Diplomová práce je zaměřena na profesní rozvoj pracovníků v sociálních službách. Teoretická část konkretizuje pojem sociální služby a jejich ukotvení v legislativním rámci, další část se zabývá problematikou celoživotního vzdělávání. Pozornost je zaměřena na transformaci z velkokapacitních pobytových sociálních zařízení ve služby komunitního typu. Praktická část pomocí kombinace kvalitativních a kvantitativních metod (rozhovor, dotazník) zjišťuje, s jakými problémy se potýkají pracovníci sociálních služeb v rámci svého profesního rozvoje. Výzkumné šetření zjišťuje, v jakých oblastech se tito pracovníci mají potřebu vzdělávat a zda jsou jejich očekávání v oblasti profesního rozvoje naplňována. Respondenty jsou pracovníci poskytující přímou péči klientům v institucích typu "chráněného bydlení".
Anotace v angličtině
Thesis is focused on the professional development of staff employed in social services. Its theoretical part specifies the term of social services and its anchorage in the legislative framework, the next part deals with the concept of lifelong learning. Attention is dedicated to the transformation from large residential social service facilities into those community-based. The practical part of thesis is based upon a combination of qualitative and quantitative methods (interview, questionnaire) figuring out what kind of problems the employees in social services face in their professional development . Research identifies areas in which these workers have a need to be educated and whether thein expectations of professional development are met. The interviewed respondents are those providing direct care to clients in institutions such as "sheltered housing".
Klíčová slova
Sociální služby, pracovník v sociálních službách, celoživotní vzdělávání, profesní vzdělávání, transformace ústavů.
Klíčová slova v angličtině
Social services, social worker, lifelong learning, professional education, transformation of institutions.
Rozsah průvodní práce
90 s. (152 324
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na profesní rozvoj pracovníků v sociálních službách. Teoretická část konkretizuje pojem sociální služby a jejich ukotvení v legislativním rámci, další část se zabývá problematikou celoživotního vzdělávání. Pozornost je zaměřena na transformaci z velkokapacitních pobytových sociálních zařízení ve služby komunitního typu. Praktická část pomocí kombinace kvalitativních a kvantitativních metod (rozhovor, dotazník) zjišťuje, s jakými problémy se potýkají pracovníci sociálních služeb v rámci svého profesního rozvoje. Výzkumné šetření zjišťuje, v jakých oblastech se tito pracovníci mají potřebu vzdělávat a zda jsou jejich očekávání v oblasti profesního rozvoje naplňována. Respondenty jsou pracovníci poskytující přímou péči klientům v institucích typu "chráněného bydlení".
Anotace v angličtině
Thesis is focused on the professional development of staff employed in social services. Its theoretical part specifies the term of social services and its anchorage in the legislative framework, the next part deals with the concept of lifelong learning. Attention is dedicated to the transformation from large residential social service facilities into those community-based. The practical part of thesis is based upon a combination of qualitative and quantitative methods (interview, questionnaire) figuring out what kind of problems the employees in social services face in their professional development . Research identifies areas in which these workers have a need to be educated and whether thein expectations of professional development are met. The interviewed respondents are those providing direct care to clients in institutions such as "sheltered housing".
Klíčová slova
Sociální služby, pracovník v sociálních službách, celoživotní vzdělávání, profesní vzdělávání, transformace ústavů.
Klíčová slova v angličtině
Social services, social worker, lifelong learning, professional education, transformation of institutions.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti profesního vzdělávání, sociálních služeb, požadavků na vzdělání v sociálních službách a zvyšování profesních dovedností pracovníků.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti profesního vzdělávání, sociálních služeb, požadavků na vzdělání v sociálních službách a zvyšování profesních dovedností pracovníků.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HAVRDOVÁ, Zuzana a Lenka ZAMYKALOVÁ. Profesní struktura a kvalifikační předpoklady pracovníků v sociálních službách. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2001.
MATOUŠEK, Oldřich. Encyklopedie sociální práce. ISBN 978-80-262-0366-7.
MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9.
PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 9788024748061.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
HAVRDOVÁ, Zuzana a Lenka ZAMYKALOVÁ. Profesní struktura a kvalifikační předpoklady pracovníků v sociálních službách. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2001.
MATOUŠEK, Oldřich. Encyklopedie sociální práce. ISBN 978-80-262-0366-7.
MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9.
PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 9788024748061.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
Social services, social worker, lifelong learning, professional education, transformation of institutions.
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce, dále uvedla cíl diplomové práce a věnovala se praktické části práce. Zde prezentovala cíle praktické části, výzkumné otázky a realizaci smíšeného výzkumu. Dále byly představeny výsledky výzkumu a odpovědi na otázky k obhajobě. Na závěr studentka uvedla shrnutí a doporučení pro praxi. Celkově byla studentka k obhajobě připravená a reagovala na otázky členů komise.