Tato bakalářská práce se zabývá aplikací určenou dětem se středně těžkou mentální retardací. Základním cílem aplikace je, aby ji dítě bylo schopno ovládat samo, bez cizí pomoci. V práci je blíže definována a zanalyzována cílová skupina. Celá práce se zakládá na mých praktických zkušenostech, které jsem získala při navštěvování právě dětí se středně těžkou mentální retardací a na celkovém pochopení nám tak neznámého a odlišného vnímání. V teoretické části se dále zabývám analýzou dostupných aplikací. Praktická část je věnována vývoji aplikace a jejímu využití v praxi.
Anotace v angličtině
This bacheor work deals with the application, which is determined for children with moderate mental retardation. The basic purpose of application is, that children can control it by himself, without any help. In the work is defined and analyzed target group. The whole work is based on my practical experiences, which I gained when I was attending retardation children and on the understanding of such an unknown and different perception. In theoretical part I deal with analysis of available applications. Practical part is devoted to development of application and how can it be use in practice.
Klíčová slova
mentální retardace, aplikace, uživatelské rozhraní, výuková aplikace
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, application, user interface, education application
Rozsah průvodní práce
47
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá aplikací určenou dětem se středně těžkou mentální retardací. Základním cílem aplikace je, aby ji dítě bylo schopno ovládat samo, bez cizí pomoci. V práci je blíže definována a zanalyzována cílová skupina. Celá práce se zakládá na mých praktických zkušenostech, které jsem získala při navštěvování právě dětí se středně těžkou mentální retardací a na celkovém pochopení nám tak neznámého a odlišného vnímání. V teoretické části se dále zabývám analýzou dostupných aplikací. Praktická část je věnována vývoji aplikace a jejímu využití v praxi.
Anotace v angličtině
This bacheor work deals with the application, which is determined for children with moderate mental retardation. The basic purpose of application is, that children can control it by himself, without any help. In the work is defined and analyzed target group. The whole work is based on my practical experiences, which I gained when I was attending retardation children and on the understanding of such an unknown and different perception. In theoretical part I deal with analysis of available applications. Practical part is devoted to development of application and how can it be use in practice.
Klíčová slova
mentální retardace, aplikace, uživatelské rozhraní, výuková aplikace
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, application, user interface, education application
Zásady pro vypracování
1. Rešerše
2. Analýza
3. Cíle, postup a technologie projektu
4. Vypracování
5. Zhodnocení projektu a jeho praktické použití
a) teoretická část v rozsahu 25 - 30 normostran textu
b) prototyp nebo funkční model nebo fyzický model v měřítku 1:1, 1:2, 1:3, 1:5, 1:10 podle charakteru projektu a konzultace s vedoucím práce
c) grafická prezentace v rozsahu minimálně 2,8 m
Na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Rešerše
2. Analýza
3. Cíle, postup a technologie projektu
4. Vypracování
5. Zhodnocení projektu a jeho praktické použití
a) teoretická část v rozsahu 25 - 30 normostran textu
b) prototyp nebo funkční model nebo fyzický model v měřítku 1:1, 1:2, 1:3, 1:5, 1:10 podle charakteru projektu a konzultace s vedoucím práce
c) grafická prezentace v rozsahu minimálně 2,8 m
Na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. 3.vyd. Praha : Portál s.r.o., 2006.
PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2006.
KRUG,Steve Web design: Nenuťte uživatele přemýšlet!. Computer Press,a.s. Brno 2006.
AMBROSE, Gavin a Paul HARRIS. Grafický design: designové myšlení. Brno: Computer Press, 2011
NIELSEN, J Web.design Praha : SoftPress, 2002
Seznam doporučené literatury
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. 3.vyd. Praha : Portál s.r.o., 2006.
PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2006.
KRUG,Steve Web design: Nenuťte uživatele přemýšlet!. Computer Press,a.s. Brno 2006.
AMBROSE, Gavin a Paul HARRIS. Grafický design: designové myšlení. Brno: Computer Press, 2011
NIELSEN, J Web.design Praha : SoftPress, 2002
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka vytvořila mobilní aplikaci pro mentálně postižené děti. Spolupracovala se speciálními pedagogy a vytvořila aplikaci, která jednoduchou a zábavnou formou učí děti vyjadřovat své emoce, popisovat obličej a své smysly. Úkoly jsou nastaveny od nejjednodušších po složitější, od popisu obličeje, přes popis smyslů až po nejtěžší část - poznávání emocí.
Komise vyjádřila pochvalu za teoretickou práci a kvalitní ilustrace u práce praktické. Menší připomínka se týkala pouze výraznější barevnosti, která by více upoutala pozornost dětí a testování aplikace u dětí během jejího vývoje.