Diplomová práce se zabývá problematikou volného času. Je zaměřená na profesi pedagoga volného času. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. První část je teoretická. Zabývá se osobností pedagoga volného času a jeho vývojem, rozvojem školských zařízení pro volný čas v časovém rozpětí více než 25 let. Druhá část je praktická a představuje vý-zkum provedený mezi pedagogy volného času ve školských zařízeních pro zájmové vzdě-lávání v celé České republice. Cílem výzkumu je zmapovat rozvoj profese pedagoga vol-ného času.
Diplomová práce vychází z dostupné literatury, primárních zdrojů, platní legislativy i ze zkušeností autorky.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the theme of leisure time. It is focused on the profession of leisure time educators. This thesis is divided into theoretical and practical part. The first part is theoretical. It deals with the personality of leisure time educators and their development such as the development of leisure time centres. Time range consists of about 25 years. The second part is practical and presents research conducted among leisure time educators in leisure time centres in the Czech Republic. The purpose of this thesis is to monitor the de-velopment of the profession of leisure time educators.
The thesis is based on available literature, primary sources, current legislation and the aut-hor's experience with this theme.
Klíčová slova
pedagogika volného času, pedagog volného času, profesní rozvoj, kompetence pedagoga, náplň práce pedagoga volného času
Klíčová slova v angličtině
pedagogy of free time, leisure time educator, professional development, educator competence, job description
Rozsah průvodní práce
75
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou volného času. Je zaměřená na profesi pedagoga volného času. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. První část je teoretická. Zabývá se osobností pedagoga volného času a jeho vývojem, rozvojem školských zařízení pro volný čas v časovém rozpětí více než 25 let. Druhá část je praktická a představuje vý-zkum provedený mezi pedagogy volného času ve školských zařízeních pro zájmové vzdě-lávání v celé České republice. Cílem výzkumu je zmapovat rozvoj profese pedagoga vol-ného času.
Diplomová práce vychází z dostupné literatury, primárních zdrojů, platní legislativy i ze zkušeností autorky.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the theme of leisure time. It is focused on the profession of leisure time educators. This thesis is divided into theoretical and practical part. The first part is theoretical. It deals with the personality of leisure time educators and their development such as the development of leisure time centres. Time range consists of about 25 years. The second part is practical and presents research conducted among leisure time educators in leisure time centres in the Czech Republic. The purpose of this thesis is to monitor the de-velopment of the profession of leisure time educators.
The thesis is based on available literature, primary sources, current legislation and the aut-hor's experience with this theme.
Klíčová slova
pedagogika volného času, pedagog volného času, profesní rozvoj, kompetence pedagoga, náplň práce pedagoga volného času
Klíčová slova v angličtině
pedagogy of free time, leisure time educator, professional development, educator competence, job description
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k oblasti volného času, způsobům jeho trávení, profesi pedagoga volného času a jeho osobnosti.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k oblasti volného času, způsobům jeho trávení, profesi pedagoga volného času a jeho osobnosti.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Nárys sociální pedagogiky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014, 66 s. ISBN 978-80-7290-668-0.
BLÁHA, Václav. Volný čas, výchova a sociální formování žáků základní školy v době mimo vyučování: (teorie volného času dětí a její uplatnění v pojetí komunistické výchovy žáků základních škol v době mimo vyučování). 1. vyd. Praha: SPN, 1980, 139 s. Zprávy Výzkumného ústavu pedagogického v Praze.
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 239 s. ISBN 978-80-7367-473-1.
JANIŠ, Kamil. Úvod do problematiky volného času. Vyd. 1. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2009, 61 s. ISBN 978-80-7248-530-7.
KAPLÁNEK, Michal. Čas volnosti - čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 175 s. ISBN 978-80-262-0450-3.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha: Grada, 2010, 208 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3133-9.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Nárys sociální pedagogiky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014, 66 s. ISBN 978-80-7290-668-0.
BLÁHA, Václav. Volný čas, výchova a sociální formování žáků základní školy v době mimo vyučování: (teorie volného času dětí a její uplatnění v pojetí komunistické výchovy žáků základních škol v době mimo vyučování). 1. vyd. Praha: SPN, 1980, 139 s. Zprávy Výzkumného ústavu pedagogického v Praze.
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 239 s. ISBN 978-80-7367-473-1.
JANIŠ, Kamil. Úvod do problematiky volného času. Vyd. 1. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2009, 61 s. ISBN 978-80-7248-530-7.
KAPLÁNEK, Michal. Čas volnosti - čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 175 s. ISBN 978-80-262-0450-3.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha: Grada, 2010, 208 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3133-9.
Přílohy volně vložené
1 CD - prázdný dotazník, náhodně vybraný ukázkový dotazník
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska práce, zdůvodnila volbu tématu a dále se věnovala praktické části diplomové práce. Studentka uvedla zvolenou metodologii (uvedla cíle práce, prezentovala předvýzkum, výzkumný soubor a techniku výzkumu) a dále interpretovala výsledky výzkumu po jednotlivých výzkumných otázkách. Zodpovězeny byly otázky k obhajobě a uvedeno doporučení pro praxi. Studentka byla k obhajobě připravená a adekvátně reagovala na otázky členů komise.