Cílem této bakalářské práce je zjištění příčin úzkosti z mluvení anglicky u českých vysokoškolských studentů. Tato práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se zabývá základním konceptem úzkosti z mluvení cizím jazykem a příčinami této úzkosti. Praktická část je založena na analýze výsledků dotazníkového šetření. Výsledná zjištění jsou pak shrnuta v závěru práce.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to discover causes of English speaking anxiety among Czech university students. This thesis is divided into two parts. The theoretical part deals with the basic concept of second language speaking anxiety and causes of this anxiety. The practical part is based on analysis of questionnaire results. Final resolutions are summarized in the conclusion.
Klíčová slova
úzkost, věk, sociální aspekt, příčiny úzkosti, dotazník, analýza výsledků
Klíčová slova v angličtině
anxiety, age, social aspect, causes of anxiety, questionnaire, analysis of results
Rozsah průvodní práce
46 s. (56 053 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Cílem této bakalářské práce je zjištění příčin úzkosti z mluvení anglicky u českých vysokoškolských studentů. Tato práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se zabývá základním konceptem úzkosti z mluvení cizím jazykem a příčinami této úzkosti. Praktická část je založena na analýze výsledků dotazníkového šetření. Výsledná zjištění jsou pak shrnuta v závěru práce.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to discover causes of English speaking anxiety among Czech university students. This thesis is divided into two parts. The theoretical part deals with the basic concept of second language speaking anxiety and causes of this anxiety. The practical part is based on analysis of questionnaire results. Final resolutions are summarized in the conclusion.
Klíčová slova
úzkost, věk, sociální aspekt, příčiny úzkosti, dotazník, analýza výsledků
Klíčová slova v angličtině
anxiety, age, social aspect, causes of anxiety, questionnaire, analysis of results
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury zabývající se oblastí strachu z mluvení cizím jazykem
Vymezení základních pojmů a formulace hypotézy
Dotazníkové šetření mezi studenty vysokých škol
Potvrzení či vyvrácení hypotézy
Vyvození a formulace závěrů práce
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury zabývající se oblastí strachu z mluvení cizím jazykem
Vymezení základních pojmů a formulace hypotézy
Dotazníkové šetření mezi studenty vysokých škol
Potvrzení či vyvrácení hypotézy
Vyvození a formulace závěrů práce
Seznam doporučené literatury
Gregersen, Tammy, and Elain K. Horwitz. 2002. Language Learning and Perfectionism: Anxious and Non-anxious Language Learners´ Reactions to Their Own Oral Performance. Modern Language Journal 86: 562-570.
Horwitz, Elain K., Michael B. Horwitz, and Joan Cope. 1986. Foreign Language Classroom Anxiety. Modern Language Journal 70: 125-132.
MacInytre, P. D., and R. C. Gardner. 1989. Anxiety and Language Learning: Towards a Theoretical Clarification. Language Learning 39: 251-75.
Woodrow, Lindy. 2006. Anxiety and Speaking English as a Second Language. Regional Language Centre Journal 37: 308-328.
Young, Dolly Jesusita. 1990. An Investigation of Students' Perspectives on Anxiety and Speaking. Foreign Language Annals 23: 539-553.
Seznam doporučené literatury
Gregersen, Tammy, and Elain K. Horwitz. 2002. Language Learning and Perfectionism: Anxious and Non-anxious Language Learners´ Reactions to Their Own Oral Performance. Modern Language Journal 86: 562-570.
Horwitz, Elain K., Michael B. Horwitz, and Joan Cope. 1986. Foreign Language Classroom Anxiety. Modern Language Journal 70: 125-132.
MacInytre, P. D., and R. C. Gardner. 1989. Anxiety and Language Learning: Towards a Theoretical Clarification. Language Learning 39: 251-75.
Woodrow, Lindy. 2006. Anxiety and Speaking English as a Second Language. Regional Language Centre Journal 37: 308-328.
Young, Dolly Jesusita. 1990. An Investigation of Students' Perspectives on Anxiety and Speaking. Foreign Language Annals 23: 539-553.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her thesis.
Q, Bell: How do you know they are B2?
A: I asked them.
Q: What is the correlation of the total English speaking anxiety score of the respondents with the relevant questionnaire items?
A: My questionnaire didn't allow a proper evaluation. After consultation with my advisor, we decided to skip this step and focus on each statement of the quantitative research and describe relevant answers.
Q: Reformulate the hypothesis to be correct.
A: (The student provides a reformulated hypothesis successfully.)
Q: Did you accept all the submitted questionnaires? Did all the respondents seem reliable?
A: No I did not. I had to eliminate 32, because they were no longer students of university. 14 responses out of them showed that students made fun of it. (The student answered and explained well.)
Q: Another BT on a similar topic shows that speaking to a native speaker is one of the major anxiety-inducers. Your results don´t mention it. What do you think of speaking to a native speaker as a cause of anxiety?
A: I think this could induce the level of anxiety of students. I would say one of the statements in my quantitative part is related to this. (The student explains well.)
Q: Where can people study English linguistics in the Czech Republic?
A: It was my mistake. I put the students into this group which I made up.
Q, Charvátová: From how many universities were these students?