Diplomová práce se zabývá vnímanou vlastní účinností dětí předškolního věku. Teoretická část práce představuje sociálně kognitivní teorii Alberta Bandury, ze které vychází fenomén vnímané vlastní účinnosti. Podává základní teoretické ukotvení vnímané vlastní účinnosti, její zdroje a stručný popis jejího vývoje. Diplomová práce dále nahlíží na charakteristiku předškolního věku v kontextu zvoleného fenoménu a rozebírá problematiku vhodného hodnocení a regulace chování. Také popisuje Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, ze kterého vycházejí stěžejní oblasti pro výzkum. Praktická část pojednává o výzkumném šetření, které se na základě deskriptivní metody dotazníku snaží zjistit úroveň vnímané vlastní účinnosti u dětí předškolního věku. Konkrétně se zaměřuje na predikci a sebehodnocení dětí v oblasti jemné motoriky a prostorové orientace.
Anotace v angličtině
The thesis deals with Self-efficacy in preschool children. The theoretical part represents the Social Cognitive Theory by Albert Bandura, from which comes the phenomenon of Self-efficacy. It provides basic theoretical point Self-efficacy, its sources and a brief description of its development. The thesis also looks at the characteristics of preschool children in the context of the chosen phenomenon and analyzes the appropriate assessment and regulation of behavior. It also describes the Framework Education Programme for Pre-school Education, which is a basis for priority areas of research. The practical part deals with the research survey, which is based on a descriptive survey method - questionnaire and it seeks to determine the level of Self-efficacy in preschool children. Specifically it focuses on the prediction and self-evaluation of children in the area fine motor skills and spatial orientation.
Self-efficacy, Preschool Age, Prediction, Self-evaluation, Fine Motor Skills, Spatial orientation
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vnímanou vlastní účinností dětí předškolního věku. Teoretická část práce představuje sociálně kognitivní teorii Alberta Bandury, ze které vychází fenomén vnímané vlastní účinnosti. Podává základní teoretické ukotvení vnímané vlastní účinnosti, její zdroje a stručný popis jejího vývoje. Diplomová práce dále nahlíží na charakteristiku předškolního věku v kontextu zvoleného fenoménu a rozebírá problematiku vhodného hodnocení a regulace chování. Také popisuje Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, ze kterého vycházejí stěžejní oblasti pro výzkum. Praktická část pojednává o výzkumném šetření, které se na základě deskriptivní metody dotazníku snaží zjistit úroveň vnímané vlastní účinnosti u dětí předškolního věku. Konkrétně se zaměřuje na predikci a sebehodnocení dětí v oblasti jemné motoriky a prostorové orientace.
Anotace v angličtině
The thesis deals with Self-efficacy in preschool children. The theoretical part represents the Social Cognitive Theory by Albert Bandura, from which comes the phenomenon of Self-efficacy. It provides basic theoretical point Self-efficacy, its sources and a brief description of its development. The thesis also looks at the characteristics of preschool children in the context of the chosen phenomenon and analyzes the appropriate assessment and regulation of behavior. It also describes the Framework Education Programme for Pre-school Education, which is a basis for priority areas of research. The practical part deals with the research survey, which is based on a descriptive survey method - questionnaire and it seeks to determine the level of Self-efficacy in preschool children. Specifically it focuses on the prediction and self-evaluation of children in the area fine motor skills and spatial orientation.
Self-efficacy, Preschool Age, Prediction, Self-evaluation, Fine Motor Skills, Spatial orientation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálně kognitivní teorie, self-efficacy a osobnosti dítěte předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu formou dotazníku a rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálně kognitivní teorie, self-efficacy a osobnosti dítěte předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu formou dotazníku a rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BANDURA, Albert, 1994. Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (Vol. 4, pp. 71-81). New York: Academic Press.
HOSKOVCOVÁ, Simona. Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada, 2006. Psyché. ISBN 80-247-1424-8.
HOSKOVCOVÁ, Simona a Lucie SUCHOCHLEBOVÁ RYNTOVÁ. Výchova k psychické odolnosti dítěte: silní pro život. Praha: Grada, 2009. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2206-1.
PAJARES, Frank a Timothy C. URDAN (eds.). Self-efficacy beliefs of adolescents. Greenwich, Conn.: IAP - Information Age Pub., Inc., 2006. Adolescence and education. ISBN 1-59311-367-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 8071783080.
Seznam doporučené literatury
BANDURA, Albert, 1994. Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (Vol. 4, pp. 71-81). New York: Academic Press.
HOSKOVCOVÁ, Simona. Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada, 2006. Psyché. ISBN 80-247-1424-8.
HOSKOVCOVÁ, Simona a Lucie SUCHOCHLEBOVÁ RYNTOVÁ. Výchova k psychické odolnosti dítěte: silní pro život. Praha: Grada, 2009. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2206-1.
PAJARES, Frank a Timothy C. URDAN (eds.). Self-efficacy beliefs of adolescents. Greenwich, Conn.: IAP - Information Age Pub., Inc., 2006. Adolescence and education. ISBN 1-59311-367-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 8071783080.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala zaměření své práce, blíže charakterizovala metodiku výzkumu, představila výsledky výzkumného šetření. Studentka byla na obhajobu pečlivě připravena, její projev byl odborný, struktura prezentace logická. Studentka zodpověděla vybrané otázky z posudků s přehledem.
Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D. ocenila prezentaci a přesvědčivý projev studentky, u práce pozitivně ohodnotila zpracování tématu sebehodnocení a sebehodnotící arch. Dále poukázala na limity ve zpracování. Komise ocenila připravenost studentky na obhajobu.