Tématem mé bakalářské práce bylo vytvoření ilustrované knihy s rozšířenou realitou. Výsledkem je komiks podle knižní předlohy Karla Čapka. Ke zpracování jsem si vybrala první dějství díla R. U. R. Rozšířená realita následně odkazuje na stejné téma související se stavem v dnešní době. V teoretické části se zabývám historií komiksu jak ve světě, tak u nás, vyprávěcími principy komiksu, specifickým názvoslovím a také některými druhy komiksu. Také představím pojem rozšířená realita, její druhy a využití.
Anotace v angličtině
The topic of my bachelor thesis was creation of augmented reality book. The result is an ilustrated comics inspired by book artwork of Karel Čapek. I have chosen to process the first act of R. U. R. The augmented reality points to the same topic related to current status. The theoretical part is about history of comics around the world as well as in the Czech Republic, about narrative principles, specific terminology and also some types of comics. Moreover, I intorduce the concept of augmented reality, its types and use.
Klíčová slova
komiks, historie komiksu, webkomiks, rozšířená realita, Karel Čapek, tech- nika
Klíčová slova v angličtině
comics, history of comics, webcomics, augmented reality, Karel Čapek, tech- nology
Rozsah průvodní práce
48 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem mé bakalářské práce bylo vytvoření ilustrované knihy s rozšířenou realitou. Výsledkem je komiks podle knižní předlohy Karla Čapka. Ke zpracování jsem si vybrala první dějství díla R. U. R. Rozšířená realita následně odkazuje na stejné téma související se stavem v dnešní době. V teoretické části se zabývám historií komiksu jak ve světě, tak u nás, vyprávěcími principy komiksu, specifickým názvoslovím a také některými druhy komiksu. Také představím pojem rozšířená realita, její druhy a využití.
Anotace v angličtině
The topic of my bachelor thesis was creation of augmented reality book. The result is an ilustrated comics inspired by book artwork of Karel Čapek. I have chosen to process the first act of R. U. R. The augmented reality points to the same topic related to current status. The theoretical part is about history of comics around the world as well as in the Czech Republic, about narrative principles, specific terminology and also some types of comics. Moreover, I intorduce the concept of augmented reality, its types and use.
Klíčová slova
komiks, historie komiksu, webkomiks, rozšířená realita, Karel Čapek, tech- nika
Klíčová slova v angličtině
comics, history of comics, webcomics, augmented reality, Karel Čapek, tech- nology
Zásady pro vypracování
1. Rešerše
2. Analýza
3. Stanovení cílů
4. Vypracování projektu
5. Zhodnocení projektu
a) teoretická část v rozsahu 25 - 30 normostran textu
b) prototyp nebo funkční model nebo fyzický model v měřítku 1:1, 1:2, 1:3, 1:5, 1:10 podle charakteru projektu a konzultace s vedoucím práce
c) grafická prezentace v rozsahu minimálně 2,8 m
Na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Rešerše
2. Analýza
3. Stanovení cílů
4. Vypracování projektu
5. Zhodnocení projektu
a) teoretická část v rozsahu 25 - 30 normostran textu
b) prototyp nebo funkční model nebo fyzický model v měřítku 1:1, 1:2, 1:3, 1:5, 1:10 podle charakteru projektu a konzultace s vedoucím práce
c) grafická prezentace v rozsahu minimálně 2,8 m
Na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
PECINA, Martin. Knihy a typografie. 2. vyd., rozš. Brno: Host, 2012. ISBN 978-80-7294-813-0.
PELCL, Jiří. Design: od myšlenky k realizaci = from idea to realization. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, c2012. ISBN 978-80-86863-45-0.
WIGAN, Mark. Umění ilustrace: vizuální myšlení. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010. Základy designu. ISBN 978-80-251-2970-8.
WIEDEMANN, Julius. Illustration now!. 5. Köln: Taschen, c2014. ISBN 978-3-8365-4528-0.
Seznam doporučené literatury
PECINA, Martin. Knihy a typografie. 2. vyd., rozš. Brno: Host, 2012. ISBN 978-80-7294-813-0.
PELCL, Jiří. Design: od myšlenky k realizaci = from idea to realization. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, c2012. ISBN 978-80-86863-45-0.
WIGAN, Mark. Umění ilustrace: vizuální myšlení. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010. Základy designu. ISBN 978-80-251-2970-8.
WIEDEMANN, Julius. Illustration now!. 5. Köln: Taschen, c2014. ISBN 978-3-8365-4528-0.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka Fajová vytvářela komiks R.U.R. s odkazem na dnešní dobu. Komiks odprezentovala tištěným sešitem s 10 odkazy na rozšířenou realitu a názornou ukázkou funkčnosti. Na dalších plakátech prezentovala postup své práce a samotnou praktickou část bakalářské práce. K nahlédnutí byl i obsáhlý sešit s pracovními ilustracemi.
Komise diskutovala nad umístěním značek, označující "interaktivní místa rozšířené reality", také nad tvaroslovím ilustrací a využitím nových médií k vytváření komiksů. Průzkum v předložené teoretické části nebyl rozsáhlý.