Bakalářská práce se zabývá edukací onkologických pacientů s perkutánní endoskopickou gastrostomii. Teoretická část se věnuje problematice perkutánní endoskopické gastrostomie, enterální výživě a specifikům ošetřovatelské péče u této skupiny pacientů. Závěrečná kapitola popisuje edukaci u onkologických pacientů se zavedenou perkutánní endoskopickou gastrostomii. Cílem praktické části je seznámení odborné veřejnosti o poskytované ošetřovatelské péči a edukačním procesu u onkologických pacientů s touto problematikou. Sou-části je také vytvoření edukačního materiálu pro pacienty s perkutánní endoskopickou gastrostomií a jejich rodinné příslušníky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the education of cancer patients with percutaneous endosco-pic gastrostomy. The theoretical part deals with percutaneous endoscopic gastrostomy, en-teral nutrition and the specifics of nursing care in this patient group. The final chapter describes the education in cancer patients with established percutaneous endoscopic gastrostomy. The aim of the practical part is an introduction to the professional public about the provided nursing care and the educational process in cancer patients with this problem. Part of the thesis is also a formation of educational material for the patients with percutaneous endoscopic gastrostomy and their family members.
percutaneous endoscopic gastrostomy, enteral nutrition, oncology patient, education, nursing care
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá edukací onkologických pacientů s perkutánní endoskopickou gastrostomii. Teoretická část se věnuje problematice perkutánní endoskopické gastrostomie, enterální výživě a specifikům ošetřovatelské péče u této skupiny pacientů. Závěrečná kapitola popisuje edukaci u onkologických pacientů se zavedenou perkutánní endoskopickou gastrostomii. Cílem praktické části je seznámení odborné veřejnosti o poskytované ošetřovatelské péči a edukačním procesu u onkologických pacientů s touto problematikou. Sou-části je také vytvoření edukačního materiálu pro pacienty s perkutánní endoskopickou gastrostomií a jejich rodinné příslušníky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the education of cancer patients with percutaneous endosco-pic gastrostomy. The theoretical part deals with percutaneous endoscopic gastrostomy, en-teral nutrition and the specifics of nursing care in this patient group. The final chapter describes the education in cancer patients with established percutaneous endoscopic gastrostomy. The aim of the practical part is an introduction to the professional public about the provided nursing care and the educational process in cancer patients with this problem. Part of the thesis is also a formation of educational material for the patients with percutaneous endoscopic gastrostomy and their family members.
percutaneous endoscopic gastrostomy, enteral nutrition, oncology patient, education, nursing care
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů z oblasti edukace a ošetřovatelské péče o perkutánní endoskopickou gastrostomii.
Příprava metodiky kvalitativního výzkumu.
Realizace výzkumu technikou kazuistik.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů z oblasti edukace a ošetřovatelské péče o perkutánní endoskopickou gastrostomii.
Příprava metodiky kvalitativního výzkumu.
Realizace výzkumu technikou kazuistik.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
KRŠKA, Zdeněk, David HOSKOVEC a Luboš PETRUŽELKA. Chirurgická onkologie. 1. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4284-7.
LUCENDO, Alfredo J. a Ana Belén FRIGINAL-RUIZ. Percutaneous endoscopic gastrostomy: An update on its indications, management, complications, and care. Revista Espanola de Enfermedades Digestivas. 2014, 106(8), s. 529-539. ISSN 1130-0108.
MASTILIAKOVÁ, Dagmar. Edukace v ošetřovatelství: respekt a úcta k lidské důstojnosti. 1. vyd. Trenčín: Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka, Fakulta zdravotníctva, 2015. ISBN 978-80-7454-513-9.
TOMÁŠEK, Jiří. Onkologie: minimum pro praxi. 1. vyd. Praha: Axonite CZ, 2015. ISBN 978-80-88046-01-1.
VORLÍČEK, Jiří. Onkologie. 1. vyd. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-603-6.
Seznam doporučené literatury
JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
KRŠKA, Zdeněk, David HOSKOVEC a Luboš PETRUŽELKA. Chirurgická onkologie. 1. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4284-7.
LUCENDO, Alfredo J. a Ana Belén FRIGINAL-RUIZ. Percutaneous endoscopic gastrostomy: An update on its indications, management, complications, and care. Revista Espanola de Enfermedades Digestivas. 2014, 106(8), s. 529-539. ISSN 1130-0108.
MASTILIAKOVÁ, Dagmar. Edukace v ošetřovatelství: respekt a úcta k lidské důstojnosti. 1. vyd. Trenčín: Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka, Fakulta zdravotníctva, 2015. ISBN 978-80-7454-513-9.
TOMÁŠEK, Jiří. Onkologie: minimum pro praxi. 1. vyd. Praha: Axonite CZ, 2015. ISBN 978-80-88046-01-1.
VORLÍČEK, Jiří. Onkologie. 1. vyd. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-603-6.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM, edukační materiál
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V čem vidíte největší problémy edukace onkologických pacientů se zavedeným PEG z pohledu edukovaných a z pohledu edukátorů? (vyučující) Z pohledu sester je to nedostatek času. Jakých chyb by se sestry při edukaci onkologických pacientů se zavedeným PEG měly vyvarovat? (vyučující) "Měly by se vyvarovat využívání odborné terminologie při edukaci..." Na jaké chyby jste narazila u sester v proběhlých edukacích? (vyučující) Jaké informace byste chtěla, jako studentka oboru Všeobecná sestra, chtěla s ohledem na edukaci pacientů v péči o PEG, získat v rámci studia? (vyučující) Studentka odpovídala na dotazy komise přiléhavě.