Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda ženy před porodem absolvují přípravu porodních cest, aby snížily riziko vzniku porodního poranění. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je podrobně popsána problematika porodního poranění, jeho klasifikace, rizikové faktory, komplikace a způsob ošetření. Způsoby prevence poranění jsou rozděleny na prevenci prenatální, kdy se přípravě věnují ženy samy doma, a prevenci intrapartální, kdy se porodní asistentka (či porodník) snaží zachovat intaktnost hráze. V praktické části jsou uvedeny jednotlivé výsledky výzkumného šetření.
Anotace v angličtině
The main aim of the bachelor´s thesis was to find out whether women are going through preterm childbirth to prepare soft birth paths to reduce the risk of birth injuries. The thesis is divided into theoretical part and practical part. The theoretical part describes in detail the issue of birth injuries, its classification, risk factors, complications and treatment. Preventive injuries are divided into prenatal prevention where women prepare themselves at home and intrathecal prevention when the midwife (or obstetrician) tries to maintain the intact perineum. There are individual results of the research presented in the practical part.
Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda ženy před porodem absolvují přípravu porodních cest, aby snížily riziko vzniku porodního poranění. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je podrobně popsána problematika porodního poranění, jeho klasifikace, rizikové faktory, komplikace a způsob ošetření. Způsoby prevence poranění jsou rozděleny na prevenci prenatální, kdy se přípravě věnují ženy samy doma, a prevenci intrapartální, kdy se porodní asistentka (či porodník) snaží zachovat intaktnost hráze. V praktické části jsou uvedeny jednotlivé výsledky výzkumného šetření.
Anotace v angličtině
The main aim of the bachelor´s thesis was to find out whether women are going through preterm childbirth to prepare soft birth paths to reduce the risk of birth injuries. The thesis is divided into theoretical part and practical part. The theoretical part describes in detail the issue of birth injuries, its classification, risk factors, complications and treatment. Preventive injuries are divided into prenatal prevention where women prepare themselves at home and intrathecal prevention when the midwife (or obstetrician) tries to maintain the intact perineum. There are individual results of the research presented in the practical part.
Přípravná fáze bakalářské práce, zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vypracování teoretické části bakalářské práce.
Příprava metodiky výzkumné části.
Výběr vhodné skupiny respondentek a realizace kvantitativního šetření.
Analýza zdravotnické dokumentace.
Zpracování získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků a návrh možností jejich aplikace do praxe.
Zásady pro vypracování
Přípravná fáze bakalářské práce, zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vypracování teoretické části bakalářské práce.
Příprava metodiky výzkumné části.
Výběr vhodné skupiny respondentek a realizace kvantitativního šetření.
Analýza zdravotnické dokumentace.
Zpracování získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků a návrh možností jejich aplikace do praxe.
Seznam doporučené literatury
DOLEŽAL, Antonín. Porodnické operace. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-0881-2.
HÁJEK, Zdeněk. Rizikové a patologické těhotenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0418-8.
HÁJEK, Zdeněk, Evžen ČECH a Karel MARŠÁL. Porodnictví. 3., zcela přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4529-9.
PAŘÍZEK, Antonín. Kniha o těhotenství a dítěti: [český průvodce těhotenstvím, porodem, šestinedělím - až do dvou let dítěte]. 4. vyd. Praha: Galén, c2009, 738 s. ISBN 978-80-7262-653-3.
ŠTROMEROVÁ, Zuzana. Porodní asistentkou krok za krokem: praktický rádce pro porodní asistentky (a zvídavé rodiče). Praha: Argo, 2010. ISBN 978-80-257-0324-3.
WILLIAMS, A., E. J. ADAMS, D. G. TINCELLO, Z. AFIREVIC, S. A. WALKINSHAW and D. H. RICHMOND. How to repair an anal sphincter injury after vaginal delivery: results of a randomised controlled trial. BJOG: An International Journal of Obstetrics & Gynaecology, 2006. ISSN: 1471-0528.
Seznam doporučené literatury
DOLEŽAL, Antonín. Porodnické operace. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-0881-2.
HÁJEK, Zdeněk. Rizikové a patologické těhotenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0418-8.
HÁJEK, Zdeněk, Evžen ČECH a Karel MARŠÁL. Porodnictví. 3., zcela přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4529-9.
PAŘÍZEK, Antonín. Kniha o těhotenství a dítěti: [český průvodce těhotenstvím, porodem, šestinedělím - až do dvou let dítěte]. 4. vyd. Praha: Galén, c2009, 738 s. ISBN 978-80-7262-653-3.
ŠTROMEROVÁ, Zuzana. Porodní asistentkou krok za krokem: praktický rádce pro porodní asistentky (a zvídavé rodiče). Praha: Argo, 2010. ISBN 978-80-257-0324-3.
WILLIAMS, A., E. J. ADAMS, D. G. TINCELLO, Z. AFIREVIC, S. A. WALKINSHAW and D. H. RICHMOND. How to repair an anal sphincter injury after vaginal delivery: results of a randomised controlled trial. BJOG: An International Journal of Obstetrics & Gynaecology, 2006. ISSN: 1471-0528.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Uvádíte, že u žen mladších 19 let se počet epiziotomií pohyboval v letech 2007 -2013 mezi 45,7% a 52,3%, zatímco u žen starších 35 let byl tento počet 21,2-25,2%. V čem spatřujete příčinu tohoto rozdílu? (dr. Reslerová)
"Jsou na to dva možné pohledy - mladší ženy jsou velmi často prvorodičky (19-leté)... stejně tak mladší ženy/dívky nejsou dostatečně psychicky vyzrálé a mnohdy ztratí hlavu, špatně zapojí břišní lis a dochází tedy k prodloužení druhé doby porodní..."
V čem spatřujete největší potenciál Vaší bakalářské práce? (dr. Reslerová)
S jakými potížemi jste se setkala při realizaci výzkumného šetření? (dr. Reslerová)
"Časová náročnost, ztracení i prázdných dotazníků, které jsem ponechala na oddělení..."
Měla jste rozdělené soubor na prvorodičky a vícerodičky? (prof. Kudela)
"Ano, tento faktor jsem zohlednila a zařadila..."
Studentka odpovídá na položené otázky věcně a přiléhavě.