Bakalářská práce se zabývá uplatňováním respektujícího přístupu ve školní družině. Teoretická část se zaměřuje na specifika školní družiny, její prostředí a klima a ty, kteří toto prostředí ovlivňují, vychovatel a dítě. Soustředí také se na výchovu a zásady respektujícího přístupu k dětem. Na teoretickou část navazuje část praktická. Praktická část pomocí kvantitativního šetření zkoumá pohled vychovatele na respektující přístup. Zjišťuje především míru jejich ztotožnění se zásadami respektujícího přístupu, zda při svém výchovném působení, dle jejich názoru, tyto zásady uplatňují, či nikoliv.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with applying respecting attitude to children in after school childcare. Theoretical part focuses on specifics of after school childcare, its environment and atmosphere, and those, who influence it, i.e. a carer and a child. It also focuses on upbringing and principles of respecting approach to children. The theoreical part of the thesis is followed by a practical part. It researchs point of view of teachers in after school childcare to respecting attitude using a quantitative investigative approach. The practical part mainly surveys the extent of their agreement with principles of the respecting attitude, whether they abide by them, or not.
Klíčová slova
školní družina, vychovatel, respektující přístup, výchova, výchova ve volném čase, odměny a tresty
Klíčová slova v angličtině
: after school care, carer, respecting attitude, upbringing, upbringing in leisure time, rewards and punishments
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá uplatňováním respektujícího přístupu ve školní družině. Teoretická část se zaměřuje na specifika školní družiny, její prostředí a klima a ty, kteří toto prostředí ovlivňují, vychovatel a dítě. Soustředí také se na výchovu a zásady respektujícího přístupu k dětem. Na teoretickou část navazuje část praktická. Praktická část pomocí kvantitativního šetření zkoumá pohled vychovatele na respektující přístup. Zjišťuje především míru jejich ztotožnění se zásadami respektujícího přístupu, zda při svém výchovném působení, dle jejich názoru, tyto zásady uplatňují, či nikoliv.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with applying respecting attitude to children in after school childcare. Theoretical part focuses on specifics of after school childcare, its environment and atmosphere, and those, who influence it, i.e. a carer and a child. It also focuses on upbringing and principles of respecting approach to children. The theoreical part of the thesis is followed by a practical part. It researchs point of view of teachers in after school childcare to respecting attitude using a quantitative investigative approach. The practical part mainly surveys the extent of their agreement with principles of the respecting attitude, whether they abide by them, or not.
Klíčová slova
školní družina, vychovatel, respektující přístup, výchova, výchova ve volném čase, odměny a tresty
Klíčová slova v angličtině
: after school care, carer, respecting attitude, upbringing, upbringing in leisure time, rewards and punishments
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy, respektujícího přístupu a volného času.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy, respektujícího přístupu a volného času.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?. 5. vyd. Praha: Portál, 2000. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 8071784869.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
ALDORT, Naomi. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh, 2010. ISBN 978-80-7252-287-3.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
GORDON, Thomas. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
PÁVKOVÁ, Jiřina a Bedřich HÁJEK. Školní družina. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-268-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
Seznam doporučené literatury
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?. 5. vyd. Praha: Portál, 2000. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 8071784869.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
ALDORT, Naomi. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh, 2010. ISBN 978-80-7252-287-3.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
GORDON, Thomas. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
PÁVKOVÁ, Jiřina a Bedřich HÁJEK. Školní družina. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-268-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce a dále se věnovala praktické části práce. Studentka uvedla výzkumné cíle, výzkumné otázky a zaměřila se na prezentaci výsledků výzkumu. Následně odpovídala na otázky k obhajobě a na otázky členů komise. Dr. Hrbáčková se doptávala na možné limity výzkumu a na navržení nové výzkumné strategie.