Tato bakalářská práce se zabývá klimatem třídy na základních školách, a to především v rámci srovnání městských a vesnických základních škol. Teoretická část se zabývá klimatem třídy, prostředím, atmosférou, možnostmi výzkumu klimatu, ale také školou a klimatem školy. Praktická část, výzkum, se zaobírá konkrétním srovnáním klimatu třídy v devátých třídách. Zaměřuje se hlavně na vztah jednotlivců směrem ke spolužákům, na motivaci ke vzdělávacím výkonům, ale také na úroveň sebeprosazení. Tato problematika byla zkoumána pomocí dotazníku K-L-I-T. Hlavním cílem bylo zjistit a popsat, zda existují rozdíly mezi žáky 9. ročníků na vesnicích a ve městech v rámci třídního klimatu.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis focuses on the climate of the school class in elemetary schools particularly on the comparison between the town and the village elementary schools. The theoretical part deals with the climate of the school class, the atmosphere, posibilities of clasroom climate research and also with the school and the school climate. The practical part focuses on the concrete comparison of clasroom climate in the ninth grade. It is aimed on the relationship between individuals and classmates, on the motivation for studying results and also for the level of self-assertion. This issue was investigated with the K-L-I-T questionaire. The main intention was to elicit and describe if there are any differences between the ninth grade pupils from villages and from town in relation of the class climate.
Klíčová slova
klima třídy, prostředí, atmosféra, spolutvůrci klimatu, základní škola, dotazník K-L-I-T.
Tato bakalářská práce se zabývá klimatem třídy na základních školách, a to především v rámci srovnání městských a vesnických základních škol. Teoretická část se zabývá klimatem třídy, prostředím, atmosférou, možnostmi výzkumu klimatu, ale také školou a klimatem školy. Praktická část, výzkum, se zaobírá konkrétním srovnáním klimatu třídy v devátých třídách. Zaměřuje se hlavně na vztah jednotlivců směrem ke spolužákům, na motivaci ke vzdělávacím výkonům, ale také na úroveň sebeprosazení. Tato problematika byla zkoumána pomocí dotazníku K-L-I-T. Hlavním cílem bylo zjistit a popsat, zda existují rozdíly mezi žáky 9. ročníků na vesnicích a ve městech v rámci třídního klimatu.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis focuses on the climate of the school class in elemetary schools particularly on the comparison between the town and the village elementary schools. The theoretical part deals with the climate of the school class, the atmosphere, posibilities of clasroom climate research and also with the school and the school climate. The practical part focuses on the concrete comparison of clasroom climate in the ninth grade. It is aimed on the relationship between individuals and classmates, on the motivation for studying results and also for the level of self-assertion. This issue was investigated with the K-L-I-T questionaire. The main intention was to elicit and describe if there are any differences between the ninth grade pupils from villages and from town in relation of the class climate.
Klíčová slova
klima třídy, prostředí, atmosféra, spolutvůrci klimatu, základní škola, dotazník K-L-I-T.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti klimatu třídy, prostředí, osobnosti učitele a žáka.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti klimatu třídy, prostředí, osobnosti učitele a žáka.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-980-9.
PETLÁK, Erich. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: Iris, c2006. ISBN 80-89018-97-1.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-980-9.
PETLÁK, Erich. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: Iris, c2006. ISBN 80-89018-97-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala zaměření své práce, představila příčiny výběru tématu, seznámila s obsahem práce, hovořila o metodice výzkumu. Komise žádala upřesnění záměrného výběru. Jednalo se spíše o dostupný výběr. Studentka prezentovala hlavní výsledky výzkumu. Studentka byla na obhajobu připravena. Patrné bylo její zaujetí tématem.
Vycházela jste ze svých osobních zkušeností? (doc. PhDr.Mgr. Jaroslav Balvín CSc.) Studentka objasnila, uvedené si srovnávala. Čím si vysvětlujete, že mezi městem a vesnicí není rozdíl? Studentka nad tím nepřemýšlela. Komise poukázala na limity práce, uvedla další doporučení.