotaníku a s vlastním tématem práce - význam volného času.
Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D. Jaké jsou rezervy Vaší diplomové práce? Rozebrat rozhovory více do hloubky, souvislosti více v kontextu. Diplomová práce neodpovídá svou kvalitou požadované úrovně. Studentka nedokázala uspokojivě u obhajoby odpovídat. Komise doporučila studentce diplomovou práci přepracovat, jak v části teoretické, tak i praktické. Komise hlasovala pro známku F - nedostatečně v poměru 5:0.