Diplomová práce se zabývá problematikou Locus of Control u dospívajících s patologickými projevy chování na takové úrovni, kdy bylo nutné umístění jedince do pobytového střediska výchovné péče.
V teoretické části jsou v rámci tří kapitol rozpracovány věcné informace. V první z nich se zaměřujeme na patologické projevy chování, jeho formy, etiologi, klasifikaci a možnostmi nápravy. Ve druhé kapitole teoreticky vymezujeme Locus of Control, stručnou historii tohoto pojmu a dáváme jej do kontextu s dalšími příbuznými osobnostními proměnnými, jako je motivace, nebo self efficace. Poslední kapitola teoretické části je věnována interakci adolescence a Locus of Control.
Praktická část práce se zabývá kvantitativním zkoumáním úrovně Locus of Control a patologickými projevy chování u dospívajících jedinců. Po metodologickém úvodu se zaměříme na statistickou část práce. Zde pracujeme se dvěmi skupinami dat, které byly získány od jedinců umístěných v pobytových střediscích výchovné péče a jedinců z přirozeného prostředí. Pro sběr dat byl užit Dotazník na měření internality a externality, a Dotazník rizikového chování adolescentů. Získaná data mezi sebou statisticky porovnáváme v kontextu stanovených hypotéz.
Anotace v angličtině
The presented thesis deals with Locus of Control in the context of adolescents with pathological behavior in juvenile correctional facilities.
The theoretical part is divided into three chapters. The First of them includes factual information focused in the forms of, etiology, classification and possibility of redress of pathological behavior. The second chapter theoretically describes Locus of Control, brief history of this phenomenon and brings it into the background of another psychological and pedagogical variables as motivation or self - efficacy. The last chapter of the theoretical part is devoted to Interaction Adolescence and Locus of Control and adolescence by itself from a biological view.
The practical part focuses on a quantitative research level of Locus of Control and adolescents with pathological behavior. After a methodological introduction readers move to the statistical part. This uses two groups of data which were collected from individuals from juvenile correctional facilities and individual from population without obvious behavioral pathologies. For data collection were used two questionnaires. Internal external questionnaire and Adolescent risk behavior questionnaire. Data from those two groups are statistically compared between each other in context of stated hypothesis.
Klíčová slova
Locus of control, patologické chování, adolescence, pobytová střediska výchovné péče
Klíčová slova v angličtině
Locus of Control, pathological behavior, adolescence, juvenile correctional facilities
Rozsah průvodní práce
74 s. (109 911 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou Locus of Control u dospívajících s patologickými projevy chování na takové úrovni, kdy bylo nutné umístění jedince do pobytového střediska výchovné péče.
V teoretické části jsou v rámci tří kapitol rozpracovány věcné informace. V první z nich se zaměřujeme na patologické projevy chování, jeho formy, etiologi, klasifikaci a možnostmi nápravy. Ve druhé kapitole teoreticky vymezujeme Locus of Control, stručnou historii tohoto pojmu a dáváme jej do kontextu s dalšími příbuznými osobnostními proměnnými, jako je motivace, nebo self efficace. Poslední kapitola teoretické části je věnována interakci adolescence a Locus of Control.
Praktická část práce se zabývá kvantitativním zkoumáním úrovně Locus of Control a patologickými projevy chování u dospívajících jedinců. Po metodologickém úvodu se zaměříme na statistickou část práce. Zde pracujeme se dvěmi skupinami dat, které byly získány od jedinců umístěných v pobytových střediscích výchovné péče a jedinců z přirozeného prostředí. Pro sběr dat byl užit Dotazník na měření internality a externality, a Dotazník rizikového chování adolescentů. Získaná data mezi sebou statisticky porovnáváme v kontextu stanovených hypotéz.
Anotace v angličtině
The presented thesis deals with Locus of Control in the context of adolescents with pathological behavior in juvenile correctional facilities.
The theoretical part is divided into three chapters. The First of them includes factual information focused in the forms of, etiology, classification and possibility of redress of pathological behavior. The second chapter theoretically describes Locus of Control, brief history of this phenomenon and brings it into the background of another psychological and pedagogical variables as motivation or self - efficacy. The last chapter of the theoretical part is devoted to Interaction Adolescence and Locus of Control and adolescence by itself from a biological view.
The practical part focuses on a quantitative research level of Locus of Control and adolescents with pathological behavior. After a methodological introduction readers move to the statistical part. This uses two groups of data which were collected from individuals from juvenile correctional facilities and individual from population without obvious behavioral pathologies. For data collection were used two questionnaires. Internal external questionnaire and Adolescent risk behavior questionnaire. Data from those two groups are statistically compared between each other in context of stated hypothesis.
Klíčová slova
Locus of control, patologické chování, adolescence, pobytová střediska výchovné péče
Klíčová slova v angličtině
Locus of Control, pathological behavior, adolescence, juvenile correctional facilities
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k tématu locus of control v kontextu vnitřní a vnější motivace, vývojových specifik mládeže, potenciálních rizik ve vývoji a patologického chování mladistvých v kontextu sociální pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou standardizované testové metody.
Zpracování a vyhodnocování dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k tématu locus of control v kontextu vnitřní a vnější motivace, vývojových specifik mládeže, potenciálních rizik ve vývoji a patologického chování mladistvých v kontextu sociální pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou standardizované testové metody.
Zpracování a vyhodnocování dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DOLEJŠ, M. Efektivní včasná diagnostika rizikového chování adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2642-6.
KOUDELKOVÁ, A. Psychologické otázky delikvence. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-022-6.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1679-9.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I : dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
DOLEJŠ, M. Efektivní včasná diagnostika rizikového chování adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2642-6.
KOUDELKOVÁ, A. Psychologické otázky delikvence. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-022-6.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1679-9.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I : dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce, strukturu práce a dále hovořila o praktické části. Studentka hovořila o kvantitativní výzkumné strategii, představila výzkumný nástroj, etické ošetření a uvedla proměnné. Dále byly uvedeny výzkumné cíle a výzkumné otázky. Představen byl výzkumný soubor a hypotézy. Následně se studentka zabývala interpretací výsledků a odpovídala na otázky k obhajobě od vedoucí a oponenta. Komise se dotpávala na jiné možnosti pojetí výzkumu. Celkově byla studentka adekvátně připravena.