Sociální pedagogika má své významné osobnosti. Mezi nimi zaujímají důležité místo sociální pedagogové Miroslav Dědič, Přemysl Pitter a Johann Heinrich Pestalozzi. Práce se zabývá životem a dílem těchto osobností se snahou najít společné znaky pro využití v multikulturní výchově. Dále také poukazuje na publikace autorů, v nichž se odráží zájem o odkaz sociálních pedagogů. Práce je rozdělena do dvou základních částí. Teoretická část je zaměřena na životní příběhy osobností. Poté je věnována pozornost klíčovým publikacím pro náš výzkum. Praktická část se koncentruje na knihy autorů a jednotlivé texty jsou podrobeny hloubkové obsahové analýze. Na základě této analýzy jsou srovnávány kompetence sociálních pedagogů v jejich životě a díle.
Anotace v angličtině
Social pedagogy has its eminent celebrities. Among this educators Miroslav Dedic, Premysl Pitter and Johann Heinrich Pestalozzi occupy an important place. The thesis deals with the life and works of these people and tries to find common characteristics for use in multicultural education. We can find there publications of authors, that reflect the interest of social educators references. The thesis is divided into two main parts. The theoretical part focuses on the life stories of educators and key publications for our research. The practical part is devoted to the books and texts of authors. Individual texts of educators are analyzed in this part.
Klíčová slova
výchova, sociální pedagogika, humanismus, dobročinnost, multikulturalita
Klíčová slova v angličtině
education, social education, humanism, philanthropy, multiculturism
Rozsah průvodní práce
260 s. (472 906)
Jazyk
CZ
Anotace
Sociální pedagogika má své významné osobnosti. Mezi nimi zaujímají důležité místo sociální pedagogové Miroslav Dědič, Přemysl Pitter a Johann Heinrich Pestalozzi. Práce se zabývá životem a dílem těchto osobností se snahou najít společné znaky pro využití v multikulturní výchově. Dále také poukazuje na publikace autorů, v nichž se odráží zájem o odkaz sociálních pedagogů. Práce je rozdělena do dvou základních částí. Teoretická část je zaměřena na životní příběhy osobností. Poté je věnována pozornost klíčovým publikacím pro náš výzkum. Praktická část se koncentruje na knihy autorů a jednotlivé texty jsou podrobeny hloubkové obsahové analýze. Na základě této analýzy jsou srovnávány kompetence sociálních pedagogů v jejich životě a díle.
Anotace v angličtině
Social pedagogy has its eminent celebrities. Among this educators Miroslav Dedic, Premysl Pitter and Johann Heinrich Pestalozzi occupy an important place. The thesis deals with the life and works of these people and tries to find common characteristics for use in multicultural education. We can find there publications of authors, that reflect the interest of social educators references. The thesis is divided into two main parts. The theoretical part focuses on the life stories of educators and key publications for our research. The practical part is devoted to the books and texts of authors. Individual texts of educators are analyzed in this part.
Klíčová slova
výchova, sociální pedagogika, humanismus, dobročinnost, multikulturalita
Klíčová slova v angličtině
education, social education, humanism, philanthropy, multiculturism
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti života a díla sociálních pedagogů Miroslava Dědiče, Přemysla Pittra a J. H. Pestalozziho.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou obsahové analýzy dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti života a díla sociálních pedagogů Miroslava Dědiče, Přemysla Pittra a J. H. Pestalozziho.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou obsahové analýzy dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Sociální pedagogika a její dvě české osobnosti: Miroslav Dědič a Přemysl Pitter. Praha: RADIX, spol. s.r.o., 2015. ISBN 978-80-87573-13-6.
DĚDIČ, Miroslav. Škola bez kázně. České Budějovice: Jihočeské nakladatelství, 1985. ISBN 43-010-85.
GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4368-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOSATÍK, Pavel. Sám proti zlu. Praha: Nakladatelství Paseka, 2009. ISBN 978-80-7185-971-0.
KYRÁŠEK, Jiří a Johann Heinrich PESTALOZZI. J. J. Pestalozzi: ze života a díla. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968. ISBN 14-027-68.
MATOUŠEK, Oldřich a kolektiv. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Sociální pedagogika a její dvě české osobnosti: Miroslav Dědič a Přemysl Pitter. Praha: RADIX, spol. s.r.o., 2015. ISBN 978-80-87573-13-6.
DĚDIČ, Miroslav. Škola bez kázně. České Budějovice: Jihočeské nakladatelství, 1985. ISBN 43-010-85.
GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4368-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOSATÍK, Pavel. Sám proti zlu. Praha: Nakladatelství Paseka, 2009. ISBN 978-80-7185-971-0.
KYRÁŠEK, Jiří a Johann Heinrich PESTALOZZI. J. J. Pestalozzi: ze života a díla. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968. ISBN 14-027-68.
MATOUŠEK, Oldřich a kolektiv. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce, dále uvedla motiv k volbě tématu a blíže hovořila o praktické části práce. Studentka popsala zvolený kvalitativní výzkum, způsob zpracování dat a stručně analyzovala stěžejní literaturu, která se váže k výzkumu. Dále studentka popsala výsledky výzkumu a odpovídala na otázky k obhajobě. Na závěr studentka odpovídala na otázky členů komise.