Bakalářská práce se věnuje problematice počítačové gramotnosti a jejího využití u žáků 2. stupně ZŠ a osmiletých gymnázií. Hlavní snahou této práce je zjištění úrovně počítačové gramotnosti žáků 2. stupně ZŠ a osmiletých gymnázií a také zjistit, jaké aktivity nejčastěji dě-lají na internetu. Teoretická část se zabývá vysvětlením pojmů spojených s počítačovou gra-motností, informační gramotností, dále aktivitami na internetu, riziky spojenými s používáním internetu a příslušnou legislativou. Empirická část se věnuje zpracování dat z dotazníkového šetření. Zkoumá míru počítačové gramotnosti, její rozdíl u žáků základních škol a osmiletých gymnázií a její možné využití.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the issue of computer literacy of pupils at secondary school and grammar school. The main effort of this thesis is to find out the level of computer literacy of pupils of secondary school and grammar school, and to find out what activities do they usually do on the internet. The theoretical part deals with clarification of concepts related to computer literacy, information literacy, internet activities, risks that are connected with inter-net and realted legislation. The empirical part focuses on analysing the data from the questi-onnaire and survey. It investigates the level of computer literacy, the difference between com-puter literacy of pupils at secondary school and grammar school, and it's possible use.
Klíčová slova
Počítačová gramotnost, počítač, informatika, kyberprostor, internet, rizika na internetu, legisla-tiva, ochrana dětí, informační a komunikační technologie
Klíčová slova v angličtině
computer literacy, computer, informatics, internet, cyberspace, risks on the internet, legislation, children's protection, information and communication technologies
Rozsah průvodní práce
92 s. (96 867 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje problematice počítačové gramotnosti a jejího využití u žáků 2. stupně ZŠ a osmiletých gymnázií. Hlavní snahou této práce je zjištění úrovně počítačové gramotnosti žáků 2. stupně ZŠ a osmiletých gymnázií a také zjistit, jaké aktivity nejčastěji dě-lají na internetu. Teoretická část se zabývá vysvětlením pojmů spojených s počítačovou gra-motností, informační gramotností, dále aktivitami na internetu, riziky spojenými s používáním internetu a příslušnou legislativou. Empirická část se věnuje zpracování dat z dotazníkového šetření. Zkoumá míru počítačové gramotnosti, její rozdíl u žáků základních škol a osmiletých gymnázií a její možné využití.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the issue of computer literacy of pupils at secondary school and grammar school. The main effort of this thesis is to find out the level of computer literacy of pupils of secondary school and grammar school, and to find out what activities do they usually do on the internet. The theoretical part deals with clarification of concepts related to computer literacy, information literacy, internet activities, risks that are connected with inter-net and realted legislation. The empirical part focuses on analysing the data from the questi-onnaire and survey. It investigates the level of computer literacy, the difference between com-puter literacy of pupils at secondary school and grammar school, and it's possible use.
Klíčová slova
Počítačová gramotnost, počítač, informatika, kyberprostor, internet, rizika na internetu, legisla-tiva, ochrana dětí, informační a komunikační technologie
Klíčová slova v angličtině
computer literacy, computer, informatics, internet, cyberspace, risks on the internet, legislation, children's protection, information and communication technologies
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vývojových mezníků žáků staršího školního věku, jejich počítačové gramotnosti a sociálně pedagogické intervence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vývojových mezníků žáků staršího školního věku, jejich počítačové gramotnosti a sociálně pedagogické intervence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
POLAKOVIČ, Peter. Informačné a komunikačné technológie - prostriedok zvyšovania efektivity edukačného procesu. Praha: Extrasystem Praha, 2016. ISBN 978-80-87570-31-9.
JEŽEK, Vlastimil a Jan JIRÁK. Média a my. Praha: Akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7331-304-3.
ŠMAHEL, David. Psychologie a internet. Praha: Triton, 2003. ISBN 978-80-7254-360-1.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: Vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5010-1.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-287-4.
Seznam doporučené literatury
POLAKOVIČ, Peter. Informačné a komunikačné technológie - prostriedok zvyšovania efektivity edukačného procesu. Praha: Extrasystem Praha, 2016. ISBN 978-80-87570-31-9.
JEŽEK, Vlastimil a Jan JIRÁK. Média a my. Praha: Akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7331-304-3.
ŠMAHEL, David. Psychologie a internet. Praha: Triton, 2003. ISBN 978-80-7254-360-1.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: Vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5010-1.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-287-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska, dále uvedla osnovu práce a věnovala se praktické části. Uvedla výzkumné otázky, výzkumné cíle, hypotézy a výzkumný soubor. Dále studentka prezentovala výsledky výzkumu a odpovídala na otázky k obhajobě i na otázky členů komise (dr. Hrbáčková se doptávala na způsob zkoumání počítačové gramotnosti). Uvedeno bylo také doporučení pro praxi. Studentka byla na obhajobu připravená a na otázky odpovídala adekvátně.