Diplomová práce se zabývá problematikou komunikace mezi školou a rodinou a z ní vyplývající oboustranné kooperace. Teoretická část nejprve charakterizuje specifika sociální a pedagogické komunikace. Druhá kapitola objasňuje bariéry v komunikaci z pohledu rodičů i pedagogů a poukazuje na to, jakých chyb se obě strany nejčastěji dopouští. Na závěr definuje spolupráci školy s rodinou a jejich vzájemné vztahy. Cílem praktické části diplomové práce je prostřednictvím dotazníkového šetření zjistit současnou úroveň a způsob komunikace mezi školami a rodiči. Jaké překážky v komunikaci spatřují školy a rodiče, jaká je spolupráce mezi těmito subjekty a jak se rodiče účastní na aktivitách školy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the communication between school and family and its consequent bilateral cooperation. The theoretical chapter characterizes specifics of social and pedagogical communication. The second chapter unravels the barriers in communication from point of view of parents and pedagogue and what mistakes are made from both involved parts. In conclusion, the thesis defines cooperation between school and parents, their relationships. The practical chapter goal is to explore current state, level and way of communication between school and parents, based on the survey. Further focus of practical chapter is to unravel difficulties in communication, how school and parents cooperate, and how parents participate in schooling activities.
Klíčová slova
rodina, škola, spolupráce, komunikace, bariéry v komunikaci
Klíčová slova v angličtině
family, school, cooperation, communication, barriers to communication
Rozsah průvodní práce
77 s. (118 551 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou komunikace mezi školou a rodinou a z ní vyplývající oboustranné kooperace. Teoretická část nejprve charakterizuje specifika sociální a pedagogické komunikace. Druhá kapitola objasňuje bariéry v komunikaci z pohledu rodičů i pedagogů a poukazuje na to, jakých chyb se obě strany nejčastěji dopouští. Na závěr definuje spolupráci školy s rodinou a jejich vzájemné vztahy. Cílem praktické části diplomové práce je prostřednictvím dotazníkového šetření zjistit současnou úroveň a způsob komunikace mezi školami a rodiči. Jaké překážky v komunikaci spatřují školy a rodiče, jaká je spolupráce mezi těmito subjekty a jak se rodiče účastní na aktivitách školy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the communication between school and family and its consequent bilateral cooperation. The theoretical chapter characterizes specifics of social and pedagogical communication. The second chapter unravels the barriers in communication from point of view of parents and pedagogue and what mistakes are made from both involved parts. In conclusion, the thesis defines cooperation between school and parents, their relationships. The practical chapter goal is to explore current state, level and way of communication between school and parents, based on the survey. Further focus of practical chapter is to unravel difficulties in communication, how school and parents cooperate, and how parents participate in schooling activities.
Klíčová slova
rodina, škola, spolupráce, komunikace, bariéry v komunikaci
Klíčová slova v angličtině
family, school, cooperation, communication, barriers to communication
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti výchovy, komunikace a spolupráce školy s rodinou.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti výchovy, komunikace a spolupráce školy s rodinou.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4640-1.
FEŘTEK, Tomáš. Rodiče vítáni: praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí. V Praze: Yinachi, 2011. ISBN 978-80-904735-2-2.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. V Brně: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. Pedagogika. ISBN 8024707381.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4640-1.
FEŘTEK, Tomáš. Rodiče vítáni: praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí. V Praze: Yinachi, 2011. ISBN 978-80-904735-2-2.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. V Brně: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. Pedagogika. ISBN 8024707381.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její hlavní cíle, výzkumný design. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích diplomové práce. Proběhla diskuse.