Diplomová práce je zaměřena na kvalitu života rodiny s dítětem s mentálním postižením. Teoretická část je věnována problematice rodiny a jejím proměnám v současné době. Zde je nastíněno, jaké jsou typy a funkce rodiny. V následující části vztahující se ke kvalitě života je pozornost věnována vymezení tohoto pojmu, vnímání kvality života a také otázce zvládání těžkých životních událostí a jejich dopadům na kvalitu života. Pozornost je také věnována životu jedinců s mentálním postižením v historickém kontextu a podrobně je vymezeno i mentální postižení. Práce se také snaží postihnout, jak je rodina s mentálně postiženým dítětem vnímána společností, jak je dítě přijímáno samotnou rodinou a jaké podpory se takovýmto rodinám dostává. Závěrečná část práce je zaměřena na výzkum kvality života rodin, které pečují o potomka s mentálním postižením.
Anotace v angličtině
The thesis deals with issues of quality of life of a family with a mentally disabled child. The theoretical part is devoted to family issues and family changes in the present. Family types and functions are outlined herein. The following part relating to quality of life is focused on a definition of quality of life, its perception and also on issues of coping with difficult life events and their impact on quality of life. Attention is also paid to life of mentally disabled individuals in the historical context and mental disability is also closely specified. The thesis also tries to cover the status of a family with a mentally disabled child in society, the status of the child in the family itself and how are these families supported. The closing part of the thesis is focused on research on quality of life of families looking after mentally disabled child.
Klíčová slova
rodiče dětí s mentálním postižením, proměna rodiny, kvalita života, mentální postižení, dítě s mentálním postižením, podpora rodin, rodina a společnost, těžká životní událost
Klíčová slova v angličtině
parents of mentally disabled children, family changes, quality of life, mental disability, mentally disabled child, support of families, family and society, difficult life event
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na kvalitu života rodiny s dítětem s mentálním postižením. Teoretická část je věnována problematice rodiny a jejím proměnám v současné době. Zde je nastíněno, jaké jsou typy a funkce rodiny. V následující části vztahující se ke kvalitě života je pozornost věnována vymezení tohoto pojmu, vnímání kvality života a také otázce zvládání těžkých životních událostí a jejich dopadům na kvalitu života. Pozornost je také věnována životu jedinců s mentálním postižením v historickém kontextu a podrobně je vymezeno i mentální postižení. Práce se také snaží postihnout, jak je rodina s mentálně postiženým dítětem vnímána společností, jak je dítě přijímáno samotnou rodinou a jaké podpory se takovýmto rodinám dostává. Závěrečná část práce je zaměřena na výzkum kvality života rodin, které pečují o potomka s mentálním postižením.
Anotace v angličtině
The thesis deals with issues of quality of life of a family with a mentally disabled child. The theoretical part is devoted to family issues and family changes in the present. Family types and functions are outlined herein. The following part relating to quality of life is focused on a definition of quality of life, its perception and also on issues of coping with difficult life events and their impact on quality of life. Attention is also paid to life of mentally disabled individuals in the historical context and mental disability is also closely specified. The thesis also tries to cover the status of a family with a mentally disabled child in society, the status of the child in the family itself and how are these families supported. The closing part of the thesis is focused on research on quality of life of families looking after mentally disabled child.
Klíčová slova
rodiče dětí s mentálním postižením, proměna rodiny, kvalita života, mentální postižení, dítě s mentálním postižením, podpora rodin, rodina a společnost, těžká životní událost
Klíčová slova v angličtině
parents of mentally disabled children, family changes, quality of life, mental disability, mentally disabled child, support of families, family and society, difficult life event
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vlivu mentálního postižení člena rodiny na fungování a kvalitu rodinného života.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vlivu mentálního postižení člena rodiny na fungování a kvalitu rodinného života.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 80-736-7040-2.
MAREŠ, J. Posttraumatický rozvoj člověka. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 198 s. ISBN 978-80-247-3007-3.
MŰHLPACHR, P. Kvalita života: teoretická a metodologická východiska. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 143 s. ISBN 80-210-3754-7.
PRAŠKO, J. Stop traumatickým vzpomínkám: jak zvládnout posttraumatickou stresovou poruchu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 178 s. ISBN 80-7178-811-2.
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012, 219 s. ISBN 978-80-262-0217-2.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 192 s. ISBN 80-7178-821-X.
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 80-736-7040-2.
MAREŠ, J. Posttraumatický rozvoj člověka. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 198 s. ISBN 978-80-247-3007-3.
MŰHLPACHR, P. Kvalita života: teoretická a metodologická východiska. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 143 s. ISBN 80-210-3754-7.
PRAŠKO, J. Stop traumatickým vzpomínkám: jak zvládnout posttraumatickou stresovou poruchu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 178 s. ISBN 80-7178-811-2.
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012, 219 s. ISBN 978-80-262-0217-2.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 192 s. ISBN 80-7178-821-X.
Přílohy volně vložené
1 DVD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil téma diplomové práce, její hlavní cíle, výzkumný design. Následně prezentoval nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděl na otázky oponenta i vedoucího diplomové práce, které ale předčítal z přípravy.
Proběhla diskuse.
Mgr. Jana Krausová, Ph.D. diskutovala problematické body uskutečněných rozhovorů.