Diplomová práce se věnuje problematice subjektivní odpovědnosti učitele za školní
úspěšnost žáků ze sociálně-znevýhodněného prostředí. Teoretická část se věnuje vymezením ústředních pojmů práce, a tím je pedagog ve výchovně-vzdělávacím procesu, jeho osobnost a profese. Práce také poskytuje náhled do problematiky self-efficacy, osobně vnímané zdatnosti učitelů. V neposlední řadě se zabývá vymezením pojmu školní úspěšnost a neúspěšnost a také se zaměřuje na specifikaci sociálního prostředí. Hlavním cílem praktické části je zjištění podílu subjektivní odpovědnosti učitele za školní úspěchy a neúspěchy žáků ze
sociálně-znevýhodněného prostředí. Zjištěné podíly jsou dále porovnávány pro zajímavější výstupy diplomové práce. K realizaci výzkumu je zvolena metoda kvantitativního výzkumu, prostřednictvím dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The Thesis presents the issue of the subjective responsibility of a teacher for the success of pupils out of the socially inconvenienced environment. The theoretical part pursues to define the main concept of the thesis, namely the pedagogue in a formal education context, his personality and his profession. The thesis also provides a view into the issue of self-efficacy, the personally perceived abilities of a teacher. Last but not least the theoretical part presents concept of the school success and the failure and deals with the specifications of the social environment as well. The main goal of the practical part is determination of contribution of the subjective responsibility of a teacher for the success of pupils out of the socially inconvenienced environment. Established contributions are compared with each other in order to bring more exciting outputs of the thesis. For the implementation of research, the quantitative research method is used through a questionnaire survey.
Klíčová slova
subjektivní odpovědnost, učitel, žák, školní úspěšnost, sociálně-znevýhodněné prostředí, self-efficacy
Klíčová slova v angličtině
subjective responsibility, teacher, pupil, school success, socially inconvenienced environment, self-efficacy
Rozsah průvodní práce
90 s (155 140 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje problematice subjektivní odpovědnosti učitele za školní
úspěšnost žáků ze sociálně-znevýhodněného prostředí. Teoretická část se věnuje vymezením ústředních pojmů práce, a tím je pedagog ve výchovně-vzdělávacím procesu, jeho osobnost a profese. Práce také poskytuje náhled do problematiky self-efficacy, osobně vnímané zdatnosti učitelů. V neposlední řadě se zabývá vymezením pojmu školní úspěšnost a neúspěšnost a také se zaměřuje na specifikaci sociálního prostředí. Hlavním cílem praktické části je zjištění podílu subjektivní odpovědnosti učitele za školní úspěchy a neúspěchy žáků ze
sociálně-znevýhodněného prostředí. Zjištěné podíly jsou dále porovnávány pro zajímavější výstupy diplomové práce. K realizaci výzkumu je zvolena metoda kvantitativního výzkumu, prostřednictvím dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The Thesis presents the issue of the subjective responsibility of a teacher for the success of pupils out of the socially inconvenienced environment. The theoretical part pursues to define the main concept of the thesis, namely the pedagogue in a formal education context, his personality and his profession. The thesis also provides a view into the issue of self-efficacy, the personally perceived abilities of a teacher. Last but not least the theoretical part presents concept of the school success and the failure and deals with the specifications of the social environment as well. The main goal of the practical part is determination of contribution of the subjective responsibility of a teacher for the success of pupils out of the socially inconvenienced environment. Established contributions are compared with each other in order to bring more exciting outputs of the thesis. For the implementation of research, the quantitative research method is used through a questionnaire survey.
Klíčová slova
subjektivní odpovědnost, učitel, žák, školní úspěšnost, sociálně-znevýhodněné prostředí, self-efficacy
Klíčová slova v angličtině
subjective responsibility, teacher, pupil, school success, socially inconvenienced environment, self-efficacy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti osobně vnímané zdatnosti pedagogů, sociálního prostředí a školního prospěchu žáka.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti osobně vnímané zdatnosti pedagogů, sociálního prostředí a školního prospěchu žáka.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
MAREŠ, Jiří; SKALSKÁ, Hana; KANTORKOVÁ, Hana. Učitelova subjektivní odpovědnost za školní úspěšnost žáků. Pedagogika, 1994, 44, č. 1, s. 23-36.
WIEGEROVÁ, Adriana. Self efficacy: (osobne vnímaná zdatnosť) v edukačných súvislostiach. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2012. ISBN 978-80-10-02355-4.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
MAREŠ, Jiří; SKALSKÁ, Hana; KANTORKOVÁ, Hana. Učitelova subjektivní odpovědnost za školní úspěšnost žáků. Pedagogika, 1994, 44, č. 1, s. 23-36.
WIEGEROVÁ, Adriana. Self efficacy: (osobne vnímaná zdatnosť) v edukačných súvislostiach. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2012. ISBN 978-80-10-02355-4.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce a dále se věnovala sběru dat a analýze dat. Uvedena byla také výzkumná strategie. Stěžejní část prezentace byla tvořena prezentací závěrů práce. Následně studentka odpovídala na otázky k obhajobě a představila doporučení pro praxi. Studentka byla k obhajobě připravená a reagovala na otázky členů komise.