Vědecká práce se zaměřuje na sociálně pedagogické působení J. H. Pestalozziho. V textu jsou uvedeny projekty, které splňovaly praktické využití jeho novátorských myšlenek, v návaznosti na literární tvorbu čerpající právě z osobních zkušeností. S postupem času lze z J. H. Pestalozziho činnosti vyčíst konfrontaci s nepříliš nakloněným osudem, což lze nalézt ze změny postoje k Bohu, který byl edukátorovou inspirací a oporou. V pozdějších letech shledal víru v sebe sama. Chronologicky je viditelné, jak svým životním přístupem také pozvolna mění pracovní cíle ze sociálně pedagogických na elementárně pedagogické. Už za svého života získal mnoho následovatelů a učenců. Odkaz na celoživotní dílo lze nalézt i dnes, a to v celosvětovém měřítku. Na teoretickou část navazuje empirická část, rozdělená do dvou částí. Počínaje kvantitativně metodologickým výzkumem zabývajícím se povědomím obyvatel a jejich postojem k charitě. Druhou částí je analýza textu Pestalozziho stěžejního díla Linhart a Gertruda a jeho spojitost se sociální pedagogikou jakožto odkazem pro společnost. Výsledkem práce je závěr, který hodnotí stávající situaci a snaží se nalézt adekvátní řešení pro zlepšení ve zkoumané oblasti.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on social pedagogical work of J. H. Pestalozzi. The text mentions the projects which met the practical usage of his new ideas in connection to the literary works drawn from personal experience. As the time went by, the activities of J. H. Pestalozzi were confronted with rather unfavourable destiny, which can be derived from the change of approach to God who was the inspiration and help to the educator. Later, he found belief in himself. From the chronological point of view, it can be seen that he gradually changed his career goals from social pedagogical to elementary pedagogical by changing his approach to life. He gained many followers and scholars during his life. The reference to his life-work can be also found today, all around the world. The theoretical part is followed by the empirical part which is divided into two parts. The first part covers quantitative methodological research which focused on the awareness of people and their attitude towards charity. The second part covers the analysis of the major work Leonard and Gertrude by J. H. Pestalozzi and its connection to social pedagogy as a heritage for the society. The result of the thesis is a conclusion evaluating the current situation and trying to find an adequate solution for improvement in the examined field.
Klíčová slova
Elementární pedagogika, filantropismus, Jean-Jacques Rousseau, Johann Heinrich Pestalozzi, sociální pedagogika, sociální práce.
Klíčová slova v angličtině
Elementary education, Jean-Jacque Rousseau, philantrophy, Johann Heinrich Pestalozzi, philanthropy, social pedagogy, social works.
Rozsah průvodní práce
116 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Vědecká práce se zaměřuje na sociálně pedagogické působení J. H. Pestalozziho. V textu jsou uvedeny projekty, které splňovaly praktické využití jeho novátorských myšlenek, v návaznosti na literární tvorbu čerpající právě z osobních zkušeností. S postupem času lze z J. H. Pestalozziho činnosti vyčíst konfrontaci s nepříliš nakloněným osudem, což lze nalézt ze změny postoje k Bohu, který byl edukátorovou inspirací a oporou. V pozdějších letech shledal víru v sebe sama. Chronologicky je viditelné, jak svým životním přístupem také pozvolna mění pracovní cíle ze sociálně pedagogických na elementárně pedagogické. Už za svého života získal mnoho následovatelů a učenců. Odkaz na celoživotní dílo lze nalézt i dnes, a to v celosvětovém měřítku. Na teoretickou část navazuje empirická část, rozdělená do dvou částí. Počínaje kvantitativně metodologickým výzkumem zabývajícím se povědomím obyvatel a jejich postojem k charitě. Druhou částí je analýza textu Pestalozziho stěžejního díla Linhart a Gertruda a jeho spojitost se sociální pedagogikou jakožto odkazem pro společnost. Výsledkem práce je závěr, který hodnotí stávající situaci a snaží se nalézt adekvátní řešení pro zlepšení ve zkoumané oblasti.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on social pedagogical work of J. H. Pestalozzi. The text mentions the projects which met the practical usage of his new ideas in connection to the literary works drawn from personal experience. As the time went by, the activities of J. H. Pestalozzi were confronted with rather unfavourable destiny, which can be derived from the change of approach to God who was the inspiration and help to the educator. Later, he found belief in himself. From the chronological point of view, it can be seen that he gradually changed his career goals from social pedagogical to elementary pedagogical by changing his approach to life. He gained many followers and scholars during his life. The reference to his life-work can be also found today, all around the world. The theoretical part is followed by the empirical part which is divided into two parts. The first part covers quantitative methodological research which focused on the awareness of people and their attitude towards charity. The second part covers the analysis of the major work Leonard and Gertrude by J. H. Pestalozzi and its connection to social pedagogy as a heritage for the society. The result of the thesis is a conclusion evaluating the current situation and trying to find an adequate solution for improvement in the examined field.
Klíčová slova
Elementární pedagogika, filantropismus, Jean-Jacques Rousseau, Johann Heinrich Pestalozzi, sociální pedagogika, sociální práce.
Klíčová slova v angličtině
Elementary education, Jean-Jacque Rousseau, philantrophy, Johann Heinrich Pestalozzi, philanthropy, social pedagogy, social works.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení odborných pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, života J. H. Pestalozziho a jeho přínosu pro praxi sociální pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření a textové analýzy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení odborných pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, života J. H. Pestalozziho a jeho přínosu pro praxi sociální pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření a textové analýzy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.
BALVÍN, Jaroslav. Sociální pedagogika a její dvě české osobnosti. Praha: Radix, 2015. ISBN 978-80-875731-3-6.
GREEN, John, Alfred. The Educational Ideas of Pestalozzi. London, University Tutorial Press: 1907.
HEWETT, Edwin, Crawford. Pestalozzi: A Lecture Before the Philadelphian Society of the State Normal University. Peoria: N. C. Nason, 1866.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha, Portál: 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.
BALVÍN, Jaroslav. Sociální pedagogika a její dvě české osobnosti. Praha: Radix, 2015. ISBN 978-80-875731-3-6.
GREEN, John, Alfred. The Educational Ideas of Pestalozzi. London, University Tutorial Press: 1907.
HEWETT, Edwin, Crawford. Pestalozzi: A Lecture Before the Philadelphian Society of the State Normal University. Peoria: N. C. Nason, 1866.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha, Portál: 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její hlavní cíle a výzkumný design. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích diplomové práce. Proběhla diskuse.
Mgr. Jana Krausová, Ph.D. upozornila na nedostatky konstrukce výzkumného nástroje.
Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D. diskutovala roztříštěnost mezi dvěma částmi výzkumu, na nekorektně formulované hypotézy. Mgr. Jakub Hladík, Ph.D. komentoval nedostatky kvantitativního výzkumu a fakt, že studentka uhýbá zvolenému tématu.