Předkládaná studie se zaměřuje na možnosti využití arteterapie v rámci sociální pedagogiky na běžné základní škole. Na základě studia odborné literatury v teoretické části práce docházíme k předpokladu, že aplikace arteterapie v praxi se zaměřuje na široké spektrum cílů a funkcí, které mohou být velmi prospěšné pro specifické skupiny jedinců. Výchozím předpokladem předkládané studie je zakotvenost artefiletiky do sociální pedagogiky, jakožto jedné z jejich výchovně-vzdělávacích metod. Artefiletické pojetí vychází z arteterapie, expresivního projevu, osobních zkušeností a zážitků žáků, které usilujeme pedagogicky zhodnotit pro poznávání, sebepoznávání, rozvoj komunikačních dovedností a uplatnění se v životě mezi lidmi. Cílovou a zkoumanou oblastí je skupina žáků běžné základní školy navštěvující program Artík. Část praktická se zaměřuje na vytvoření artefiletického programu Artík pro žáky na I. stupni základní školy. Artefiletický program současně poslouží jako "médium" k zachycení změn a vývoje ve zvolených strukturách sociálních dovedností jednotlivých účastníků studie.
Anotace v angličtině
The study focuses on the possibilities of art therapy in the context of social pedagogy at the common primary school. Based on the study of scientific literature, in the theoretical part of the thesis we come to the assumption that the application of art therapy in practice focuses on a wide range of objectives and functions that can be very beneficial to specific groups of individuals. The underlying assumption of this study is that artefiletics is anchored in social pedagogy, as one of its teaching methods. The artefiletic concept derives from art therapy, expressive speech and pupils' personal experience that we strive to assess from the pedagogical point of view in order to achieve cognition, self-awareness, communication skills develepment and success in life among people. The target and examined area is a group of pupils from a common primary school who attend the Artik art programme. The practical part focuses on the creation of the artefiletic Artík art programme for pupils in the first grade of primary school. At the same time, the artefiletic programme will serve as a "medium" to capture the changes and developments in selected structures of the social skills of individual study participants.
Klíčová slova
arteterapie, artefiletika, artefiletický program, sociální dovednosti, sociabilita, žáci mladšího školního věku
Klíčová slova v angličtině
art therapy, aftefiletics, artefiletic programme, social skills, sociability, pupils of primary school age
Rozsah průvodní práce
217 s. (374344 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná studie se zaměřuje na možnosti využití arteterapie v rámci sociální pedagogiky na běžné základní škole. Na základě studia odborné literatury v teoretické části práce docházíme k předpokladu, že aplikace arteterapie v praxi se zaměřuje na široké spektrum cílů a funkcí, které mohou být velmi prospěšné pro specifické skupiny jedinců. Výchozím předpokladem předkládané studie je zakotvenost artefiletiky do sociální pedagogiky, jakožto jedné z jejich výchovně-vzdělávacích metod. Artefiletické pojetí vychází z arteterapie, expresivního projevu, osobních zkušeností a zážitků žáků, které usilujeme pedagogicky zhodnotit pro poznávání, sebepoznávání, rozvoj komunikačních dovedností a uplatnění se v životě mezi lidmi. Cílovou a zkoumanou oblastí je skupina žáků běžné základní školy navštěvující program Artík. Část praktická se zaměřuje na vytvoření artefiletického programu Artík pro žáky na I. stupni základní školy. Artefiletický program současně poslouží jako "médium" k zachycení změn a vývoje ve zvolených strukturách sociálních dovedností jednotlivých účastníků studie.
Anotace v angličtině
The study focuses on the possibilities of art therapy in the context of social pedagogy at the common primary school. Based on the study of scientific literature, in the theoretical part of the thesis we come to the assumption that the application of art therapy in practice focuses on a wide range of objectives and functions that can be very beneficial to specific groups of individuals. The underlying assumption of this study is that artefiletics is anchored in social pedagogy, as one of its teaching methods. The artefiletic concept derives from art therapy, expressive speech and pupils' personal experience that we strive to assess from the pedagogical point of view in order to achieve cognition, self-awareness, communication skills develepment and success in life among people. The target and examined area is a group of pupils from a common primary school who attend the Artik art programme. The practical part focuses on the creation of the artefiletic Artík art programme for pupils in the first grade of primary school. At the same time, the artefiletic programme will serve as a "medium" to capture the changes and developments in selected structures of the social skills of individual study participants.
Klíčová slova
arteterapie, artefiletika, artefiletický program, sociální dovednosti, sociabilita, žáci mladšího školního věku
Klíčová slova v angličtině
art therapy, aftefiletics, artefiletic programme, social skills, sociability, pupils of primary school age
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti arteterapie a možnosti aplikace v praxi sociální pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou strukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti arteterapie a možnosti aplikace v praxi sociální pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou strukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, 2007. ISBN 978-80-969944-0-3.
CASE, Caroline a Tessa DALLEYOVÁ. Arteterapie s dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-065-0.
GÉRINGOVÁ, Jitka. Pomáhající profese. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-394-3.
LIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.
RUBIN, Judiht Aron. Přístupy v arteterapii. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-093-5.
ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, 2007. ISBN 978-80-969944-0-3.
CASE, Caroline a Tessa DALLEYOVÁ. Arteterapie s dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-065-0.
GÉRINGOVÁ, Jitka. Pomáhající profese. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-394-3.
LIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.
RUBIN, Judiht Aron. Přístupy v arteterapii. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-093-5.
ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její hlavní cíle, výzkumný design a metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích diplomové práce. Proběhla diskuse.
Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D. požádala studentku, aby vysvětlila postupy pro zjišťování urovně sociálních dovedností. Studentka odpověděla pouze obecně. Paní doktorka taktéž uporoznila na problematické body metody sběru a analýzy dat.
Mgr. Jakub Hladík, Ph.D. diskutoval problematiku kvatifikace interpretovaných dat.