Bakalářská práce se zabývá problematikou sociálního klimatu tříd s důrazem na odlišnosti sociálního klimatu dané odlišným oborovým zaměřením tříd. Práce se skládá ze dvou částí: teoretické a praktické. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy vztahující se ke třídnímu klimatu. Pojednáno je o hlavních aktérech třídního klimatu, tj. učitelích a žácích, a vymezena jsou specifika třídního klimatu ve třídách na druhém stupni základních škol. V praktické části je popsán výzkum realizovaný v běžných a matematických sedmých a devátých třídách 1. Základní školy Holešov. Zjišťována byla specifika těchto tříd, a to s využitím dotazníku CES v jeho aktuální i preferované formě. Součástí práce je i dopo-ručení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the social climate of classrooms, with an emphasis on the diffe-rences in the social climate of the different specializations of classes. The work consists of two parts: theoretical and practical. The theoretical part explains the basic concepts rela-ted to classroom climate. Discussed are the main actors of the classroom climate, ie. tea-chers and pupils, and defined are the specifics of the classroom climate in classrooms in the second grade of primary school. The practical part describes the research conducted in the ordinary and mathematical seventh and ninth classes of 1. Základní škola Holešov. Deter-mined were the specifics of these classes, using a questionnaire CES in its current form and also preferred form. The work also includes recommendations for educational practice.
Klíčová slova
dotazník, skupina, sociální klima třídy, sociometrie, škola, školní klima, třída, učitel, žák.
Klíčová slova v angličtině
classroom, group, pupil, school, school climate, social classroom climate, sociometrics, que-stionnaire, teacher.
Rozsah průvodní práce
57
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou sociálního klimatu tříd s důrazem na odlišnosti sociálního klimatu dané odlišným oborovým zaměřením tříd. Práce se skládá ze dvou částí: teoretické a praktické. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy vztahující se ke třídnímu klimatu. Pojednáno je o hlavních aktérech třídního klimatu, tj. učitelích a žácích, a vymezena jsou specifika třídního klimatu ve třídách na druhém stupni základních škol. V praktické části je popsán výzkum realizovaný v běžných a matematických sedmých a devátých třídách 1. Základní školy Holešov. Zjišťována byla specifika těchto tříd, a to s využitím dotazníku CES v jeho aktuální i preferované formě. Součástí práce je i dopo-ručení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the social climate of classrooms, with an emphasis on the diffe-rences in the social climate of the different specializations of classes. The work consists of two parts: theoretical and practical. The theoretical part explains the basic concepts rela-ted to classroom climate. Discussed are the main actors of the classroom climate, ie. tea-chers and pupils, and defined are the specifics of the classroom climate in classrooms in the second grade of primary school. The practical part describes the research conducted in the ordinary and mathematical seventh and ninth classes of 1. Základní škola Holešov. Deter-mined were the specifics of these classes, using a questionnaire CES in its current form and also preferred form. The work also includes recommendations for educational practice.
Klíčová slova
dotazník, skupina, sociální klima třídy, sociometrie, škola, školní klima, třída, učitel, žák.
Klíčová slova v angličtině
classroom, group, pupil, school, school climate, social classroom climate, sociometrics, que-stionnaire, teacher.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti problematiky školního klimatu a pedagogické komunikace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti problematiky školního klimatu a pedagogické komunikace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
MAREŠ, Jiří. Sociální klima školní třídy: přehledová studie. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 1998, dotisk 2006. ISBN 80-86856-27-5.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
VYKOPALOVÁ, Hana. Sociální klima školní třídy a možnosti jeho ovlivňování. Olomouc: RUP, 1992.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
MAREŠ, Jiří. Sociální klima školní třídy: přehledová studie. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 1998, dotisk 2006. ISBN 80-86856-27-5.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
VYKOPALOVÁ, Hana. Sociální klima školní třídy a možnosti jeho ovlivňování. Olomouc: RUP, 1992.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval obsah své bakalářské práce. Seznámil s východisky práce, cíli práce, obsahem teoretické i praktické části práce. Blíže bylo pojednáno o výsledcích výzkumu. Student uvedl limity práce a doporučení pro praxi.
Čím si vysvětlujete lepší výsledky u oboru matematiky? (doc. PhDr.Mgr. Jaroslav Balvín CSc.) Student objasnil možné důvody.
Student adekvátně zodpověděl otázky vedoucího i oponenta, na obhajobu byl připraven.
Dají se výsledky Vašeho výzkumu zevšeobecnit? (Mgr. Jakub Hladík, Ph.D.) Student váhal. Dr. Hladík poukázal na irelevantnost ověřování hypotéz vzhledem k výběru výzkumného souboru.