Tato bakalářská práce se zabývá odměnami a tresty ve výchově dětí mladšího školního věku. Teoretická část se věnuje problematice výchovy v rodině, zaměřuje se na charakteristiku mladšího školního věku, zabývá se pojmy odměna a trest, obsahuje využití odměn a trestů, jejich základní členění, funkce odměn a trestů, jejich vliv na děti i případná rizika. Praktická část obsahuje výzkum, v němž autorka zjišťuje, zda existují rozdíly v postojích k odměnám a trestům mezi rodiči, kteří žijí v prostředí vesnic Zlínského kraje, a rodiči žijícími v prostředí větších měst Zlínského kraje, jaký pohled na odměny a tresty mají rodiče z prostředí vesnic a jaký rodiče z prostředí větších měst a jaké odměny a tresty jsou nejčastěji používány.
Klíčová slova: výchova, rodina, odměna, trest, rodiče, dítě, mladší školní věk
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with rewards and punishments in upbringing of the younger school-age children. The theoretical part covers the problematics of upbringing within a family, it includes characteristics of the younger school age, the concept of a punishment and a reward. It focuses on the use of punishments and rewards, their basic interpretation, function and their influence on children and possible risks. The practical part consists of a research, in which the author determines whether there is a difference in the attitude to-wards rewards and punishments among parents who live in village surroundings of the Zlín region and parents living in bigger cities of the Zlín region, what viewpoint on rewards and punishments applies to parents living in the village surroundings and parents living in the bigger cities and what kind of rewards and punishments are used the most.
Klíčová slova
výchova, rodina, odměna, trest, rodiče, dítě, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
upbringing, family, reward, punishment, parents, child, younger school age
Rozsah průvodní práce
65 s. (82 134 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá odměnami a tresty ve výchově dětí mladšího školního věku. Teoretická část se věnuje problematice výchovy v rodině, zaměřuje se na charakteristiku mladšího školního věku, zabývá se pojmy odměna a trest, obsahuje využití odměn a trestů, jejich základní členění, funkce odměn a trestů, jejich vliv na děti i případná rizika. Praktická část obsahuje výzkum, v němž autorka zjišťuje, zda existují rozdíly v postojích k odměnám a trestům mezi rodiči, kteří žijí v prostředí vesnic Zlínského kraje, a rodiči žijícími v prostředí větších měst Zlínského kraje, jaký pohled na odměny a tresty mají rodiče z prostředí vesnic a jaký rodiče z prostředí větších měst a jaké odměny a tresty jsou nejčastěji používány.
Klíčová slova: výchova, rodina, odměna, trest, rodiče, dítě, mladší školní věk
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with rewards and punishments in upbringing of the younger school-age children. The theoretical part covers the problematics of upbringing within a family, it includes characteristics of the younger school age, the concept of a punishment and a reward. It focuses on the use of punishments and rewards, their basic interpretation, function and their influence on children and possible risks. The practical part consists of a research, in which the author determines whether there is a difference in the attitude to-wards rewards and punishments among parents who live in village surroundings of the Zlín region and parents living in bigger cities of the Zlín region, what viewpoint on rewards and punishments applies to parents living in the village surroundings and parents living in the bigger cities and what kind of rewards and punishments are used the most.
Klíčová slova
výchova, rodina, odměna, trest, rodiče, dítě, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
upbringing, family, reward, punishment, parents, child, younger school age
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy v rodině, odměn a trestů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření zaměřeného na využití odměn a trestů u dětí mladšího školního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy v rodině, odměn a trestů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření zaměřeného na využití odměn a trestů u dětí mladšího školního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004, 208 s. ISBN 80-86642-14-3.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Vyd. 3. Kroměříž: Spirála, 2008, 286 s. ISBN 978-80-904030-0-0.
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?. 5. vyd. Praha: Portál, 2000, 109 s. ISBN 80-7178-486-9.
ROGGE, Jan-Uwe. Děti potřebují hranice. Vyd. 3. Praha: Portál, 2007, 131 s. ISBN 978-80-7367-330-7.
ROGGE, Jan-Uwe. Rodiče určují hranice. Vyd. 3. Praha: Portál, 2013, 182 s. ISBN 978-80-262-0533-3.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004, 208 s. ISBN 80-86642-14-3.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Vyd. 3. Kroměříž: Spirála, 2008, 286 s. ISBN 978-80-904030-0-0.
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?. 5. vyd. Praha: Portál, 2000, 109 s. ISBN 80-7178-486-9.
ROGGE, Jan-Uwe. Děti potřebují hranice. Vyd. 3. Praha: Portál, 2007, 131 s. ISBN 978-80-7367-330-7.
ROGGE, Jan-Uwe. Rodiče určují hranice. Vyd. 3. Praha: Portál, 2013, 182 s. ISBN 978-80-262-0533-3.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska, dále se věnovala praktické části práce. Představen byl hlavní výzkumný cíl, výzkumné otázky a hypotézy. Následně studentka prezentovala výsledky výzkumného šetření. Uvedena byla metoda analýzy dat, avšak nebyly uvedeny výsledky, které by z takové analýzy vyplynuly. Dále studentka odpovídala na otázky k obhajobě. Dr. Hrbáčková se doptávala na druh výběru. Studentka byla k obhajobě připravená.