Tato bakalářská práce se zabývá problematikou pěstounské péče, konkrétněji postojem české veřejnosti k ní. Teoretická část obsahuje celkem 3 kapitoly. První kapitola se zaměřuje všeobecně na náhradní rodinnou péči, popisuje vývoj tohoto institutu od starověkého Řecka a Říma až po současnost, dále představuje formy náhradní rodinné péče, jako je opatrovnictví, osvojení (adopci), pěstounství, poručenství a svěření dítěte do péče jiné osoby. V neposlední řadě nastiňuje právní legislativu, zabývající se touto problematikou. Druhá kapitola se již detailněji zaměřuje na pěstounskou péči, nabízí definice od různých autorů, a také věnuje pozornost SOS vesničkám a nejnovější formě NRP Pěstounské péči na přechodnou dobu. Dále se snaží přiblížit celý proces zprostředkování pěstounské péče a vyplácení dávek pěstounům. Pro srovnání se v této kapitole také seznámíme se systémem pěstounské péče v zahraničí. Třetí a poslední kapitola je věnována aktuálním problémům, které se v pěstounské péči naskýtají. V praktické části práce pomocí dotazníkového šetření zjišťujeme postoj široké české veřejnosti k institutu pěstounské péče a pomocí dílčích výzkumných otázek se snažíme donutit respondenty nad touto problematikou uvažovat hlouběji.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of foster care, more specifically the attitude of the Czech society towards it. The theoretical part consists of 3 chapters. The first chapter focuses on the alternative family care, describes the development of this institute from ancient Greece to the present, and introduces the forms of alternative family care such as guardianship, adoption, foster care, and custody. Last but not least, this chapter outlines legal legislation in the Czech Republic. The second chapter focuses more on foster care, offers definitions by different authors and also focuses on SOS villages and the latest form of alternative family care - foster care for a temporary period. It also seeks to bring the whole process of foster care mediation and benefits to the fosters. For comparison, we will also take a closer look at the system of foster care abroad in this chapter. The third and final chapter is dedicated to current issues that occur in foster care. In the practical part of the thesis we find out the attitude of the wide Czech public towards the foster care institution and, through partial research questions, we are trying to make respondents consider this issue in depth.
Alternative family care, foster care, Trusteeship, Adoption, Guardianship, SOS villages, foster benefits
Rozsah průvodní práce
58 s. (94 295 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou pěstounské péče, konkrétněji postojem české veřejnosti k ní. Teoretická část obsahuje celkem 3 kapitoly. První kapitola se zaměřuje všeobecně na náhradní rodinnou péči, popisuje vývoj tohoto institutu od starověkého Řecka a Říma až po současnost, dále představuje formy náhradní rodinné péče, jako je opatrovnictví, osvojení (adopci), pěstounství, poručenství a svěření dítěte do péče jiné osoby. V neposlední řadě nastiňuje právní legislativu, zabývající se touto problematikou. Druhá kapitola se již detailněji zaměřuje na pěstounskou péči, nabízí definice od různých autorů, a také věnuje pozornost SOS vesničkám a nejnovější formě NRP Pěstounské péči na přechodnou dobu. Dále se snaží přiblížit celý proces zprostředkování pěstounské péče a vyplácení dávek pěstounům. Pro srovnání se v této kapitole také seznámíme se systémem pěstounské péče v zahraničí. Třetí a poslední kapitola je věnována aktuálním problémům, které se v pěstounské péči naskýtají. V praktické části práce pomocí dotazníkového šetření zjišťujeme postoj široké české veřejnosti k institutu pěstounské péče a pomocí dílčích výzkumných otázek se snažíme donutit respondenty nad touto problematikou uvažovat hlouběji.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of foster care, more specifically the attitude of the Czech society towards it. The theoretical part consists of 3 chapters. The first chapter focuses on the alternative family care, describes the development of this institute from ancient Greece to the present, and introduces the forms of alternative family care such as guardianship, adoption, foster care, and custody. Last but not least, this chapter outlines legal legislation in the Czech Republic. The second chapter focuses more on foster care, offers definitions by different authors and also focuses on SOS villages and the latest form of alternative family care - foster care for a temporary period. It also seeks to bring the whole process of foster care mediation and benefits to the fosters. For comparison, we will also take a closer look at the system of foster care abroad in this chapter. The third and final chapter is dedicated to current issues that occur in foster care. In the practical part of the thesis we find out the attitude of the wide Czech public towards the foster care institution and, through partial research questions, we are trying to make respondents consider this issue in depth.
Alternative family care, foster care, Trusteeship, Adoption, Guardianship, SOS villages, foster benefits
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti náhradní rodinné péče, pěstounské péče v České republice a ve světě.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti náhradní rodinné péče, pěstounské péče v České republice a ve světě.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ARCHEROVÁ, C. Dítě v náhradní rodině. Praha: Portál, s.r.o., 2001. ISBN: 80-7178-578-4.
GABRIEL, Zbyněk, NOVÁK Tomáš. Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. 144 s. ISBN 978-80-247-1788-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
MATĚJČEK, Z. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999. ISBN: 80-7178-304-8.
MATĚJČEK, Z. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002. ISBN: 80-7178-637-3.
NOŽÍŘOVÁ, Jana, Náhradní rodinná péče, Praha: Linde Praha. ISBN 978-80-8613191-7.
ZEZULOVÁ, Dagmar, Pěstounská péče a adopce, Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0065-9.
Seznam doporučené literatury
ARCHEROVÁ, C. Dítě v náhradní rodině. Praha: Portál, s.r.o., 2001. ISBN: 80-7178-578-4.
GABRIEL, Zbyněk, NOVÁK Tomáš. Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. 144 s. ISBN 978-80-247-1788-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
MATĚJČEK, Z. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999. ISBN: 80-7178-304-8.
MATĚJČEK, Z. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002. ISBN: 80-7178-637-3.
NOŽÍŘOVÁ, Jana, Náhradní rodinná péče, Praha: Linde Praha. ISBN 978-80-8613191-7.
ZEZULOVÁ, Dagmar, Pěstounská péče a adopce, Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0065-9.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student stručně představil teoretická východiska práce a dále se věnoval popisu zvolené metodologie. Uvedl výzkumné cíle, výzkumné otázky a vymezil výzkumný soubor. Následně se věnoval výsledkům výzkumného šetření a odpovídal na otázky k obhajobě. Student byl k obhajobě připraven, prezentoval také doporučení pro praxi a na otázky členů komise dokázal adekvátně reagovat (otázky směřovaly ke kategoriím a typu výběru i respondentům).