Práce se zabývá možnostmi využití cloudových aplikací ve výuce na střední škole. Po objasnění základních pojmů týkajících se cloudu jsou popsány a následně zhodnoceny aplikace tří vybraných poskytovatelů cloudových služeb. Ke srovnání je využito multikriteriální analýzy. Další část práce popisuje výukové metody, u kterých lze využít cloudové aplikace ke zkvalitnění a zjednodušení výuky. Úvod praktické části se zabývá vytvoření podpůrných materiálů na práci v cloudovém prostředí. Další kapitola se zabývá návrhy konkrétních postupů při výuce. Stěžejní kapitolou praktické části je projektová výuka, která je popsána v následující kapitole. V závěru práce se nachází shrnutí přínosů a rizik cloudového řešení při výuce na střední škole.
Anotace v angličtině
The work deals with possibilities of using cloud applications in high school teaching. After clarifying bacis cloud concepts, the application of three selected cloud service providers is described and evaluated. Multi-criteria analysis is used to compare. Another part of the thesis describes teaching methods, which can use cloud applications to improve and simplify the teaching. The introduction of the practiocal part deals with creation of supporting materials for work in a cloud. The next chapter deals with suggestions of specific procedure in teaching. The core chapter of the practical part is project instruction, which is described in the next chapter. At the end of the thesis, there is a summary of benefits and risks of the cloud solution in secondary school education.
Klíčová slova
cloud, cloud computing, výuka, výukové metody, střední škola, projektová výuka
Klíčová slova v angličtině
cloud, cloud computing, teaching, teaching methods, high school, project instruction
Rozsah průvodní práce
81 s. (16 360 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá možnostmi využití cloudových aplikací ve výuce na střední škole. Po objasnění základních pojmů týkajících se cloudu jsou popsány a následně zhodnoceny aplikace tří vybraných poskytovatelů cloudových služeb. Ke srovnání je využito multikriteriální analýzy. Další část práce popisuje výukové metody, u kterých lze využít cloudové aplikace ke zkvalitnění a zjednodušení výuky. Úvod praktické části se zabývá vytvoření podpůrných materiálů na práci v cloudovém prostředí. Další kapitola se zabývá návrhy konkrétních postupů při výuce. Stěžejní kapitolou praktické části je projektová výuka, která je popsána v následující kapitole. V závěru práce se nachází shrnutí přínosů a rizik cloudového řešení při výuce na střední škole.
Anotace v angličtině
The work deals with possibilities of using cloud applications in high school teaching. After clarifying bacis cloud concepts, the application of three selected cloud service providers is described and evaluated. Multi-criteria analysis is used to compare. Another part of the thesis describes teaching methods, which can use cloud applications to improve and simplify the teaching. The introduction of the practiocal part deals with creation of supporting materials for work in a cloud. The next chapter deals with suggestions of specific procedure in teaching. The core chapter of the practical part is project instruction, which is described in the next chapter. At the end of the thesis, there is a summary of benefits and risks of the cloud solution in secondary school education.
Klíčová slova
cloud, cloud computing, výuka, výukové metody, střední škola, projektová výuka
Klíčová slova v angličtině
cloud, cloud computing, teaching, teaching methods, high school, project instruction
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši na dané téma.
Specifikujte a popište aktuální cloudové aplikace.
Srovnejte možná cloudová řešení a jejich nasazení do výuky na SŠ.
Navrhněte výuku vybraného předmětu s využitím cloudových aplikací. Specifikujte způsoby využití ze strany studenta a ze strany učitele.
Připravte podklady pro konkrétní vyučovací jednotku.
Zhodnoťte přínosy a rizika využití cloudových aplikací ve výuce.
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši na dané téma.
Specifikujte a popište aktuální cloudové aplikace.
Srovnejte možná cloudová řešení a jejich nasazení do výuky na SŠ.
Navrhněte výuku vybraného předmětu s využitím cloudových aplikací. Specifikujte způsoby využití ze strany studenta a ze strany učitele.
