Bakalářská práce si klade za cíl zjistit názory rodičů dětí mladšího školního věku na edukaci dětí v thanatologii. Dále se zabývá schopností rodičů s dětmi hovořit o smrti a umírání a jejich názory na důležitost s dětmi o uvedených tématech hovořit. Zjišťuje, zda by rodiče chtěli, aby o problematice smrti a umírání byly děti informovány v rámci školy.
Teoretická část práce se věnuje thanatologii a thanatologii pro děti, definuje základní pojmy a stručnou historii oboru. Druhá kapitola popisuje vývoj, osobnost a socializaci dětí mladšího školního věku. Ve třetí kapitole se zabýváme rodinou a edukací.
Praktická část uvádí kvantitativní výzkum, který byl realizován formou dotazníků pro rodiče dětí 1. - 5. tříd základních škol.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis aims to find out what is the opinion of parents of children in the early years of primary school on education in thanatology. It also deals with the ability of parents to talk with children about death and dying and how important they think it is to talk with children about these topics. It determines whether the parents would like their children to be informed about death and dying within the school.
Theoretical part deals with thanatology and thanatology for children, defines the basic con-cepts and a brief history of the field. Second chapter describes the development, personali-ty and socialization of children in the early primary school age. The third chapter deals with the family and education.
Practical part presents a quantitative research, which was conducted through questioners for parents of first to fifth grade primary school children.
Klíčová slova
Thanatologie, smrt, umírání, paliativní péče, edukace dětí v thanatologii, dítě v mladším školním věku, rodiče a rodina
Klíčová slova v angličtině
Thanatology, death, dying, palliative care, education of children in thanatology, child in early years of primary school, parents and family
Rozsah průvodní práce
70 s. (83 575 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce si klade za cíl zjistit názory rodičů dětí mladšího školního věku na edukaci dětí v thanatologii. Dále se zabývá schopností rodičů s dětmi hovořit o smrti a umírání a jejich názory na důležitost s dětmi o uvedených tématech hovořit. Zjišťuje, zda by rodiče chtěli, aby o problematice smrti a umírání byly děti informovány v rámci školy.
Teoretická část práce se věnuje thanatologii a thanatologii pro děti, definuje základní pojmy a stručnou historii oboru. Druhá kapitola popisuje vývoj, osobnost a socializaci dětí mladšího školního věku. Ve třetí kapitole se zabýváme rodinou a edukací.
Praktická část uvádí kvantitativní výzkum, který byl realizován formou dotazníků pro rodiče dětí 1. - 5. tříd základních škol.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis aims to find out what is the opinion of parents of children in the early years of primary school on education in thanatology. It also deals with the ability of parents to talk with children about death and dying and how important they think it is to talk with children about these topics. It determines whether the parents would like their children to be informed about death and dying within the school.
Theoretical part deals with thanatology and thanatology for children, defines the basic con-cepts and a brief history of the field. Second chapter describes the development, personali-ty and socialization of children in the early primary school age. The third chapter deals with the family and education.
Practical part presents a quantitative research, which was conducted through questioners for parents of first to fifth grade primary school children.
Klíčová slova
Thanatologie, smrt, umírání, paliativní péče, edukace dětí v thanatologii, dítě v mladším školním věku, rodiče a rodina
Klíčová slova v angličtině
Thanatology, death, dying, palliative care, education of children in thanatology, child in early years of primary school, parents and family
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti edukace žáků v thanatologii.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti edukace žáků v thanatologii.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. 2., přeprac. vyd. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-471-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte: dětská závist - žárlivost, nevěra a rozvod - nový partner v rodině, nevlastní sourozenci - vzpomínky z dětství. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7.
SVATOŠOVÁ, Marie. Hospice a umění doprovázet. 6., dopl. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-7195-307-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. 2., přeprac. vyd. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-471-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte: dětská závist - žárlivost, nevěra a rozvod - nový partner v rodině, nevlastní sourozenci - vzpomínky z dětství. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7.
SVATOŠOVÁ, Marie. Hospice a umění doprovázet. 6., dopl. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-7195-307-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přehledně prezentovala zaměření bakalářské práce, seznámila s obsahem teoretické části, blíže hovořila o metodice a výsledcích výzkumu.
Zodpověděla otázky oponenta uvedené v posudcích.
Zaměřila jste se i na paliativní péči? (doc. PhDr.Mgr. Jaroslav Balvín CSc.) Studentka objasnila své pojetí v práci. Mgr. Eva Šalenová ocenila výběr tématu.