Bakalářská práce je zaměřena na zjišťování způsobů trávení volného času u dětí mladšího školního věku s lehkou a se středně těžkou mentální retardací. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. První kapitola se zabývá objasněním pojmu mentální retardace, diagnostikou, příčinami vzniku mentální retardace a možnostmi rozvoje jedince s mentálním postižením z hlediska současného systému vzdělávání. Druhá kapitola se věnuje tématu volného času, definuje volný čas a ukazuje, jaké jsou v oblasti náplně volného času možnosti. Poslední kapitola teoretické části aplikuje volno časové aktivity na danou cílovou skupinu a seznamuje čtenáře s důsledky trávení volného času různými způsoby. V praktické části bakalář-ská práce popisuje cíle a metody kvantitativního výzkumu, který byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření. Cílem výzkumu bylo pomocí nashromážděných informací zanalyzovat způsoby trávení volného času u vybrané cílové skupiny.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on finding ways of spending leisure time in school-age chil-dren with mild and moderate intellectual disability. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter deals with the explanation of the concept of mental retar-dation, diagnostics, causes of mental retardation and possibilities of development of an individual with mental disabilities from the point of view of the current education system. The second chapter deals with leisure time, defines leisure time and shows what options are available in the field of leisure time. The last chapter of the theoretical part applies leisure time activities to a target group and introduces the reader to the consequences of spending leisure time in different ways. In the practical part, the bachelor thesis describes objectives and methods of quantitative research, which was realized through a questionnaire. The aim of the research was to analyze the means of spending leisure time in the selected target group with the help of accumulated information.
Klíčová slova
Volný čas, mladší školní věk, mentální postižení, aktivita, rozvoj, instituce
Klíčová slova v angličtině
Leisure time, school age children, intellectual diability, activity, development, institutions
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na zjišťování způsobů trávení volného času u dětí mladšího školního věku s lehkou a se středně těžkou mentální retardací. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. První kapitola se zabývá objasněním pojmu mentální retardace, diagnostikou, příčinami vzniku mentální retardace a možnostmi rozvoje jedince s mentálním postižením z hlediska současného systému vzdělávání. Druhá kapitola se věnuje tématu volného času, definuje volný čas a ukazuje, jaké jsou v oblasti náplně volného času možnosti. Poslední kapitola teoretické části aplikuje volno časové aktivity na danou cílovou skupinu a seznamuje čtenáře s důsledky trávení volného času různými způsoby. V praktické části bakalář-ská práce popisuje cíle a metody kvantitativního výzkumu, který byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření. Cílem výzkumu bylo pomocí nashromážděných informací zanalyzovat způsoby trávení volného času u vybrané cílové skupiny.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on finding ways of spending leisure time in school-age chil-dren with mild and moderate intellectual disability. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter deals with the explanation of the concept of mental retar-dation, diagnostics, causes of mental retardation and possibilities of development of an individual with mental disabilities from the point of view of the current education system. The second chapter deals with leisure time, defines leisure time and shows what options are available in the field of leisure time. The last chapter of the theoretical part applies leisure time activities to a target group and introduces the reader to the consequences of spending leisure time in different ways. In the practical part, the bachelor thesis describes objectives and methods of quantitative research, which was realized through a questionnaire. The aim of the research was to analyze the means of spending leisure time in the selected target group with the help of accumulated information.
Klíčová slova
Volný čas, mladší školní věk, mentální postižení, aktivita, rozvoj, instituce
Klíčová slova v angličtině
Leisure time, school age children, intellectual diability, activity, development, institutions
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogiky volného času a vývojových charakteristik dětí mladšího školního věku s mentálním postižením.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitavního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogiky volného času a vývojových charakteristik dětí mladšího školního věku s mentálním postižením.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitavního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie - dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 9788024621531.
REUYS, Eva, VIEHOFF, Hanne a kol. Jak s dětmi trávit volný čas. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-073-1.
ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace - vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
VALENTA, Milan, MICHALÍK, Jan, LEČBYCH, Martin a kol. Mentální postižení : v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.
REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2012. ISBN 9788024730066.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie - dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 9788024621531.
REUYS, Eva, VIEHOFF, Hanne a kol. Jak s dětmi trávit volný čas. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-073-1.
ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace - vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
VALENTA, Milan, MICHALÍK, Jan, LEČBYCH, Martin a kol. Mentální postižení : v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.
REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2012. ISBN 9788024730066.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka hovořila o zaměření bakalářské práce, seznámila s obsahem práce, s metodikou výzkumu i výsledky šetření. Zodpověděla otázky z posudků.
Mgr. Jakub Hladík, Ph.D. poukázal na nedostatky v dotazníku, což má vliv na výsledky výzkumu. Potenciál tématu zůstal v práci nevyužit. Úvod k bakalářské práci je velmi stručný. Komise poukázala na dílčí aspekty výzkumu nesouvisející s volným časem.