Připravte podklady pro konkrétní vyučovací jednotku.
Zhodnoťte přínosy a rizika využití cloudových aplikací ve výuce.
Seznam doporučené literatury
LACKO, Ľuboslav. Osobní cloud pro domácí podnikání a malé firmy. Brno: Computer Press, 2012. ISBN 978-80-251-3744-4.
RYCHLÍK, Jan, ed. Cloudy a cloudová řešení: sborník příspěvků ke konferenci : Špindlerův Mlýn 3.-4.6.2013. V Plzni: Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0254-0.
TOPOLOVÁ, Ivana. Nástroje pro týmovou spolupráci v cloudu. Praha: Oeconomica, 2013. ISBN 978-80-245-2001-8.
VELTE, Anthony T., Toby J. VELTE a Robert C. ELSENPETER. Cloud Computing: praktický průvodce. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3333-0.
RYLICH, Jan. Cloudové služby: data i počítače v oblacích. Ikaros \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. 2012, ročník 16, číslo 9 \matsymb{lbrack}cit. 2017-01-30\matsymb{rbrack}. urn:nbn:cz:ik-13965. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/13965
Co je to Cloud? Patří mu budoucnost dat? Lenovo Blog CZ \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. 2014 \matsymb{lbrack}cit. 2017-01-30\matsymb{rbrack}. Dostupné z: http://www.lenovoblog.cz/2014/05/co-je-to-cloud-patri-mu-budoucnost-dat.html
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
Seznam doporučené literatury
LACKO, Ľuboslav. Osobní cloud pro domácí podnikání a malé firmy. Brno: Computer Press, 2012. ISBN 978-80-251-3744-4.
RYCHLÍK, Jan, ed. Cloudy a cloudová řešení: sborník příspěvků ke konferenci : Špindlerův Mlýn 3.-4.6.2013. V Plzni: Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0254-0.
TOPOLOVÁ, Ivana. Nástroje pro týmovou spolupráci v cloudu. Praha: Oeconomica, 2013. ISBN 978-80-245-2001-8.
VELTE, Anthony T., Toby J. VELTE a Robert C. ELSENPETER. Cloud Computing: praktický průvodce. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3333-0.
RYLICH, Jan. Cloudové služby: data i počítače v oblacích. Ikaros \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. 2012, ročník 16, číslo 9 \matsymb{lbrack}cit. 2017-01-30\matsymb{rbrack}. urn:nbn:cz:ik-13965. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/13965
Co je to Cloud? Patří mu budoucnost dat? Lenovo Blog CZ \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. 2014 \matsymb{lbrack}cit. 2017-01-30\matsymb{rbrack}. Dostupné z: http://www.lenovoblog.cz/2014/05/co-je-to-cloud-patri-mu-budoucnost-dat.html
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byla seznámena komise s posudky vedoucího a oponenta a následně byla vedena diskuse o diplomové práci, během které byly položeny následující dotazy:
Praktická část práce je po obsahové stránce na dobré úrovni. Stěžejní částí práce jsou kapitoly 6 a 7. Oceňuji zhodnocení přínosů a rizik navrhovaných metod výuky s využitím cloudových aplikací. (pod. doc. Chramcov)
Podpůrné materiály vytvořené v rámci praktické části diplomové práce jsou metodicky dobře
zpracované a učitel je může využít při výuce. Ze zpracování DP je patrné, že se student inspiroval při výuce pedagogicky zaměřených předmětů na FAI UTB a lze předpokládat, že tyto pedagogické postupy aplikoval i v rámci své pedagogické praxe. (dr. Sedláček Michal)
Zkuste stručně formulovat jaký byl původní cíl práce a k jakému závěru jste při vypracování práce dospěl. Demonstroval jste žákům dosažené výsledky a co dalšího jste demonstroval? (doc. Botek)
Student pohotově reagoval a všechny dotazy zodpověděl správně. Obhajoba práce významně prokázala odbornost a erudici studenta.