Bakalářská práce se zaměřuje na názory pedagogů na inkluzivní vzdělávání. Teoretická část se podrobněji věnuje nejprve pojmům inkluze a integrace. Dále se zaměřuje na výhody a jistá úskalí, která s sebou inkluze přináší. V další kapitole je uvedena současná platná legislativa v rámci inkluzivního vzdělávání. Poslední kapitola teoretické části je věnována vzdělávání žáků, kteří mají speciální vzdělávací potřeby. Tato kapitola poukazuje na
jednotlivá podpůrná opatření v inkluzivním vzdělávání a na funkci asistenta pedagoga.
Praktická část potom zkoumá a vyhodnocuje jednotlivé názory pedagogů ze školního
prostředí, jak na inkluzivní škole, anebo na škole běžné. Názory pedagogů byly zjišťovány dotazníkovou metodou. Cílem této práce bylo zjistit, jaké názory mají pedagogové na
problematiku inkluzivního vzdělávání. Jaké rozdíly se objevují v jednotlivých názorech dle věku pedagogů, jak je ovlivňuje délka jejich praxe a zdali se odlišují názory na inkluzi
pedagogů, kteří již měli možnost pracovat s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami od těch, kteří prozatím nemají s těmito žáky žádné zkušenosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the views of teachers on inclusion education. Theoretical part is discussed in detail first term of inclusion and integration. Then it focuses on benefits and certain pitfalls which inclusion brings with its. In the next chapter is indicated present valid legislation within inclusion education. The last chapter is dedicated to the education of pupils who have special educational needs. This chapter shows the various support
measures in inclusion education and to a function of teacher´s aide. Practical part than examines and evaluates individual opinions of teachers from school environment, how to in inclusive school or in common school. The views of teachers were determined using questionnaires. The aim of this thesis was to find out which opinions teachers have on the issues of inclusion education. What differences appear in individual opinions by age of teachers, how teachers affect the length of their practice and whether their opinions on the inclusion are different of teachers who have already had the opportunity to work with pupil who have special educational needs from those who so far have these pupils no experience.
inclusion, integration, school, support measures, teacher´s aide, parents
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na názory pedagogů na inkluzivní vzdělávání. Teoretická část se podrobněji věnuje nejprve pojmům inkluze a integrace. Dále se zaměřuje na výhody a jistá úskalí, která s sebou inkluze přináší. V další kapitole je uvedena současná platná legislativa v rámci inkluzivního vzdělávání. Poslední kapitola teoretické části je věnována vzdělávání žáků, kteří mají speciální vzdělávací potřeby. Tato kapitola poukazuje na
jednotlivá podpůrná opatření v inkluzivním vzdělávání a na funkci asistenta pedagoga.
Praktická část potom zkoumá a vyhodnocuje jednotlivé názory pedagogů ze školního
prostředí, jak na inkluzivní škole, anebo na škole běžné. Názory pedagogů byly zjišťovány dotazníkovou metodou. Cílem této práce bylo zjistit, jaké názory mají pedagogové na
problematiku inkluzivního vzdělávání. Jaké rozdíly se objevují v jednotlivých názorech dle věku pedagogů, jak je ovlivňuje délka jejich praxe a zdali se odlišují názory na inkluzi
pedagogů, kteří již měli možnost pracovat s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami od těch, kteří prozatím nemají s těmito žáky žádné zkušenosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the views of teachers on inclusion education. Theoretical part is discussed in detail first term of inclusion and integration. Then it focuses on benefits and certain pitfalls which inclusion brings with its. In the next chapter is indicated present valid legislation within inclusion education. The last chapter is dedicated to the education of pupils who have special educational needs. This chapter shows the various support
measures in inclusion education and to a function of teacher´s aide. Practical part than examines and evaluates individual opinions of teachers from school environment, how to in inclusive school or in common school. The views of teachers were determined using questionnaires. The aim of this thesis was to find out which opinions teachers have on the issues of inclusion education. What differences appear in individual opinions by age of teachers, how teachers affect the length of their practice and whether their opinions on the inclusion are different of teachers who have already had the opportunity to work with pupil who have special educational needs from those who so far have these pupils no experience.
inclusion, integration, school, support measures, teacher´s aide, parents
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a platné legislativy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a platné legislativy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HÁJKOVÁ, Vanda. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
MICHALÍK, Jan. Metodika práce se žákem se vzácným onemocněním. Čáslav: Studio Press, 2012. ISBN 978-80-86532-28-8.
SPILKOVÁ, Vladimíra a kolektiv. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
HÁJKOVÁ, Vanda. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
MICHALÍK, Jan. Metodika práce se žákem se vzácným onemocněním. Čáslav: Studio Press, 2012. ISBN 978-80-86532-28-8.
SPILKOVÁ, Vladimíra a kolektiv. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM.
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala téma bakalářské práce, její hlavní cíle, výzkumný design a metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích diplomové práce. Proběhla diskuse.