Bakalářská práce se zabývá motivy vedoucími k výběru profese sociálního pracovníka. V teoretické části práce je podána stručná charakteristika sociální práce, včetně jejího le-gislativního vymezení. Pozornost je v této části práce věnována především problematice motivace a jejímu vlivu na pracovní činnost. V praktické části práce je popsán kvalitativní výzkum, v němž bylo na výzkumném souboru osmi sociálních pracovnic zkoumáno, jaké motivy byly u zkoumaných osob důležité při volbě tohoto povolání a jaké motivy jsou pro ně v této oblasti významné v současné době, kdy se věnují přímé práci s klientem.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with motives leading to the choice of profession of a social worker. The theoretical part is given a brief characteristic of social work, including its legislative definition. Attention is in this part of the work devoted primarily to the issue of motivation and its impact on the work activities. The practical part describes the qualitative research, which was on a research group of eight social workers investigated what motives were among test subjects important when choosing this profession and what the motives are for them in this area significant at the present time, when they work directly with the client.
Klíčová slova
hodnoty, moc, motivace, sociální práce, sociální pracovník, standardy kvality, syndrom vyhoření
Klíčová slova v angličtině
burn-out syndrome motivation, power, values, social work, social worker, standards of quality
Rozsah průvodní práce
57 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá motivy vedoucími k výběru profese sociálního pracovníka. V teoretické části práce je podána stručná charakteristika sociální práce, včetně jejího le-gislativního vymezení. Pozornost je v této části práce věnována především problematice motivace a jejímu vlivu na pracovní činnost. V praktické části práce je popsán kvalitativní výzkum, v němž bylo na výzkumném souboru osmi sociálních pracovnic zkoumáno, jaké motivy byly u zkoumaných osob důležité při volbě tohoto povolání a jaké motivy jsou pro ně v této oblasti významné v současné době, kdy se věnují přímé práci s klientem.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with motives leading to the choice of profession of a social worker. The theoretical part is given a brief characteristic of social work, including its legislative definition. Attention is in this part of the work devoted primarily to the issue of motivation and its impact on the work activities. The practical part describes the qualitative research, which was on a research group of eight social workers investigated what motives were among test subjects important when choosing this profession and what the motives are for them in this area significant at the present time, when they work directly with the client.
Klíčová slova
hodnoty, moc, motivace, sociální práce, sociální pracovník, standardy kvality, syndrom vyhoření
Klíčová slova v angličtině
burn-out syndrome motivation, power, values, social work, social worker, standards of quality
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti pracovní motivace a sociální práce v kontextu současných nároků na profesi.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace s využitím postupů podle zakotvené teorie.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti pracovní motivace a sociální práce v kontextu současných nároků na profesi.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace s využitím postupů podle zakotvené teorie.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
GÉRINGOVÁ, Jitka. Pomáhající profese: tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Praha: Triton, 2011. Psyché. ISBN 978-80-7387-394-3.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese: s předmluvou Jiřiny Šiklové. Vyd. 5. Praha: Portál, 2006. ISBN 8073671816.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0697-2.
BRADLEY, Carolyn; MASCHI, Tina; O'BRIEN, Helen; MORGEN, Keith; WARD, Kelly. Faithful but Different: Clinical Social Workers Speak out About Career Motivation and Professional Values. Journal of Social Work Education. 2012, vol. 48, no. 3 s. 459-477. ISSN:1043-7797.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
GÉRINGOVÁ, Jitka. Pomáhající profese: tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Praha: Triton, 2011. Psyché. ISBN 978-80-7387-394-3.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese: s předmluvou Jiřiny Šiklové. Vyd. 5. Praha: Portál, 2006. ISBN 8073671816.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0697-2.
BRADLEY, Carolyn; MASCHI, Tina; O'BRIEN, Helen; MORGEN, Keith; WARD, Kelly. Faithful but Different: Clinical Social Workers Speak out About Career Motivation and Professional Values. Journal of Social Work Education. 2012, vol. 48, no. 3 s. 459-477. ISSN:1043-7797.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce, nastínila osnovu práce a věnovala se praktické části bakalářské práce. Dále studentka prezentovala metodologii výzkumu, uvedeny byly výzkumné cíle, výzkumné otázky a výzkumný soubor. Uveden byl také typ výběru, technika sběru dat a předvýzkum. Popsána byla použitá zakotvená teorie a stěžejní část byla tvořena prezentací výsledků výzkumného šetření. Na závěr studentka odpovídala na otázky k obhajobě a na otázky členů komise.